23948sdkhjf

easyFairs utvider messetilbudet i Norge: Snart klart for «Pakk & Emballasje» og «Distribusjon & Logistikk»

Snart klart for «Pakk & Emballasje» og «Distribusjon & Logistikk»easyFairs er verdens ledende arrangør av tids- og kostnadseffektive fagmesser. Messene strekker seg over to dager, og retter se...

Snart klart for «Pakk & Emballasje» og «Distribusjon & Logistikk»

easyFairs er verdens ledende arrangør av tids- og kostnadseffektive fagmesser. Messene strekker seg over to dager, og retter seg kun mot innkjøpere og beslutningstakere. Nå er det snart klart for to nye easyFairs-messer i Norge. 9. og 10 mars avholdes «Pakk & Emballasje» og «Distribusjon & Logistikk» på Exporama Senteret/Hellerudsletta rett nord for Oslo.

Forretningsideen til det belgiske selskapet beskrives godt av navnet - utstillernes planlegging og deltakelse skal gjøres så enkel som mulig. For å oppnå dette tilbys de blant annet en utstillingspakke som består av både vegger, belysning, stoler, bord etc. Samtidig legges det begrensninger i både antall kvadratmeter og byggehøyde på standen slik at ingen utstillere skal «stikke seg ut».

Det belgiske selskapet easyFairs ble etablert i 1998 og gjennomfører årlig rundt 100 slike tids- og kostnadseffektive messer i 16 land. Etter at easyFairs Scandinavia ble etablert i 2004, har det vært arrangert en rekke slike messer i både Sverige, Danmark og Norge. I fjor arrangerte selskapet sin første messe i Finland, og her i landet arrangerer selskapet nå de helt nye messene «Pakk & Emballasje» og «Distribusjon & Logistikk. Målet er å presentere produktnyheter, trender og ny teknikk i tillegg til kompetanseutvikling innenfor disse fagområdene.

- Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger både fra utstillere og besøkende, og vi er stolte av å kunne presentere et konferanseprogram som byr på mange velkjente navn, forteller prosjektleder Sara Arnesson. Hun legger til at flere av bransjens største leverandører finnes blant utstillerne, så for de besøkende vil det derfor være mye både å se og høre på.

- Med to messer under samme tak vil vi gjøre det så enkelt som mulig for de besøkende som kan fylle hele kjeden fra forpakning og produksjon til distribusjon og logistikk. Vårt konsept er som nevnt tids- og kostnadseffektive messer, og det kan vel knapt bli mer effektivt for våre besøkende når de kan besøke to messer samtidig.

Skjønt i realiteten er det faktisk snakk om tre messer. I hallen ved siden av arrangeres Fastfood & Café, og de besøkende er selvsagt velkommen på alle messene som arrangeres på Exporama Senteret.

Mange seminarer

Begge dager vil det bli gjennomført en rekke seminarer som de besøkende har gratis adgang til. Etter innledende frokostseminarer kl. 08.30 vil det bli gjennomført flere «LearnShops». Hensikten med disse er å gi inspirasjon og råd som kan forbedre og effektivisere virksomheten, og har derfor fokus på å bringe praktiske tips som de besøkende kan dra nytte av. Dessuten er de emnene som presenteres alltid tilpasset for å tiltrekke bransjens innkjøpere. Deltakelse på frokostmøtene krever forhåndspåmelding via messenes hjemmesider. Arnesson opplyser at det er et begrenset antall plasser til frokostmøtene, så det kan være lurt å være tidlig ute. Til de øvrige seminarene er det bare å møte opp. I skrivende stund ser programmet slik ut:

Tirsdag 9. mars

innledes med frokostseminaret « », hvor Morten Augestad og Ole Jan Myhre fra Norner Innovation vil ta en gjennomgang av dagens teknologiske løsninger og anvendelser for fleksibel og rigid emballasje med gassbarriere og nye utviklingstrender og teknologiske muligheter.Innovasjoner innen plastemballasje med gassbarriere

Parallelt avholdes frokostseminar; « » hvor Roar Lorvik fra GS1 Norway/RFID Innovasjonssenter vil ta for seg RFID-/ECP-teknologien (Radio Frequency Identification/Electronic Product Code) som nå er tilgjengelig for alle, og kan anvendes for kostnadsreduksjoner, økt effektivisering og visualisering av verdikjeden.Fremtidens verdikjede ved bruk av RFID/EPC

Utover dagen gjennomføres;

Kl. 10.00: Hvordan vi gjennom smarte produkt- og pakkeløsninger øker vår håndteringseffektivitet den siste meteren i butikken. Ved Cecilia Johansson, Packaging Concepts Manager i IKEA.Lean Retailing

Kl. 11.00: Strategisk bruk av design og visuell produktidentitet for «fast moving consumer goods» blir viktigere og viktigere. Det handler etter hvert mer om pakningenes «kroppsspråk» enn om alt produsenten ønsker å fortelle skriftlig. Forbrukeren har mindre tid, samtidig som produktene blir mer kompliserte. Ved Bjørn Rybakken, kreativ leder i Tangram Design.Viktigheten av strategisk, visuell produktidentitet

kl. 13.00: Hvordan Komplett revolusjonerte sin lagerdrift: fra manuelle prosesser til automatisering og moderne lagerdrift. Ved Terje Skjølberg, salgssjef systemløsninger i Element Logic.Ekstrem forvandling

Kl. 14.00: Hva skjer fremover?, spør Yngve Krokann, sekretær i NOK (Næringslivets emballasjeoptimeringskomité) og utdanningsleder i DNE (Den Norske emballasjeforening) hvor han blant annet har ansvar for gjennomføringen av Emballasjeskolen.NOK - 10 år med emballasjeoptimering i Norge

Onsdag 10. mars

Frokostseminaret denne dagen har tittelen «Supply chain management; trender, status, muligheter og hindringer». Eirill Bø - studierektor ved Handelshøyskolen BI - vil legge vekt på hvordan supply chain management har utviklet seg de siste årene, og hvor langt vi har kommet med å integrere forsyningskjeden.

Kl. 10.00: I 23 år har McDonald's brukt samme grossist for sine restauranter i Norge. Thomas Münchausen, daglig leder i Havi Logistics, gir innblikk i samarbeidsmodellen mellom McDonald´s og Havi Logistics.Logistikk for McDonald´s - en annerledes grossistmodell

Kl. 11.00: Roger K. Abrahamsen, professor ved Universitetet for miljø- og biovitenskap, presenterer et Interreg-prosjekt der det arbeides med å etablere en nordisk emballasje- og emballeringsutdanning. Her vil det også tas sikte på at virksomheten skal gi grunnlag for forskerutdanning.Skal vi etablere Nordic School of Packaging?

Kl. 12.00: Anlaug Ådland Hansen, forsker ved Nofima Mat, belyser hvordan ulike emballeringsmetoder kan bevare fiskeproduktet fra produsent til konsument, med hovedfokus på modifisert atmosfære (MAP).Kvalitetsbevarende emballering av fersk fisk

Kl. 13.00: Kostnadseffektivisering gjennom samhandling og integrering i verdikjeden. Hvordan kan SLUS, et ubemannet varemottak, bidra til en mer effektiv og miljøvennlig logistikk?, spør Jørgen Sørlie, daglig leder i SLUS.Fremtidens Transportløsninger

Kl. 14.00: Christian Hagen, salgssjef maskiner i Pall Pack AS, presenterer et kundecase fra KID Interiør i Drammen. Han ser nærmere på hvordan mindre kompakte viklerlinjer - bestående av automatiske strekkfilmmaskiner og få meter med transportbaner - rask kan gi payback, både økonomisk, HMS og rent logistikkmessig.Pall Pack viklerlinjer, kundeløsninger, muligheter og payback

Sjekk messenes for oppdatert program og påmelding til frokostseminarene. (Red. anm.)hjemmesider

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078