Mitsubishi lanserer nye motvektstrucker fra 1,5 til 5,5 tonn

Mitsubishi Forklift Trucks har startet leveransene av sin nye generasjon forbrenningsmotordrevne motvektstrucker med løftekapasiteter fra 1,5 til 5,5 tonn. Ifølge produsenten er påliteligheten fra de tidligere modeller videreført i den nye generasjonen som kjennetegnes med ny design, nye spesifikasjoner og det nye navnet GRENDIA.

Som mange truckinteresserte vil huske fra en tidligere utgave av Logistikk & Ledelse i år var Mitsubishis nye hybridtruck i 4- til 5-tonns klassen den første modellen som ble markedsført med det nye navnet GRENDIA. Selv om denne trucken forlengst er blitt lansert på hjemmemarkedet, kommer den til Europa først til neste år.

Den nye truckgenerasjonen med ordinære diesel- eller gassmotorer er imidlertid allerede blitt lansert på det norske markeder, og i likhet med forrige generasjon er delt inn i to serier; Kunder kan velge mellom fjorten GRENDIA ES-modeller med løftekapasitet fra 1,5 til 3,5 tonn som erstatter den forrige N-serien eller ti GRENDIA EX-modeller fra 4,0 til 5,5 tonn som på sin side erstatter og utvider den forrige K-serien.

Som før er mange avanserte funksjoner spesifisert som standard. Det gjelder for eksempel Mitsubishis siste produktutvikling innen instrumentering, feilsøking, føreridentifikasjon og elektronisk sikkerhetsutstyr (Integrated Presence System (setebryter) på GRENDIA ES og IPS2 på GRENDIA EX). Forøvrig tilbys truckene med et stort utvalg ekstrautstyr og kundetilpasninger. De omfatter det nye ProCab fullt fjærende, vippbare «lukusførerhuset» og det nye VersaCab-utvalget av allsidige panelførerhus.

Et annet nytt alternativ, spesielt utviklet for GRENDIA EX, er FlexControl intelligent truckbeskyttelse. Ifølge Mitsubishi er dette utviklet for høyintensitetsapplikasjoner og skal gi føreren mulighet til dynamisk ytelse - både uanstrengt, sikkert og med minimal slitasje på girkomponenter og dekk.

Fokus på førerkomfort

Førere kan ifølge produsenten glede seg over det fullt fjærende drivverket med gir for to hastigheter forover og en hastighet bakover som gir god kraft og stigeevne, med et minimum av støy og vibrering. Mitsubishi hevder videre at alle førerens behov er tatt med i betraktningen i det de kaller sin «ErgoSentriske» (sic) tilnærming til konstruksjon av gaffeltrucker. Resultatene omfatter lett på- og avstigning, komfortable seter, brukervennlige betjeningselementer, en praktisk layout, klar sikt i alle retninger, myk betjening og et behagelig arbeidsmiljø.

Grønn diamant

Ifølge Mitsubishi betyr navnet GRENDIA «grønn diamant». Fargen henspeiler på at trucken er miljøoptimalisert, mens diamant symboliserer høy kvalitet, pålitelighet og gode investeringer. Produsenten påpeker blant annet at utslippene fra forbrenningsmotorene er redusert til et minimum og at alle systemer og komponenter er konstruert og valgt med tanke på lang levetid og små vedlikeholdsbehov. Bruken av vedlikeholdsfrie gir i stedet for remmer i drivverket er ett eksempel på dette.

I mellomtiden får RapidAccess-funksjoner over hele trucken opp farten på daglige kontroller og servicejobber, noe som igjen bidrar til å spare kostnader og unngå tap av produktivitet.

Tom Erik Nilsen, salgssjef i Mitsubishi Gaffeltruck Norge, opplyser til Logistikk & Ledelse at de fikk de første ordinære kundemaskinene allerede i mars og at prisene på disse vil ligge på tilnærmet samme nivå som de utgående modellene.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!