Aldri overraskende produksjonsavbrudd

- Det viktigste er at det aldri er noen problemer. Installasjonen går og går uten avbrudd, og det er viktig for en bedrift som vår. Det er vel i grunnen viktig for alle produksjonsbedrifter. Men det er langt fra alt utstyr som har slike egenskaper, konstaterer Frysemaskinist Lars Elling Gloppholm hos Brødrene Sperre utenfor Ålesund.

Han er krystallklar når han blir bedt om å konkretisere de viktigste sidene ved utstyr som er en del av interntransporten. Men han utvider begrepet til transportsystemet, ja sågar til hele produksjonsapparatet.

- Dette er viktig i alle ledd. Når vi for eksempel har valgt plastvikleren Pall-Pack 8000 og dreiebord fra Pall-Pack AS, så er det fordi dette utstyret nettopp sørger for den kontinuiteten og påliteligheten vi er på jakt etter. Da det forrige utstyret, som kom fra samme leverandør, til sist ble utslitt, hadde det gått uten avbrudd i årevis. Man må så klart bytte ut slitedeler, og det er en viktig del av vår egen internkontroll at vi hele tiden sørger for dette. Men poenget er at med utstyret fra denne leverandøren blir dette en enkelt sak, og vi får aldri overraskende produksjonsavbrudd, forklarer Gloppholm.

Han forteller at bedriften teller om lag 100 årsverk, og omsetter for i størrelsesorden en milliard kroner.

- Det skyldes at vi også har en del «trading», som så klart drar opp brutto-omsetningen. Men vi har store produksjoner selv også, der vi kjøper blant annet pellagisk fisk fra trålerne, og videreforedler det her. For eksempel blir det år om annet produsert rundt 10.000 tonn klippfisk i våre anlegg. Disse eksporteres til en rekke land, og blant annet har vi faktisk 18% av det samlede markedet i Brasil innenfor dette området, sier han stolt.

Effektiv logistikk - nøkkel for videre vekst

Bedriften ble etablert på 50-tallet av oldefar til dagens eiere, og er blitt utvidet en rekke ganger.

- Ja, det er klart vi trenger stor plass. Husk på at tomme fiskekasser tar akkurat like stor plass som fulle fiskekasser, og dette er en kontinuerlig utfordring for oss. Vi må hele tiden sørge for å ha en logistikk som gjør at vi får unna nødvendige mengder med fisk og emballasje, slik at vi ikke får «propper» i systemet. Og dermed blir det ekstremt viktig for oss at det tekniske utstyret virker. Det er temmelig høyt «trøkk» når vi er i produksjonssesongene, og da har vi så visst ikke tid til å reparere eller tukle med utstyr som ikke virker, slår han fast.

- Hvor mye kan dere fryse inn på en dag?

- Her måler vi produksjon per time, humrer han, og sier at man fryser inn rundt 50 tonn i timen.

Men han husker likevel dager der det har blitt frosset inn 900 tonn.

- Vi har kjørt 15.000 tonn pelagisk fisk gjennom det anlegget vi har nå, og det uten noen problemer. Og det er veldig bra, for vi har et veldig bra marked i Japan for tiden på grunn av den høye yen-verdien. Dermed gjelder det å produsere alt vi bare kan, og med et utstyr som bare tusler og går hele tiden, er det jo bare glede å rapportere, sier han litt skjelmsk.

Men det ligger en klar virkelighet bak det lure smilet. For arbeidsplasser er kanskje enda viktigere her enn noen andre deler i landet, og de er sikre, nettopp fordi man har markeder som ønsker varene man kan tilby, og ikke minst folk og utstyr som kan produsere det.

- Alt skal gå stadig fortere. For to år siden losset vi ikke fisk på nattestid i det hele tatt. Nå losser vi når båtene kommer inn. Det meste omsettes på auksjoner, og i sesongen er det virkelig utrolig travelt for oss. Fisken må liksom kjøpes når den er til salgs. Men vi har bygget oss opp til en kapasitet som passer veldig bra, og har også folk som er skolert og har evne til å utnytte mulighetene som ligger i produksjonsutstyret. At det er travelt av og til, er jo i grunnen bare trivelig, humrer han.

- Hva når det er stillere på produksjonslinjene, hvordan påvirker dette utstyret?

- Det er jo nettopp det som er aldeles glimrende, poengterer han. - Vi vet fra før at dette fungerer like bra både ved høy og lavere belastning, og dermed er vi veldig trygge på at vi kan håndtere de utfordringene vi blir stillet overfor, sier Lars Elling Gloppholm avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!