23948sdkhjf

Still: Nye motvektstrucker med enklere batteriskift

Nye motvektstrucker med enklere batteriskiftStillkonsernet har lansert nye serier elektriske gaffeltrucker. Det dreier seg om både 3- og 4-hjulinger i mange varianter. Alle truckene er modulbygd, slik...

Nye motvektstrucker med enklere batteriskift

Stillkonsernet har lansert nye serier elektriske gaffeltrucker. Det dreier seg om både 3- og 4-hjulinger i mange varianter. Alle truckene er modulbygd, slik at man får et stort antall maskiner, vel egnet for de fleste formål.

Den nye RX 20-serien er forsynt med mange funksjoner og ideer som kommer fra Stills framtidsgaffeltruck RXX. Den viktigste forbedringen er utvilsomt batteriskift gjennom truckens side. Still hevder at dette er første gang en serieprodusert maskin er konstruert på denne måten. Fordelene er klare. For det første går batteriskift unna på et minutt. Skifte av batteri krever bare at man kobler fra batteriet, før man med en jekketralle, palletruck eller for den sakens skyld en annen gaffeltruck trekker batteriet rett ut. Tidligere var den vanligste måten å skifte batteri, at man vippet førerplassen forover eller bakover, før batteriet ble løftet ut med en kran. Tungvint og med muligheter til å skade trucken, eller klemme fingre under håndteringen.

Hele førerplassen er nå en lukket og meget sterk konstruksjon. Med eller uten kabin er det ingen deler som skal vippes opp eller til siden.

Med lavt chassis kan trucken utstyres med 48v/600Ah og finnes som 3- og 4-hjuling i vektklasser fra 1,5 tonn til 2 tonn. Med høyt chassis er det plass til et større batteri, 48v/750Ah. Denne varianten er beregnet til bruk på steder der man har intensiv drift og lange skift. Den kommer som 1,8 og 2 tonns firehjulstrucker.

Med høy kabin får selv store truckførere god plass. Den høye versjonen gir også god oversikt under kjøring og håndtering. Med den lave utgaven finnes det tilstrekkelig god plass til de fleste truckførere, og man kan greit kjøre inn og ut av containere og biler.

Energivennlig motor

Alle el-motorene har høye ytelser og er vekselstrømsmotorer. Det finnes ingen energispisende kjølemotorer i RX 20. Hverken i kjøre/løftemotor eller i Stills egenutviklete elektronikk. Det betyr at all elektrisk energi brukes til nyttearbeid. I tillegg genereres opp til 15% energi ved nedbremsing. Still mener dermed at RX 20 er en kraftig forbedring på alle punkter.

Vanntett løsning på ny ledetruckserie

I tillegg til de nye elektriske gaffeltruckene kommer også en ny ledetruckserie. Den kalles EXU og leveres i kapasiteter fra 1.6 til 2 tonn. Den største nyheten er en vanntett styrearm som gjør at trucken uten fare kan stå ute i en regnbyge.

Serien er også utstyrt med nøkkelkontakt som lar brukeren velge mellom to programmer for kjøring, henholdsvis «hare» og «skilpadde». Med det første programmet kan trucken kjøre opp til 6 km/t. Skilpaddemodus gir langsommere kjøring for ujevnt underlag eller spesielt ømtålig last. Dessuten har truckserien et nytt bremsesystem som i tillegg til å regenerere opptil 15% energi, også sørger for at den ikke kan trille fra brukeren nedover ramper. Trucken kan hente last opp til en høyde på 79 cm.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078