Ny versjon av Nissans populære DX-serie

Nissans nye motvektstrucker med forbrenningsmotor og løftekapasiteter fra 1,5 til 3,2 tonn hevdes å by på en rekke forbedringer relatert til ergonomi, komfort, ytelse og økonomi.

For det europeiske markedet produseres den populære DX-serien ved Nissans egen fabrikk i Spania, hvor man blant annet tidligere i år kunne markere tilvirkning av truck nummer 70.000.

- Fabrikken produserer 8.000 trucker pr. år, og er med det den ledende produsenten i det store og viktige vektklassesegmentet fra 1,5 til 3,2 tonn i Europa, opplyser daglig leder Frank Hermann i importselskapet Brubakken Truckimport AS.

Han hevder at DX-serien representerer en trygg, sikker og effektiv arbeidsplass. Det nye «Clear Vision»-førerhuset et utstyrt med glassdører, stor front- og bakrute, og byr som navnet tilsier på god sikt i tillegg til høy komfort. Adkomsten til førerplass oppgis både å være enkel og trygg. Førerplassen kan justeres individuelt og har sikkerhetsbelte og hoftestøtte. Rattet kan også justeres for den enkelte truckfører. Nissans patenterte 4-punkts støydempede førerplass tar opp ujevnheter i underlaget og minsker motorstøyen. Støynivået ved førers øre er maks 73 dB(A) for en 1,5 tonner.

Maskinen leveres i standardutførelse med fingertuppkontroll integrert i armlenet, og med også elektrisk girvelger plassert rett i nærheten av fører betjenes trucken raskt og effektivt. Om ønskelig kan de i stedet utstyres med mekaniske eller elektrohydrauliske spaker.

God sikt

Truckene i DX-serien tilfredsstiller alle CE-krav rundt sikkerhet og avgass. Hele konstruksjonen av trucken bidrar til at den ifølge Hermann er meget stabil. Truckene leveres med halogen frontlykter, samt blink-, park- og bremselys. De er også utstyrt med ryggevarsler.

Kjørehastigheten er 19,5 km/t, mens løftehastigheten er oppgitt til 70 mm/s.

- Kraftige Nissanmotorer, hydraulikkpumper med stor kapasitet, utmerket stabilitet i aksler, rammer og master gjør disse truckene til de raskeste og mest effektive i sin klasse, hevder Hermann.

Truckene leveres med 2-stegs frisiktsmaster som standard, men kan også leveres med 3-stegs master som er bygget etter det såkalte «Optiview»-prinsippet med to mindre sylindere plassert ut mot siden. Dette bidrar til god sikt helt ut til tuppen av gaflene, og disse mastene er spesielt fordelaktige ved lave løft. Sammenlignet med konvensjonelle 3-stegs master har «Optiview» 52% bedre sikt. DX-serien kan også utstyres med Michelin radialdekk. Sammenlignet med vanlige luftdekk har disse bedre kjørekomfort og dempeegenskaper , lengre liv og større bestandighet mot punktbelastning.

Lavt forbruk

DX-serien er utstyrt med Nissans TD27 dieselmotor som oppfyller avgasskravene i Euro IIIA-bestemmelsene. For ytterligere reduksjon av utslippet kan trucken utstyres med DPF-filter, et sotpartikkelfilter utviklet av Nissan.

- Et annet viktig kjennetegn ved denne motoren er det lave drivstofforbruket. Målt etter fabrikkens VDI-norm bruker ikke en 2,5-tonns DX-truck mer enn 2 liter pr. time, sier Frank Hermann.

TD27-motoren er i utgangspunktet stillegående, men om ønskelig kan truckene utstyres med støyreduksjonspakke som også inkluderer sotpartikkelfilteret.

Det selges svært få propantrucker i Norge nå, men DX-serien kan også leveres i slike versjoner.

- Propanmotorene er utstyrt med 3-veis katalysator, hvor forholdet mellom gass og luft blir justert for et optimalt gassforbruk, samtidig som utslippet justeres ned, sier Hermann, som avslutningsvis påpeker at Nissantruckene i alle år har vært kjent for sine lave vedlikeholdskostnader, høye innbytteverdi og for å ha et godt utbygget servicenett i bakhånden.

Ny forhandler i Buskerud, Vestfold og Telemark

Etter at importen av Nissantruckene ble overtatt av Brubakken Truckimport er det naturlig at Brubakkens Truckservice nå får en stadig viktigere posisjon i forhandlerorganisasjonen. Etter først å ha overtatt i Østfold, har selskapet nå også overtatt representasjonen i Buskerud, Vestfold og Telemark. Her har selskapet tilsammen 16 serviceteknikere som vedlikeholder 520 servicekontrakter og 440 utleiemaskiner i området. Selskapet har 50 års fartstid som truckleverandør i Norge, og har på landsbasis 1.250 serviceavtaler og mer enn 1.400 utleiemaskiner.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!