Jubileumstruck til landets eneste teglsteinsprodusent

I oktober kunne Brubakken Truckimport overlevere Nissan motvektstruck nummer 5.000 i Norge. Trucken var én av tre som ble levert til Wienerberger AS, Bratsberg Teglverk - alle 2,5 tonns dieselmaskiner som skal gå i teglsteinproduksjonen ved fabrikken i Lunde i Telemark.

Nissan gaffeltruck nr 5.000 i Norge er tatt i bruk på Bratsberg Teglverk. Fra venstre truckfører Halvor Ness, avdelingsleder Espen Nilsen, fabrikksjef Peter Meyer, truckselger Jon Georg Finndal Johansen og daglig leder i Brubakken Truckimport Alf Runar Frydenlund.

De første Nissantruckene - eller kanskje mer korrekt Datsuntruckene - ble tatt inn her til landet av AS Inor i 1971/72. På grunn av en uheldig sammenblanding med importørens engasjement innen bil ble den første introduksjonen mislykket. Det nyttet rett og slett ikke å la personbilselgere få ekstrajobben med å overbevise markedet om at de små japanske gaffeltruckene faktisk hadde en høyere kvalitet enn de store og trauste amerikanske gaffeltruckene som fortsatt dominerte markedet. I desember 1974 la Inor om sin policy, og året etter var en egen truckavdeling etablert. Importselskapet, som senere skiftet navn til Nissan Norge, oppnådde med årene stor suksess også på trucksiden. I 2005 etablerte Nissan en nordisk importorganisasjon for personbil og truckvirksomheten ble overtatt av Brubakken Truckimport.

Nær 40 prosent solgt de siste seks årene

I løpet av de siste seks årene har Brubakken solgt rundt 40 prosent av det totale antallet Datsun/Nissan motvektstrucker som er blitt levert i Norge. Man kan dermed trygt slå fast at den nye eieren har hatt framgang i markedet.

Daglig leder Alf Runar Frydenlund i Brubakken Truckimport har vært med i mange av årene hos Nissan Norge, før han ble med over til Brubakken. Han understreker den betydningen det er med en importør som har lang fartstid bak seg i denne bransjen.

- Vi kjenner markedet og kundene, ikke bare fra tiden i Inor og Nissan Norge, men også med en rekke ansatte som har arbeidet i Brubakken gjennom mange år. Folkene har reist rundt i store deler av Norge gjennom årene. Mange kan nok si at de har kjørt de aller fleste veistrekninger i Norge, sier Frydenlund.

Trucker var kostbare

Den gang man begynte import av gaffeltrucker, hadde Datsun biler eksistert i det norske markedet i bortimot 10 år. De første truckene ble solgt til A/S Vittingfoss, et tresliperi som lå i Vestfossen. De kostet henholdsvis 75.000 og 83.000 kroner. Sammenligner man med lønnsnivået den gang, var det usedvanlig gode priser på gaffeltrucker. En solid årslønn lå rundt 60.000 i midten av 70-tallet. I tillegg ble de levert med balleklemmer og rulleklemmer, som også kostet en god del penger, mellom 15.000 og 18.000 kroner pr. aggregat. Frydenlund sukker at han gjerne skulle fått tilsvarende priser i dagen, men i likhet med så mange andre tekniske innretninger har også gaffeltrucker blitt betydelig rimeligere med årene.

Den eneste mursteinsprodusenten

Produksjon av tegl og teglstein er en av de eldste formene for industri her i landet. Allerede i midten av 1200-tallet brant man tegl til bygninger i noe som kan sies å være industri i Norge. Det fantes etter hvert produksjon mange steder i landet, fordi man stekte stein der det fantes tilgang på egnet leire. Etter 2. verdenskrig var det fortsatt 56 teglverk igjen i Norge, men i løpet av de neste femti til seksti årene ble det ene verket etter det andre nedlagt. I dag er teglverket i Lunde det eneste som fortsatt eksisterer, og det gikk over på utenlandske hender for 10 år siden. Her produseres teglstein i ulike kvaliteter og typer.

Avdelingsleder Espen Nilsen, som er ansvarlig for arbeidet på «tomta», det vil si alt utenfor produksjonshallene, sier at tegl hentes fra to steder i nærheten av bedriften. Dette er på jordbruksland, der teglverket graver ut en del av leiren, før man legger på matjord igjen, slik at området på nytt er dyrkbart. Leiren blandes i riktig forhold når den kommer til Bratsberg Tegl. Deretter tilsettes den ulike stoffer, ettersom hvilken type stein man skal produsere. Når steinene er tørket og brent, blir de pakket på kvartpaller, før utskiping med vogntog. Det kan komme opp til ti slike daglig for å hente stein. Truckene som laster vogntogene, er utstyrt med ekstra brede gafler for at ikke pallene skal velte under håndteringen. Man laster fire paller i slengen, og det betyr rundt 800 kilo hver gang.

 

Aggressivt miljø

Det virker som et greit miljø for gaffeltrucker, men i følge både Espen Nilsen og avdelingsleder for produksjon, Magne Øygarden, er dette et aggressivt miljø som sliter kraftig på alle maskiner.

Øygarden sier at støvet som legger seg over alt virker som det rene slipemiddel. Kombinerer man med smøreolje eller fett, kan det ødelegge alle metalloverflater på kort tid. Kjeder og sylinderoverflater kan derfor ikke smøres på vanlig måte, og belastningene blir store. Det stiller altså store krav til truckene både inne i bedriften og når de kjøres ute. En annen sak som kan gi problemer er uvanlig skarpe splinter som oppstår når murstein knuses og blir liggende på gulv eller på bakken. Nilsen sier at mange derfor helst ser man kjører med kompakte dekk, mens truckførerne liker komforten i luftdekk bedre. Hos Bratsberg Tegl har man valgt luftdekk.

- Vi har ikke kjørt lenge med disse truckene, men alt tyder på at vi kommer til å bli veldig godt fornøyde, sier Nilsen. Førerne har funnet seg godt til rette i kabinene, og truckene er gode å bruke, avslutter Nilsen.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!