Klar trend mot mer automatisering

- Når du tenker over det, er det menneskelige bidraget i ordreplukk å identifisere og plukke de rette varene, sier Hans Larsson, teamleder for Logistic Solutions & Development i Toyota Material Handling Europe (TMHE).

- Å bare følge trucken over lengre distanser er sløsing av verdifulle menneskelige ressurser, og vi har teknologi som enkelt kan ta over denne delen av plukkeprosessen, fortsetter han.

På Coops sentrallager i Bro benyttes det et trettitalls autotrucker til ordreplukk. Medarbeiderne konsentrerer seg utelukkende om plukk, mens truckene automatisk beveger seg mellom plukkstasjonene. Foto: TMHE

Hans Larsson, teamleder for Logistic Solutions & Development i TMHE mener at dette er sløsing av verdifulle menneskelige ressurser - som i stedet bør brukes der de er nødvendige. Han opplyser at det er en klar trend i Europa om stadig mer automatiserte plukkløsninger, og poengterer samtidig at brukerne ikke behøver å måtte velge mellom automatisert eller manuelt plukk. Det er fullt mulig å kombinere dette.

Lang erfaring med autotrucker

BT har lenge levert laserstyrte autotrucker som benyttes til horisontal transport av gods fra ett punkt til et annet. De siste årene er det også blitt levert flere trucker som benyttes til plukk.

BT AOP (Automated Order Picking) er basert på en ordinær ledetruck som - ved hjelp av et innebygget navigasjonssystem, nødvendige sikkerhetssystemer og en computer som er koblet direkte opp mot brukerens WMS - automatisk henter en tompall og kjører til de enkelte plukkeposisjonene. Først her kommer det menneskelige aspektet inn hvor medarbeideren plukker ved hjelp av talestyring og riktige kolli plasseres på pall. Deretter kjører trucken automatisk frem til neste plukkposisjon. Når pallen er full blir trucken guidet til utkjørings-/sammenstillingsområdet samtidig med at en annen truck med en tom pall ankommer plukkerens posisjon.

Standardløsningen bygger på en ledetruck av typen Levio 240 med en løftkapasitet på 2.000 kilo og en løftehøyde på 1,79 meter og med en batterikapasitet på 480 eller 600 Ah. Systemet kan imidlertid også benyttes på andre trucktyper.

Benyttes av Coop

Pilotkunden på dette området er Coops sentrallager i Bro - Nordens største næringsmiddellager. I 2008 ble de første 12 AOP-truckene levert med et automasjonssystem fra Danaher Motion som ble integrert med et talestyrt plukksystem fra Vocollect. Senere har Coop utvidet det automatiske plukket betydelig og har nå et trettitalls slike trucker gående.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!