23948sdkhjf

Corporate Social Responsibility: Nor-Cargo tar samfunnsansvar

Nor-Cargo tar samfunnsansvarNor-Cargo valgte i begynnelsen av 2004 å gå inn på en ny strategi innen markedsføring. Samfunnsansvar eller Corporate Social Responsibility (CSR) er et relativt ukjent begr...

Nor-Cargo tar samfunnsansvar

Nor-Cargo valgte i begynnelsen av 2004 å gå inn på en ny strategi innen markedsføring. Samfunnsansvar eller Corporate Social Responsibility (CSR) er et relativt ukjent begrep i Norge, men innebærer at bedrifter bruker kjernekompetansen i sosial innsats. Synliggjøring av verdier blir da en viktig del av merkevarebygging og omdømmebygging.

Christian Ryg

Prosjektleder Marte Galaasen i Nor-Cargo understreker at all aktivitet skal være fra medmenneske til medmenneske. Konsernet kaller sin CSR-satsing for InnSats.

- Vi skal delta i prosjekter og aktiviteter der vi konkret kan vise til at mottaker har fått en merkbar og målbar bedre hverdag. Samtidig styrker vi merkevaren Nor-Cargo og bedrer vårt omdømme. Dessuten gjør slike aktiviteter noe med alle medarbeidere. Vi ser at det vi utretter betyr noe for mennesker som er dårligere stilt og vi er overbevist om at dette skaper en stolthet blant medarbeiderne i konsernet.

Hun understreker forskjellen mellom vanlig sponsing og CSR. Ved vanlig sponsing gir firmaet penger til sportsutøvere eller kulturarrangementer. Det er vel og bra, men man oppnår ikke den samme effekten i organisasjonen som et CSR-prosjekt gir. Da ser alle medarbeiderne at de er med på noe større og at vi virkelig kan gjøre en forskjell i verden. For bedriften er det også en god markedsføring eksternt. Som hun sier, så har sjeldent transportbedrifter godt image i nærmiljøet. Når folk nå ser at vi også driver med hjelpesendinger og inviterer lokale skoler til å være med på innsamlingene, så bedrer dette inntrykket og omdømmet til bedriften.

Begynte i Baltikum

I begynnelsen av 2004 kom Nor-Cargo i kontakt med er skole i Trondheim som hadde samlet inn til en hjelpesending til Estland. Skolen hadde ikke hverken penger eller muligheter for å få transportert sakene til Estland. Nor-Cargo påtok seg den jobben. Det samme skjedde i forbindelse med sending av skolemateriell som ble samlet fra skoler i Molde, og skulle til Litauen. Da var ballen i gang, og Nor-Cargo satset på en julesending til Latvia i fjor.

I år har bedriften gjort et skikkelig stunt i samarbeid med Leger uten Grenser. Organisasjonen har en utstillingshenger, med materiell og et hørespill. De har i sommer fått hjelp til å trekke hengeren rundt i landet til populære sommerturistmål. Utstillingen bærer navnet «Kriser uten overskrifter», og viser alle de humanitære krisene som sjelden når avisforsidene. Her kan besøkende med hodetelefon og få oppleve hvordan arbeidet foregår, og hvilke oppgaver som må løses. Besøkende blir tildelt en rolle og får en rekke arbeidsoppgaver gjennom hele utstillingen.

I tillegg til å bidra med trekkvogn og sjåfør, har Nor-Cargos ledelse oppfordret alle medarbeidere til å besøke utstillingen, gjerne sammen med familie. «Leger uten Grenser» har også besøkt terminaler rundt om i landet for å informere om sitt arbeid i ulike katastrofeområder.

I tillegg har konsernet bidratt i et prosjekt i en landsby i Kenya, Muhorroni. Her er det bygget to hus, beregnet på foreldreløse barn. En av Nor-Cargos medarbeidere ved Bergensavdelingen, Norbert Tjore, kommer fra denne landsbyen, og dermed kom prosjektet opp.

Store prosjekter i sikte

Marte Galaasen sier at i løpet av høsten venter et stort prosjekt til et annet afrikansk land. Dette er et samarbeid med flere konsern og organisasjoner. Nettverksbygging til leverandører og kunder, og andre bedrifter i transportnæring er viktig.

Det er mange måter medarbeiderne i konsernet bidrar, noen ganger med sin yrkeskompetanse, noen ganger med praktiske oppgaver eller direkte med penger. Pakking og stuffing av containere, en ekstra kjøring av varer, tolldeklarering eller annet spedisjonsarbeid er alt sammen nødvendig i en transport, og alt gis villig for å få fram sendinger. Galaasen understreker at man skal gjøre noe for å vise i praksis at man bryr seg om medmennesker enten det er kolleger eller mennesker i nødsituasjoner i andre land. Det er grunnlaget for CSR-virksomheten.

En del av begrunnelsen for å sette i gang en CSR-strategi er selvsagt å bygge merkevarekjennskap og -kunnskap. Mange kjenner merkenavnet Nor-Cargo. Men kunnskapen om hva konsernet driver med og hvilken betydning virksomheten har, er langt mindre. Gjennom de CSR-prosjektene som settes i gang, og som får oppmerksomhet i mediene, vil også kunnskapen om Nor-Cargos virksomhet øke.

- Vi fyller dermed merkevaren vår med mer innhold. Nemlig at vi driver med mye internasjonal virksomhet og at vi tar samfunnsansvar, avslutter Marte Galaasen.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078