Topper serien med ny 4-veis 25-tonner

Combilift har oppnådd stor suksess med sine allhjulsdrevne, 4-veis reachtrucker. Modellutvalget har til nå inkludert modeller med løftekapasitet fra 2,5 til 14 tonn, men nylig lanserte det irske selskapet en rugg med hele 25 tonns kapasitet. Samtidig lanserte Combilift to kostnadseffektive Straddle Carriers (portaltrucker) som er beregnet for relativt lavfrekvent containerhåndtering.

Combilifts nye flaggskip har en løftekapasitet på hele 25 tonn. På gaflene ser vi to av produsentens kompakte 4-veis 2,5-tonnere med fast mast (Combi-CB) som ble lansert for et par år siden. Foto: Combilift

Forrige gang vi besøkte Combilift i den irske byen Monaghan forklarte selskapets adm. direktør Martin McVicar bakgrunnen for utviklingens av selskapets første kombimaskin slik: «En motvektstruck kjører fremover og bakover. Den er godt egnet til pallegods, men er ikke konstruert for langgods. En sidelaster kan kjøre til venstre eller høyre, men er ikke konstruert for kubeformet pallegods. 4-veistrucker kan kjøre i alle retninger, men drift på bare ett av de små hjulene gjør den lite egnet til utendørs bruk».

Resultatet ble altså verdens første allhjulsdrevne 4-veis reachtruck. Den så dagens lys i 1998, og hadde en løftekapasitet på 4 tonn. Maskintypen ble raskt populær, spesielt innen trelast- og byggevareindustrien, men også blant rørgrossister og andre som håndterer langgods.

Økende etterspørsel etter tyngre maskiner

Modellutvalget har til nå inkludert modeller med løftekapasitet fra 2,5 til 14 tonn, og 25-tonneren som nylig ble presentert er skreddersydd til det britiske selskapet BladeRoom som produserer store mobile datasentre med vekt på opp til 18 tonn.

Jørund Woll, daglig leder for den norske importøren/distributøren Materialhåndtering, har et svært nært forhold til Combilift og har i mange år spilt en meget aktiv rolle i produktutviklingen. Han forteller om en jevnt stigende etterspørsel etter tyngre maskiner fra norske kunder de senere årene, og mener det var rene tilfeldigheter som gjorde at den første maskinen gikk til en engelsk kunde. Woll har blant annet levert flere 14-tonnere til offshorerelaterte forsyningsbaser langs kysten, og er sikker på at flere av disse også vil ha fordeler av en maskin med enda høyere løftekapasitet til håndtering av for eksempel containere, rør og såkalte baskets. Sistnevnte er en spesielle beskyttelseskasser for ømfintlige rør som kan være opptil 18 meter lange og veie 15 tonn.

Flere fordeler kontra motvektstrucker

Årsaken til at flere forsyningsbaser allerede har skiftet ut motvektstruckene med 4-veistrucker skyldes i følge Woll både at de er mindre plasskrevende og har redusert marktrykk.

- Med 4-veistrucken kjøres masten først frem. Deretter løftes godset opp, trekkes tilbake og legges ned på plattformen. Bare med dette oppnås en betydelig komprimering av størrelsen på maskin og last. Deretter vrir man hjulene og kjører avgårde sideveis. På den måten kan man altså kjøre en stor maskin på et relativt trange områder.

Den andre fordelen er at kombitruckene har et langt jevnere marktrykk enn en motvektstruck som typisk har 80% av totalvekten på forhjulene og 20% bak når de er fullastet. I tillegg har man mulighet for å justere vektbalansen ved å kjøre masten inn og ut.

Tetter gapet mellom 14 og 25 tonn

Men Woll legger ikke skjul på at marktrykket på dagens 14-tonner er betydelig, spesielt i det øyeblikket maskinen svinger fra forover- til sideveiskjøring. Han ser derfor svært positivt på at den nye 25-tonneren er utstyrt med tvillinghjul som forøvrig var helt nødvendig for at den lave plattformhøyden skulle kunne beholdes. Begge hjulene i alle maskinens tre par er forøvrig drivende uansett vinkel, og ifølge Woll er dette ingeniørkunst av høyeste klasse.

Men når denne teknologien først er utviklet er Woll helt sikker på at produsenten både raskt og på en relativ enkel måte vil kunne lansere nye modeller som kan tette gapet mellom dagens 14- og den nye 25-tonneren - som forøvrig måler 5 x 5 meter, har en egenvekt på 35 tonn og er utstyrt med en 6-sylindret og svært stillegående John Deere dieselmotor på 170 hk.

Straddle Carriers

- eller portaltrucker på godt norsk - er en maskintype for containerhåndtering som er populær i utlandet, men relativt lite utbredt her på berget.

Combilifts to nye Straddle Carriers er imidlertid av en helt annen type enn de som benyttes til intensiv containerhandling og stabling i store høyder. De er i stedet myntet for brukere som periodevis har behov for eksempelvis lasting og lossing av containere på og av lastebiler og til intern forflytning. Det er utviklet to forskjellige versjoner. Den grønne maskinen på bildet er en trehjuling med en egenvekt på 16,5 tonn og en løftekapasitet på 35 tonn. Den ble utviklet til det britiske selskapet Aggreko plc som produserer mobile varme-, kjøle og kraftenheter. Maskinen skal benyttes på selskapets fabrikk i Skottland og vil være en langt mer kostnadseffektiv løsning enn å måtte leie inn kranassistanse slik selskapet måtte gjøre tidligere. Selskapet fremhever også at den lave egenvekten var av stor betydning.

Den orange maskinen har 4 hjul og en løftekapasitet på 40 tonn. Den skiller seg også ut ved at hele toppen kan heves slik at den er i stand til å sette en container oppå en annen. Når toppen senkes blir maskinen så lav at den kan transportere en container inn i bygninger.

Jørund Woll er kjent for å være landet fremste ekspert på håndtering av langgods og annet «problemgods». Han er trygg på at flere norske brukere vil fatte interesse for kombitrucker over 14 tonn, men legger ikke skjul på at Straddle Carriers representerer litt mer upløyd mark.

- Jeg må nok ut å misjonere litt, og opplyse potensielle brukere om at det finnes alternativer til dagens håndteringsløsninger, avslutter Jørund Woll.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!