Posten støtter behovet for enhetlige netthandelskjeder

Alle aktørene innen logistikk kjenner de fleste av de «syv R-er». Posten har et profesjonelt forhold til alle sammen. På medlemsmøte for LOGMA ble det vist hvordan rett mengde av rett vare kommer til rett kunde på rett sted i rett tid og i rett tilstand og rett kostnad.

Flere krefter er drivende for hvordan logistikken i forsyningskjedene utvikler seg. Det er en kjensgjerning at den pågående globaliseringen av forsyningskjedene øker kravene for IKT og skaper behov for effektive logistikksentere med god integrasjon mellom aktørene i kjeden. Posten vurderer kontinuerlig disse kreftene og posisjonerer seg for å kunne utvikle og tilby aktuelle løsninger og tilhørende kompetanse innen logistikken. Det settes mer fokus på kjøpsprosessen hos sluttkunden innen forsyningskjeden og den verdispakning som denne sluttkunden forventer og krever. For å tydeliggjøre ulik form for verdiskapning må løsningene profileres. Det må bygges opp en bevissthet på løsninger på linje med bygging av tradisjonelle merkevarer, merkebygging som kommuniserer fortrinnene ved: Pakker, Ekspress, Parti- og stykkgods, Thermotransport, Tredjepartslogistikk og Internasjonal transport.

Behovet for helhetlige netthandelskjeder

En helt bevisst satsing for Posten er løsninger innen markedet for ekspressleveringer. En sterkt økende netthandel er en av driverne i dette markedet. Konkurransedyktig netthandel setter avgjørende krav til fysiske og elektroniske nettverk. Den form for «backbone» synes viktigere for netthandel enn fantasifulle brukergrensesnitt. Posten har funnet det nyttig å etablere utpreget samarbeid med flere ledende netthandelsvirksomheter. Det er et samarbeid som igjen har gitt en helhetlig kompetanse innen netthandel. Det gjelder valg av produkter, presentasjonen av produktene, prising og selvfølgelig den særdeles viktige tilgjengeligheten til produktet. Tilgjengelighet i denne sammenheng omfatter valg av leveringstid, leveringssted, betalingsmåte og returmuligheter. Dermed er Posten i ferd med å innta en rådgivningsrolle innenfor hele forretningsområdet netthandel. Et fundamentalt utgangspunkt er en beskrivelse og forståelse for funksjonaliteten for alle de ulike leddene i hele netthandelens forsyningskjede. Hvem er målgruppen, er det profesjonelle bedrifter eller private sluttbrukere. Hva er suksesskriteriene? Er det hurtig levering, returmulighetene, oversikten over sortimentet, trygghet ved betaling, laveste priser eller hva det må være. Videre er det ulik strategi hvorvidt netthandelen skal være hovedkanalen eller om den skal forsterke andre salgskanaler som virksomheten driver. Det er forskjellig opplegg for en nybegynner med netthandel og en aktør som skal bruke netthandel som spydspiss for bedre konkurranseevne og vekst.

Spennende eksempler ga innsikt

Posten kunne vise til spennende og illustrerende eksempler på løsninger innen forsyningskjeder hvor innslaget av netthandel er vesentlig. Et fint samspill mellom konsepter og operative løsninger. I det hele var det et meget vellykket medlemsmøte i Postens regi. LOGMA takker på vegne av de deltagende medlemmer for de mange faglige tips som ble oss servert.

www.logma.no 

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!