Energisparende planlegging

Med rekordhøye strømpriser kan det være mye penger å spare på god varmeisolering. Under prosjektering av produksjons- og lagerhaller er det derfor viktig med god planlegging slik at man senker det primære energibehovet så mye som mulig. Riktig valg av porter og dører kan bidra til å holde strømutgiftene nede.

Louis Vingen

Ved å minimere både varmegjennomstrømningen gjennom portene og mengden varmluft som strømmer ut av hallen kan man spare både penger og miljø. Samtidig må åpningene fungere slik at det opprettholdes en uhindret materialflyt. Det finnes mange portløsninger for haller som kan hjelpe deg å forene både funksjonelle, drifts- og energimessige krav.

Varmeisolerte porter som reduserer varmegjennomstrømningen

Moderne industriporter har i dag en meget god varmeisolasjonsverdi da kjernen deres består av polyuretan-skum. Industri-leddport SPU 40 fra Hörmann har for eksempel med sine 42 mm tykke portseksjoner en varmeisolasjonsverdi på U = 1,0 W/m²K. En slik type port med tett portblad er det rette valget dersom varmeisolering er det viktigste. Vindusrammer derimot gir mer lys og muligheten til å se både inn og ut. Dersom man ønsker å slippe mer dagslys inn i hallen, bruker man en port med en rammekonstruksjon av aluminium som på grunn av sin utforming og den store vindusflaten, har en annen varmeisolasjonsverdi. Tar man i bruk alu-profiler med brutt kuldebro i kombinasjon med en tredobbelt vindusrute, reduserer man U-verdien for TAP 40 fra Hörmann med 2,3 W/m²K. Leddporter er, på grunn av åpningshastigheten, ikke alltid det beste valget for gjennomkjøringer som brukes ofte. Her lønner det seg å bruke porter med fleksibel duk.

Minimering av varmluftstap

Dersom det er stor trafikk i gjennomkjøringen, er det alltid viktig å minimere mengden oppvarmet luft som strømmer ut. En port må altså kun være så lenge åpen som den tiden det tar å kjøre en jekketralle eller truck gjennom åpningen. Dette er det klassiske bruksområdet til hurtigporter. Takket være den høye åpningshastigheten på opptil 3 m/sek, åpner de seg raskt nok til å kunne la et kjøretøy som nærmer seg passere porten uten å måtte senke farten. I tillegg lukker den seg raskt seg etter at kjøretøyet har passert porten. Dette minimerer mengden varmluft som strømmer ut av hallen.

Hurtigporter kan brukes inne i hallen mellom områder med forskjellige temperaturer, for eksempel oppvarmede og ikke-oppvarmede soner. I spesielle områder må hurtigportene også kunne tåle store vindbelastninger. Til dette er de fleksible utvendige portene med en spesiell fjærstålvindsikring et godt valg, da de tåler vindhastigheter på opptil 70 km/h.

I områder med enda større vindbelastning er det begrenset i hvilken grad man kan ta de fleksible portene i bruk. I tillegg gir de ikke tilstrekkelig beskyttelse mot innbrudd, grunnet måten de er produsert på. Løsningen på dette problemet er en kombinasjon med en rulleport eller leddport. Porten med fleksibel duk befinner seg da på baksiden av en ledd- eller rulleport, sett fra utsiden. Under arbeidstiden er sistnevnte konstant åpen, mens hurtigporten, for eksempel en V 6030 SE fra Hörmann, sørger for optimale produksjonsprosesser og et minimalt tap av oppvarmet luft. Leddporten lukkes etter arbeidstiden slik at det er vanskelige å bryte seg inn i hallen. Den lukkes også når åpningen ikke skal brukes over lengre tid for å minimere varmegjennomstrømningen. Denne kombinasjonen er et godt kompromiss mellom drifts- og energimessige krav.

En port kan kun oppfylle de kravene som stilles til den dersom den er utstyrt med riktig styrings- og betjeningskonsept. Sikkerhetskravene, de individuelle vareflytprosessene og jekketrallene som brukes i forbindelse med dem samt åpningsfrekvensen, må tas hensyn til under den detaljerte planleggingen. Porten kan åpnes ved hjelp av håndsender, trykknapptablå, infrarød sender, radarsensor eller induksjonssløyfer. Med de tilsvarende bryterne og signalgiverne kan den interne transporten reguleres på en effektiv måte.

Ta tidlig kontakt med spesialister

Værtettinger er også med på å redusere trekken. Den tetter igjen mellomrommene mellom lastebilen og hallen. Hvilken type som fungerer optimalt avhenger av hva slags type lastebil som brukes. Hvor mange, hvor ofte og hvilken type modeller? Hvor høye er lastebilene og hvordan er bakkenivået? Disse variablene er også utslagsgivende for høyden som planlegges for værtettingen. Her kan man ikke starte tidlig nok med planleggingen, og derfor bør du ta kontakt med portprodusenter og eksperter innen lasteteknikk allerede i den første planleggingsfasen. Når alt kommer til alt handler det om å løse en byggteknisk utfordring på en måte som tjener oppdragsgiveren best mulig, og ikke bare om montering av porter. Ofte legger man ikke merke til at bakkenivået eller bygningens åpning ikke tilsvarer kravene til den logistiske prosessen før under, eller i verste fall, etter portmonteringen. Dette har på lang sikt ofte dyre konsekvenser.

---------

Artikkelforfatter Louis Vingen er daglig leder i Hörmann AS

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!