23948sdkhjf

Jungheinrich: Starter serieproduksjon av liten hydrostat

Starter serieproduksjon av liten hydrostatMens trucker med forbrenningsmotor og hydrodynamisk drivverk (converter) er ideelle for transport over lange strekninger, er hydrostattrucker svært godt egnet...

Starter serieproduksjon av liten hydrostat

Mens trucker med forbrenningsmotor og hydrodynamisk drivverk (converter) er ideelle for transport over lange strekninger, er hydrostattrucker svært godt egnet ved blant annet hyppig skifte av kjøreretning. Med den nye serien DFG/TFG 316s-320s utvider Jungheinrich hydrostat-tilbudet til også å omfatte trucker i 2-tonns klassen.

I følge Jungheinrich Norge kjennetegnes hydrostattrucker med sin rask og direkte akselerasjon og myk og smidig retningsendring, noe som gjør at de passer svært godt til eksempelvis lasting og lossing av lastebil. Under løfteprosessen øker turtallet automatisk. Overføringen av kjøre- og hydraulikkprosesser skjer direkte og presist, takket være den hydrostatiske drivverksteknologien.

Prisforskjellen mellom de to drivlinjene er svært lav, og den norske importøren har derfor stor tro på at hydrostatdrevne trucker vil vinne stadig mer terreng i tiden fremover.

Jungheinrichs nye serie av trucker med forbrenningsmotor og hydrostatisk drivverk har løftekapasitet fra 1,6 til 2 tonn og supplerer dermed den tyngre hydrostatserien 425s-435s som kom på markedet i 2008. Som denne modellbenevnelsen tilsier har disse løftekapasitet fra 2,5 til 3,5 tonn, og i følge produsenten har dette gjennomprøvde konseptet med henblikk på design, drivverksteknologi og ergonomi- og sikkerhetsløsninger har blitt overført til den nye og mindre serien.

Mindre forbruk og lave utslippsverdier

Den hydrostatiske drivverksteknologien har få mekaniske komponenter og er dermed service- og vedlikeholdsvennlig. Både diesel- og gassversjonene benytter svært stillegående Volkswagenmotorer som også kan vise til lavt forbruk og dermed lave utslippsverdier.

Konstruksjon med et lavt tyngdepunkt og høyt opphengt bakaksel skal bidra til å gjøre truckene svært stabile og skal derfor ikke være avhengige av et ekstra elektronisk stabilitetsprogram. Dette prinsippet har forøvrig blitt benyttet siden 2004 på alle diesel-/gasstrucker som produseres av og hos Jungheinrich.

Ved hjelp av fem forhåndsprogrammerte kjøreprogrammer, fra sparemodus til maksimal omlastingshastighet, kan føreren med et tastetrykk tilpasse truckens programmer til sitt bruk.

Nye sikkerhetspakker

I tillegg til den konstruksjonsbetingede sikkerheten kan hydrostaten fra Jungheinrich utstyres med ulike nye sikkerhetspakker som tilleggsutstyr. Eksempelvis Access Control som er et system som først godkjenner igangsetting av trucken når tilgangskoden er godkjent, og trucken har registrert at setet er i bruk og beltet er festet. Drive Control baserer seg på førerassistentsystemet Curve Control som i årevis har vært integrert i elektriske trucker fra Jungheinrich med stort hell. Her reduseres kjørehastigheten ved kjøring i svinger ut fra hjulposisjon. Samtidig reduseres også kjørehastigheten fra en bestemt løftehøyde.

Når det gjelder førerassistentsystemet Lift Control, reduseres i tillegg hastigheten på masttilten fra og med en gitt løftehøyde, tiltvinkel vises og den integrerte sideforskyveren går tilbake i en forprogrammert midtstilling ved behov. Nytt er også en utvidet sikkerhetsblokkering som gjenkjenner når setet ikke er i bruk. Systemet gir ytterligere beskyttelse mot feilbetjening.

Foruten sikkerhetspakkene som er tilleggsutstyr, har DFG/TFG 316s-320s en rekke andre gjennomprøvde sikkerhetsaspekter, hentet fra de andre seriene. Her kan nevnes parkeringsbremsen som kobles inn av seg selv og som forhindrer tilbakerulling på rampen eller i hellinger, eller innstigningstrinnet som er lett synlig ovenfra, noe som forenkler av- og påstigning.

Høy kjørekomfort og omlastingshastighet

Førerplassen i den nye hydrostaten skal ifølge produsenten bidra til både riktig ergonomi, behagelig arbeidsstilling og høy omlastingshastighet. Ved at både motoren og førerplassmodulen er koblet fra rammen, reduseres vibrasjonene som føreren utsettes for til et minimum.

Et spesielt dashbord-design gir føreren god sikt fremover mot lasten og gaffeltuppene. Sikten bakover har blitt betydelig forbedret på grunn av den lave kanten på motvekten. Sikten oppover har nærmest også blitt perfekt på grunn av det bjelkefrie glasstaket på førervernet.

Nytt er betjeningselementene som er montert i det justerbare armlenet som svinger med setet.

Føreren kan velge mellom Solo- og Multi-Pilot, begge med integrert kjøreretningsbryter.

Elektrisk betjent parkeringsbrems, startknapp som på nye personbiler og toveis justerbar, slank rattstamme med minnefunksjon som gir enda bedre benplass og større bevegelsesfrihet runder av nyhetsbildet om den nye hydrostatserien.

---------

Tester ut litium-ion truck i praksis

Jungheinrich har startet uttesting av en elektrisk motvektstruck av type EFG 216k som er utstyrt med et litium-ion batteri.

Trucken vil gå i ordinær drift hos en av Tyskland største bilprodusenter gjennom flere uker, og hensikten er først og fremst å teste kapasiteten på denne batteriteknologien under reelle bruksforhold. Et svært viktig aspekt er hurtiglading av litium-ion batteriet. Korte mellomladinger under kontinuerlig drift vil i mange tilfeller kunne gjøre batteribytte unødvendig i fremtiden.

Lavere energibruk

Bruk av litium-ion batterier vil kunne føre til lavere energibruk i fremtiden. Hvis denne teknikken blir serieprodusert vil det være et betydelig pluss for miljøet. Litium-ion batterier kan vise til en betydelig effektivitetsøkning på opplading og bruk sammenlignet med vanlige blybatterier. De har dobbelt så lang holdbarhet og er i tillegg absolutt vedlikeholdsfrie. Et spesielt batteristyringssystem sørger for at cellene overvåkes kontinuerlig. Dette gjør litium-ion batterier allerede i dag spesielt sikre og robuste.

Batteriutnyttelsesgrad på nesten 100 prosent

I motsetning til blybatterier, der rundt 80 prosent av kapasiteten kan utnyttes, oppgir Jungheinrich at utnyttelsesgraden på litium-ion batterier nesten er 100 prosent. Total utladning er utelukket ved hjelp av batteristyringssystemet. Det nye energi- og drivverkkonseptet til Jungheinrich ble første gang introdusert i form av en konsepttruck på CeMAT i 2008, der det ble fokusert på intelligent lagring og effektiv utnyttelse av energi.

Med litium-ion teknologi er det mulig med langt mer sparsom bruk av energi på grunn av lavt energitap ved lading og bruk.

Man kan spare rundt 15 prosent av energikostnadene sammenlignet med tradisjonelle batterier i elektriske trucker dersom alle andre parametre forblir uendret.

Produksjonskostnadene for litium-ion batterier forventes å synke, og det er ikke lenge til de kan tas i bruk og bli virkelig lønnsomme.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078