Ny generasjon topalls ledestabler fra Jungheinrich

Jungheinrichs nye topalls ledestabler ERD 220 oppgis å være svært anvendelig, spesielt ved lasting av lastebiler eller i kombinert bruk som ledetruck og ved stabling.

Trucken er velegnet for både gående og stående betjening. Ved nedfelt ståplattform oppnår ERD 220 en hastighet på over 12 km/t. Både av den grunn og fordi to paller kan lastes samtidig er trucken svært effektiv når det kommer til lønnsom omlasting og transport av varer.

Topphastighetene og de dynamiske og samtidig energisparende kjøreegenskapene kan tilegnes motorer med den nye 3-faseteknikken og styreelektronikken, begge utviklet av Jungheinrich. For ekstra krevende situasjoner kan batterier på opptil 465 ampere benyttes. Dette betyr i praksis lenger brukstid og mindre strømforbruk. ERD 220 kan også leveres med batteriuttak fra siden, noe som forenkler bruk over flere skift.

For enkle og mindre krevende oppgaver kommer en rimeligere basisversjon av ERD 220 med redusert ytelse på markedet i september.

Komfort og sikkerhet i harmoni

Under utviklingen av den nye generasjonen ERD 220 opplyser Jungheinrich å ha klart å harmonere maksimal sikkerhet og utmerket komfort, noe også ulike testkjøringer vist. Eksempelvis er trucken utstyrt med elektrisk servostyring som standard. Dette gir store fordeler ved lange arbeidsdager og tung last. Curve Control reduserer maksimal kjørehastighet ved kjøring i svinger ut fra utslag på ledehendel.

I tillegg til mykt fjæret ståplattform er hele motoren på ERD 220 fjæret med ShockProtect som reduserer belastningen på truckførers ryggrad. Andre sikkerhetsaspekter er redusert hastighet ved hevet last, redusert hastighet når føreren går ved siden av trucken, god sikt gjennom masten på grunn av tilpasset batterideksel og Speed Control. Ved sistnevnte handler det om en tilbakerullingsbeskyttelse som hindrer trucken i å rulle bakover når føreren kjører eller arbeider i stigninger.

ERD 220 har en rekke andre egenskaper hva ergonomi angår. Herunder hører også tilleggsutstyr som for eksempel fintfølende heving og senking av last. Utover det kan ømfintlig last plasseres svært forsiktig med en spesiell innretning som reduserer senkehastigheten de siste millimeterne.

Den nye truckens robuste konstruksjon gjør at den tåler hard bruk på ramper. En åtte millimeter tykk stålramme og kassegafler av profilstål gjør ERD 220 klar for tøffe utfordringer og last på opptil 2.000 kilo. Utover det utsettes de tekniske komponentene og truckens ramme for langt færre påkjenninger, takket være det patenterte systemet ShockProtect.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!