Nært samarbeid med Bring Logistics

Trebuchet er et norsk firma som ble startet i 2008 og som året etter var i operativ drift i Norge, Sverige og Finland. Firmaet har i dag 20 ansatte og håndterer 30 millioner konsumenheter årlig med en vareverdi rundt 2 milliarder kroner, og omsetter selv tjenester for rundt 100 millioner kroner. Hensikten er å tilby administrative og fysiske supply chain-tjenester innen utvalgte segmenter av varehandel i Norden.

Selskapet håndterer alle hoveddeler innen supply chain, med informasjonsstrøm, vareflyt og løsninger for fakturering.

- Dessuten er hensikten at vi skal tilby fysiske logistikktjenester fra inngående transport, via lagring og distribusjon, administrative logistikktjenester til tilleggstjenester via nettverk og konsulenttjenester innen logistikkoptimalisering. Vi har funnet fram til Bring Logistics som en god samarbeidspartner i Norge, sier Thomas Føyen, en av partnerne i Trebuchet AS.

Han understreker at Trebuchet hadde en rekke kriterier som skulle oppfylles da man valgte en ny samarbeidspartner i Norge. Bring Logistics var det firmaet som oppfylte disse kriteriene best, og som derfor kunne gi Trebuchet og deres kunder størst konkurransekraft.

- Vi ønsket oss en samarbeidspartner som virkelig ville at vi skulle lykkes i vårt arbeid for kundene. Vår rolle er å gi kundene den optimale logistikkløsningen i forhold til kvalitet og effektivitet. Det betingelsessett vi har med våre 3PL-partnere som Bring Logistics er transparent og vi er derfor ikke et fordyrende mellomledd i forhold til de fysiske tjenestene, men muliggjør i stedet bedre betingelser for våre klienter ved at de er del av nettverket og bedre effektivitet og potensial for vekst for Bring. Våre kunder kan hele tiden se hva vi tilfører av verdiskapning i forhold til de administrative tjenester kunden outsources til oss og som vi utfører utover den fysiske logistikken knyttet til lager og transport. Vi er overbevist om at det er store vekstmuligheter i dette konseptet, og at vi kan tilføre mange firmaer vesentlig verdiskapning.

Firmaet opererer som 4PL

Trebuchets kunder er globale merkevareleverandører eller lokale importører innen områder som daglig varer og servicehandel og leverer til faghandel og storhusholdning. Samtidig som man tilbyr sine nåværende kunder tjenester innen logistikkområdet jobber man for å samarbeid med flere firmaer og deres kunder for å oppnå ytterligere synergieffekter.

Selskapet foretar det meste av logistikktjenester innen Norge for sine kunder og deres kunder, slik at ordres videresendes og planlegges, transport bestilles og gjennomføres til lagerhotellet på Berger. Portefølje, priser, markedsføring og salgsarbeid utføres av kunden som også styrer masterdata og de logistikkvariable som Trebuchet skal arbeide ut i fra som servicegrad og andre sentrale styringsparametre innen logistikken. Etter gjennomført levering tilbyr også Trebuchet å fakturere for varer hvor betalingsstrømmen går direkte til Trebuchets kunde som er eier av varelageret.

Trebuchets kunder er konkurrenter som har velger å samarbeide om supply chain løsninger gjennom et felles nettverk. Dette bidrar til at de på den ene siden får mer konkurransedyktig logistikk og på den andre siden kan outsource store deler av ressursbasen som må opp for å skape god og effektiv logistikk.

- På denne måten slipper kunden å opprette noen stor logistikkorganisasjon da nettverket som administreres av oss tar hånd om den fysisk vareflyten, informasjonsflyt inklusiv ERP-løsning og håndtering av kontantstrøm gjennom faktureringsløsning. For aktører som arbeider ut over landegrensene gir vi mulighet for en konsolidert løsning i Norden, opplyser Thomas Føyen avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!