En av to nye serier fra Mitsubishi

Under denne tittelen introduserte Mitsubishi sin nye Grendia dieseltruck, som nå kommer i to utgaver, på årets CeMAT. Tidligere har man hatt ES med kapasitet fra 1,5 til 3 tonn. Nå kommer også EX fra 4 til 5,5 tonn med tiltkabin. Modellene erstatter FD/FG serien som nå går ut.

Christian Ryg

Den nye tyngre serien er Japanprodusert, mens de andre produseres i Almere i Nederland. Produsenten understreker at man tenker livstidskostnad med denne serien. Det er hva kundene egentlig etterspør, sier Mitsubishi. Alle komponenter, fra ramme til det minste lager, er konstruert for å vare. Som eksempel tar produsenten forakselen som har metall i lagerforingene i stedet for gummi. Overdimensjonert ville kanskje noen si, men Mitsubishi legger vekt på langt liv og pålitelighet.

Hurtig tilgjengelighet

I tillegg til pålitelighet og langt liv for komponenter og truck, har konstruktørene lagt vekt på rask tilgang til alle komponenter man kan tenkes å måtte skifte på grunn av slitasje, eller for service. Både daglig ettersyn og større servicearbeider skal ta et minimum av tid for å holde kostnader nede.

Ved å redusere behov for utskifting av komponenter og samtidig optimalisere drivstofforbruk og minimalisere utslipp, mener Mitsubishi å ha dekning for sin påstand om at Grendia er en fordel for miljøet og fortjener betegnelsen «den grønne diamant». For øvrig betyr Grendia akkurat det på japansk.

Hos Mitsubishi Gaffeltruck Norge får Logistikk & Ledelse vite at Grendia kommer hit til landet rett over sommerferien. Grunnen til at det har tatt lengre tid enn for resten av Europa, er at vi forlanger en god hytte. Den produseres av Mitsubishi selv, og ettersom markedet for slike hytter er forholdsvis lite i resten av Europa, har vi måttet vente.

Markedskoordinator Marit Moen sier at importøren allerede har hatt en rekke henvendelser angående Grendia i alle vektklasser. Den nye kabinen, som er tiltbar for EX serien, er helt flytende montert. Vibrasjoner overføres ikke til førerstolen. Fingertuppkontrollsystemet som man har fått priser for tidligere, er ytterligere forbedret ergonomisk, slik at alle førere skal kunne finne seg til rette.

Sikkerhet

Mitsubishi har lagt inn mange sikkerhetsdetaljer i den nye truckserien. Det såkalte Integrated Presence System hindrer all bevegelse, enten av selve trucken, eller av masten, så lenge føreren ikke sitter på setet. Dessuten har man både setebelte varsellys og håndbrekk varsellys. I et forbedret system IPS2 som er montert på Grendia EX, kobles håndbrekket ved å trykke på en knapp.

Man kan også få beskyttelsessystemer for ulike bruksområder montert originalt, som ekstra utstyrspakker, som for eksempel støvfilterpakker.

Edia - elektrisk på tre og fire hjul

Men CeMAT besøkende så ikke bare den grønne diamanten fra Mitsubishi. Elektriske trucker fra 1,3 til 2 tonns kapasitet med litium-ion batterier ble også vist. Ediatruckene settes i produksjon i august. Det betyr at vi her i landet vil få se dem i løpet av høsten.

Truckene kommer enten som tre- eller firehjulinger. De har 48 volts anlegg og den nyeste batteriteknologien fra Japan. Litium-ion batterier fantes hos mange av utstillerne på årets CeMAT, og fordelen som framheves er raskere lading, uten at batteriene må tappes ned. Dermed kan man toppe opp i pauser og trenger ikke to sett batterier for at trucken skal kunne gå flere skift. Det hevdes at 20 minutter er tilstrekkelig ladetid for å oppnå full kapasitet, i motsetning til bortimot åtte timer for konvensjonelle batterier.

I tillegg har disse batteriene rundt tre ganger levetiden til konvensjonelle blybatterier, og er mer kompakte og lettere. For truckprodusentene betyr det at man kan konstruere mindre og mer kompakte maskiner. Litium-ion batterier er også helt vedlikeholdsfrie.

Foreløpig koster batteriene langt mer enn konvensjonelle blybatterier, også om man tar levetiden i betraktning. Det er imidlertid kun spørsmål om tid og mengden batterier som produseres, før prisen pr enhet vil synke til et akseptabelt nivå.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!