23948sdkhjf

Batterimarkedet: BEMA overtar Hoppeckeagenturet

BEMA overtar HoppeckeagenturetGrimstadfirmaet BEMA AS har overtatt agenturet for batteriprodusenten Hoppecke, som hittil har hatt eget selskap i Norge. Navnet Hoppecke Norge fortsetter ut 2005, og fas...

BEMA overtar Hoppeckeagenturet

Grimstadfirmaet BEMA AS har overtatt agenturet for batteriprodusenten Hoppecke, som hittil har hatt eget selskap i Norge. Navnet Hoppecke Norge fortsetter ut 2005, og fases gradvis ut, slik at kundene og markedet venner seg til et nytt navn.

Christian Ryg

Staben i Hoppecke Norge fortsetter under ledelse av batteribransjens grand old man, Jens Chr. Kvaløy, som med fartstid i bransjen siden 1959, kjenner det norske markedet og konkurrentene ut og inn.

BEMA har eksistert i rundt 37 år, og ble startet av Eivind B. Håkedal og Magne Kjølsrud. De to gründerne driver fortsatt firmaet som i dag er den tredje største batteriforhandleren i Norge når det gjelder startbatterier. Virksomheten omfatter dessuten bildeler, rekvisita understellsbehandling, bilpleie og verktøy.

Firmaet holder til i en bygård i Grimstad, der man har rundt 10.000 kvm for lager, pakking og forsendelser til store deler av landet. I dag har man 29 ansatte.

Eivind B. Håkedal understreker at det er flere gode grunner til at man gikk inn for å få Hoppeckeagenturet.

- Vi er med i en europeisk gruppe av importører. Både i Finland og Sverige er våre partnere importører og agenter for Hoppecke. Derfor var det naturlig for oss å se på situasjonen i Norge. I tillegg er Hoppeckes strategi ganske klar, man ønsker å konsentrere datterselskapene til de store markedene, som Frankrike, Nederland, England, eller til land som har egenproduksjon av gaffeltrucker. I de mindre markedene ser man seg bedre tjent med solide importører, sier Håkedal.

For BEMA er det store fordeler ved den avtalen de har fått i stand.

- Vi overtar lokalene på Rasta mellom Oslo og Strømmen. Dessuten får vi større plass i bygget, 300 kvm, slik at vi kan opprette lager og senke ledetid for en del produkter. For oss er det to muligheter i markedet. Enten må vi ha lav pris, og da må kunden godta lengre leveringstid. Eller så må kvaliteten og leveringstiden være så god at vi kan forsvare høyere pris. Når det gjelder Hoppecke, så er det produkter blant de aller beste i verden, og skal aldri selges til lavpris. Da må kunden kunne forvente god service og høy tilgjengelighet. At Hoppecke har en god organisasjon med dyktige folk betyr at vi kommer rett inn i markedet med industrielle batterier.

Hoppecke er i spiss

Hoppecke regnes for å være i spiss når det gjelder batteriteknologi. Ved siden av fabrikken i Brilon i Tyskland, har man startet batteriproduksjon i Kina, der også truckprodusenten Linde har etablert seg med produksjon. Produksjonen i Tyskland er høyt automatisert og robotisert. Ved siden av traksjonære batterier, har man stasjonære batterier og NiCd (nikkel kadmium) batterier. BEMA regner med at denne delen av produksjonsspekteret skal kunne utvides betydelig fra dagens nivå, og at omsetningen dermed kan økes vesentlig. I år ligger man på rundt 18 millioner kroner i Norge.

På verdensbasis har Hoppecke doblet sin omsetning i løpet av de siste fem årene. Her hjemme er Hoppeckes andel av markedet rundt 18.000 battericeller foruten ladere og annet utstyr. Til sammenligning er merket i UK oppe på 90.000 battericeller.

Lang fartstid

Jens Chr. Kvaløy må være den som har lengst fartstid i Norge når det gjelder traksjonære batterier. Han begynte i 1959 i Norsk Jungner Akkumulatorfabrikk. Siden den gangen har han vært ansatt i en rekke firmaer som Noack, Varta, Tudor, STK før han for 12 år siden kom til Hoppecke.

www.bema.no

www.hoppecke.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079