Nye eltrucker fra 6 til 8,5 tonns løftekapasitet

Med løftekapasiteter fra 6,0 til 8,5 tonn og løftehøyder inntil 6,5 meter fremstår nye Toyota Traigo HT som et kraftig elektrisk alternativ til gaffeltrucker med forbrenningsmotor. Dermed kan Toyota Material Handling (TMH) tilby en komplett elektrisk gaffeltruckserie med løftekapasiteter fra 1,0 - 8,5 tonn.

Toyota Traigo HT er designet for topp ytelse og produktivitet og hevdes å levere markedsledende kjøre- og løftehastigheter for å flytte mer gods på mindre tid. Den er bygget på Toyota AC2 vekselstrømssystem, og seriens 80-volts motorer og elektronikk ble utviklet sammen for full kompabilitet som maksimerer både ytelser og effektivitet. Akselerasjon er jevn og rask til en topphastighet på 16 km/t som er blant markedets beste. Hver gang trucken reduserer farten eller bremsene brukes blir energi regenerert og gjenbrukt for å øke tiden batteriet kan brukes før lading. Takket være Toyota AC2 og batterikapasitet på 1.250 Ah kan Traigo HT modeller jobbe med topp effektivitet i lengre tid, noe som øker pålitelighet og maksimerer tilgjengelighet på trucken.

Toyota System of Active Stability

Som andre Toyota gaffeltrucker har Traigo HT sikkerhet med i designet fra starten av takket være verdens første aktive stabilitetssystem for gaffeltrucker, Toyota System of Active Stability (SAS).

SAS bruker avansert teknologi for å gi trygg drift, topp produktivitet og lavere kostnader samt færre ulykker og skader på person og gods. På denne måten reduserer den kostnader på to nøkkelområder - førerkostnader og skadekostnader og som tilsammen kan utgjøre mer enn 70 prosent av truckens levetidskostnader. SAS funksjoner inkluderer aktiv mastfunksjon som forhindrer at last faller av gaflene og at trucken tipper forover ved å redusere mastens tiltvinkel og tilthastighet ved løftet last. Automatisk hastighetsreduksjon i svinger gir trygg, produktiv drift ved å optimalisere kjørehastigheten i svinger. En annen førervennlig funksjon er aktiv styresynkronisator som gir sikker og effektiv kjøring. Systemet holder rattet i kontinuerlig posisjon i forhold til styrehjulene. Ved å stille rattkulen tilbake til den mest ergonomiske «klokken 8» posisjonen etter svinger er styrehjulene alltid i «rett frem posisjon» noe som øker produktivitet og kjørbarhet.

- Toyota SAS er mer enn bare verdens første aktive sikkerhetssystem for gaffeltrucker, hevder Kjell Einar Totsås, produktsjef i Toyota Material Handling Norway. - Alle SAS-funksjonene jobber sammen for å holde både fører og gods sikret ved kjøring, og systemet sikrer at produktiviteten alltid er på topp, legger han til.

Høy førerkomfort

Kjørbarhet og førerens komfort er tatt med i betraktning i alle trinn i Traigo HTs utvikling, og har gitt et godt forhold mellom maskin og fører som blant annet god sikt og lave vibrasjoner. Traigo HT har dessuten et robust ytre og et komfortabelt interiør, som gjør det til et flott sted å jobbe, skal man tro produsenten.

Den nye serien produseres i henhold til det anerkjente Toyota Production System (TPS) på TMHEs miljøsertifiserte fabrikk i italienske Bologna. TMH gjør sitt beste for å redusere miljøeffekt gjennom produktets livssyklus, fra design, produksjon og drift til resirkulering ved endt levetid.

Toyotas serie av elektriske motvektstrucker omfatter nå 24-volts modeller (Traigo 24), 48-volts modeller (Traigo 48) og de nye 80-volts modellene (Traigo HT).

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!