Nissan lanserer nye skyvemasttrucker

Brubakken Truckimport melder at Nissan Forklift nå har lansert sin nye RG-serie skyvemasttrucker. I realiteten dreier det seg om Atlets nye Tergo utstyrt med Nissanlogo og lakkert i Nissanfarger.

Som mange vet ble den svenske lagertruckprodusenten Atlet kjøpt opp av Nissan Forklift Europe i 2007. Da hadde imidlertid de to produsentene samarbeidet nært siden 2002 da Atlets trucker også begynte å bli solgt og markedsført som Nissan i Frankrike. Etter hvert ble avtalen utvidet til å gjelde stadig flere land, og på Den Tekniske Messen i 2008 kunne Brubakken Truckimport introdusere de første Atletmodellene i Nissandrakt også på det norske markedet. Produktutvekslingen foregår forøvrig også motsatt vei ved at Nissans motvektstrucker også selges som Atlet Balance.

Høyt fokus på ergonomi

I forrige utgave av Logistikk & Ledelse presenterte vi bredt Atlets. Kun noen uker etter presseintroduksjonen av denne ble det kjent at den også er klar som Nissan RG-serie. Det blir for mye å gjenta alt det tekniske, men vi påpeker gjerne de klare ergonomiske fordelene som også RG-serien har. Førerplassen er justerbar på mange måter: venstre og høyre armlene, sitteposisjon, selv høyden på gulvet er elektrisk justerbart og kan tilpasses alle truckførere. Den spesielt formede seteryggen gjør at det er god sikt både til venstre og høyre. Glide- og tiltfunksjonen hjelper truckføreren ved arbeid med store løftehøyder. Sammen med det spesielle minirattet i armlenet, tilbyr RG-serien bransjens ledende ergonomi. Den valgfrie joysticken - som Nissan benevner ERGO Logic - tilbyr opptil 9 forskjellige masterelaterte funksjoner.nye generasjon av skyvemastserien Tergo

Oppnå maksimal effektivitet

AC TECH kontrolleren skal bidra til en produktiv, pålitelig og kostnadseffektiv drift av trucken. Med denne teknologien hevder Nissan at alle muligheter er åpne; automatisk horisontal gaffelposisjon, sentrering av sideskifter, lastevektindikasjon, dobbelt dypstabling er bare noen av mulighetene RG-serien kan tilby for å forbedre produktiviteten. Level Assistance systemet eller Level Selector hjelper truckføreren til å bruke forhåndsinnstilte løftehøyder i reoler ved å trykke på en knapp. Mindre tid brukt på plassering betyr bedre effektivitet.

Velkjente alternativer slik som 360 graders styring og videokamera er tilgjengelige fra fabrikken.

Ytelsen er blant de beste i markedet med kjørehastigheter opp til 14,5 km/t og løftehastigheter på opp til 700 mm/s. Truckens manøvreringsevne i smale korridorer oppgis også å være blant markedets beste.

Med 1.000 timers serviceintervaller, lang levetid på hydraulikkolje med 6 prosent energireduksjon og HSHL-drivhjul for redusert slitasje blir RG-seriens oppetid stor. Alt dette betyr mindre vedlikehold og økt arbeidstid.

RG-serien kan tilbys med tre forskjellige batteribyttesystemer, og har et integrert diagnostikksystem som sørger for enkel feilsøking og mindre nedetid. Ikke noe ekstra datautstyr er nødvendig. Et høyt sikkerhetsnivå blir ivaretatt av blant annet god sikt - også gjennom den nydesignede Optiviewmasten, automatisk parkeringsbrems, Mast Lock system og et valgfritt antispinnsystem.

Fra 1,2 til 2,5 tonn

RG-serien består av skyvemasttrucker fra 1,2 til 2,5 tonns lastekapasitet med et bredt utvalg av master som kan nå løftehøyder opp til 12,1 meter, samtidig som man beholder optimal lastekapasitet. I tillegg kan spesifikasjoner som drive-in reoler og skinnestyring skreddersy trucken til kundens spesifikke behov.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!