Crown - Større enn man tror

En av verdens fem største produsenter av elektriske trucker ble startet i 1950 i den lille byen New Bremen i Ohio. I dag produserer man maskiner i USA, Mexico, Australia, Kina og Tyskland. Konsernet er fortsatt privateid i samme familie som startet opp i New Bremen.

Christian Ryg

I Norge representeres Crown av Scan Truck AS, med Nils M. Olaussen (bildet) som daglig leder. Han har jobbet med Crown helt siden 1977, og har sett den utviklingen som har skjedd med truckene spesielt de siste årene.

- Det har vært en utrolig teknisk endring siden 2005, sier Olaussen. - Nå produserer man også dieseltrucker, der det benyttes John Deere motorer med meget gunstige utslippsverdier og lavt forbruk. I tillegg er konsernet store på brenselceller, som man både leverer til andre og benytter i egne maskiner. Han understreker at slike celler, som på mange måter kan sammenlignes med batterier, ikke trenger lading, og ikke fører til utslipp av skadelige gasser, også har meget høy virkningsgrad.

Crown har definert sitt marked som heavy duty segmentet. Man produserer ikke de letteste og rimeligste maskinene, fordi man ønsker å selge trucker med lang levetid og solid konstruksjon, understreker Olaussen.

Stor andel egne komponenter

Crown har en meget høy andel egenproduserte komponenter i sine maskiner. Denne andelen ligger i mange av maskinene helt oppe på 85 prosent, langt høyere enn de fleste konkurrentene kan påberope seg, sier Olaussen. En fordel er at man selv kan utvikle slike komponenter og sette sine egne krav til både konstruksjon og utvikling. Egen filosofi ligger til grunn helt enkelt.

- Filosofien er at brukeren skal settes i høysetet. Produktiviteten skal være høyest mulig. Det oppnår man ved å konstruere maskiner med en best mulig ergonomi. Da får man høyest mulig produktivitet ut av maskinen. Føreren kan arbeide raskere med en riktig arbeidsplass. Han får mindre stress, og mindre slitasjeskader.

Et eksempel her er den nye serien palletrucker, WT 3000. Den kommer i fire ulike utførelser etter bruksområde. Den enkleste modellen har nedfellbar plattform, uten sidestøtter for føreren. Her begrenser man hastigheten til 6 km/t. den er beregnet for korte kjøreavstander der man ikke trenger høyere hastighet. Den neste modellen har sidestøtter i tillegg, slik at hastigheten kan heves til 12,5 km/t. Dessuten er trucken utstyrt med støtdempende fjæring, slik at man ikke får belastninger ved passering av ujevnheter i gulvet. En ideell maskin for lasting og lossing av biler ved rampe. På travle godsterminaler kan en slik truck passere en lasterampe opptil 800 ganger i løpet av ett skift. Olaussen demonstrerte villig forskjellen mellom den forrige modellen og den nye på sin simulerte rampe i verkstedet.

Dessuten er den utstyrt med skikkelig servo som også kan stilles etter hvor stort utslag styrehjulene skal ha, uten at styrehendelen skal svinges helt ut til sidene.

Det finnes også to modeller med fast førerplattform. Den ene har innstig fra begge sider, og vegg bak som føreren kan støtte seg på. Den andre har innstig bak. Med sideinnstig blir trucken ideell for ordreplukking. Med innstig bak får føreren maksimal beskyttelse på sidene. Begge disse modellene har 12,8 km/t som topphastighet og egner seg for lange kjøreavstander. Til disse modellene kan man også ta fram ulike former for tilbehør, som stativer der man kan plassere strekkodeleser, plukklister etc.

Felles for alle modellene er utstrakt bruk av metall i stedet for plast. På den måten sikrer man lang levetid for maskinen.

- Det dreier seg hele tiden om total livstidskostnad, ikke om lavest mulig innkjøpspris, understreker Olaussen.

En annen fordel som er utviklet i løpet av de siste årene, er at truckene har sin egen innebygde og integrerte datamaskin, som viser på display hva som er feil. Dersom det oppstår en feil, kan operatøren selv ringe til servicemann, og i mange tilfeller selv rette opp feilen. Det betyr spart tid, og svært ofte også sparte utgifter i og med at man slipper å tilkalle en servicemann.

- Jeg vil hevde at det skal holde med en service i året, eller for hver 1.000 driftstime. Og da mener jeg timer der trucken beveger seg, ikke at den står med motoren i gang. Det er for lett å jukse i dette tilfellet.

Olaussen sier at han selger godt også når det gjelder smalgangstrucker og skyvemasttrucker.

- Konkurrentene liker ikke å snakke om det, men Crown er faktisk en alvorlig konkurrent i mange tilfeller. Crown skyvemastmodell fra USA har pantograf, i stedet for vanlig skyvemast, og den er populær i tilfeller der man har stor belastning, sier han.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!