Kalmar med forbedret F-serie

Under årets CeMAT introduserte Cargotec Kalmars nye G-serie, som foreløpig kommer med kapasitet 9 - 18 tonn. Men også F-serien i klassen over, 18 - 25 tonn, hadde fått en kraftig ansiktsløftning og fremstår som en bortimot ny modell.

Christian Ryg

DCF 180 - 250 som den offisielle betegnelsen lyder, har fått ny motor for å møte strengere utslippskrav i EU. Et biprodukt er lavere forbruk. Som vanlig benytter man Volvomotor og ZF girkasse. Den nye motoren yter 160 kW og har et maks dreiemoment på 1.180 Nm. Trucken har dessuten fått et nytt hydraulisk system, en ny og ergonomisk bedre kabin og et topp moderne diagnosesystem som forenkler både vedlikehold og letter eventuelle reparasjoner.

Hydraulikk på topplan

Først i forbedringslisten er det nye hydraulikksystemet som er helt variabelt. Systemet føler selv hvor stort trykk som er nødvendig for å håndtere lasten ut fra vekten på lasten. Med lavere trykk og temperatur oppnår man økt sikkerhet og pålitelighet i hele hydraulikksystemet. Dessuten bidrar dette systemet til lavere drivstofforbruk og er med å senke kostnadene.

Forbedret chassis

Med nydesignet chassis er trucken stivere og mer motstandsdyktig mot vridninger, men fortsatt med minimal dekkslitasje. Hele rammen og alle komponenter er dessuten konstruert med tanke på enkel adkomst for service. Man trenger for eksempel ikke å krabbe under trucken eller kjøre inn på en rampe for oljeskift. Tappekranen sitter enkelt tilgjengelig i forkant av rammen.

Mastene finnes i tre utførelser, duplex med og uten friløft, og en triplex med friløft. Dermed skulle de fleste behov være tilfredsstillet.

Bedre kabin

Cargotec hevder selv at kabinen er best i klassen. Selv om den nye G-serien utmerker seg enda mer og gir rom for endringer og forbedringer også for andre vektklasser i Cargotecs program, så har også F-serien topp ergonomi. Kabinen er separat avfjæret og isolert, slik at føreren isoleres fra vibrasjoner og støy. Støynivået inne i kabinen er redusert til maksimalt 109 dB(A). Det er i overensstemmelse med EU-regulativet EN 2000/14/EC. Sikten rundt om er meget god, bl.a. takket være en avrundet motvekt og lavere motorpanser.

Fabrikken legger allikevel vekt på at komponentene hele veien er velprøvde og dermed garanterer pålitelighet og effektivitet.

----------

Dantruck på hydrogen

I Hannover var det utstilt flere maskiner med brenselcelleteknologi som går på hydrogen, blant annet en 3 - 4 tonns Baumann sidelaster og en 2,0 - 3,5 tonns motvektstruck fra DanTruck.

DanTruck kan levere denne modellen i løpet av kort tid. Den danske produsenten samarbeider med et annet dansk firma som produserer drivlinjen; H2 Logic. Selskapets direktør Jacob Krogsgaard sier at de er klar for å levere også til andre enn DanTruck. Firmaet er et av verdens ledende på denne teknologien, og tar mål av seg til å levere både tankstasjoner og selve drivlinjen.

I følge adm. direktør Niels Lauritzen i DanTruck er det mye å vinne på brenselcelleteknologi i gaffeltrucker. Slike brukes gjerne intensivt, slik at CO2 utslipp blir uforholdsmessig store i forhold til motorstørrelse. Produsenten liker å se seg selv som leverandør av miljøvennlige og støysvake maskiner, og det er naturlig å gå inn for en forurensningsfri motortype.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!