Skreddersydd for den enkelte truckfører

Den svenske truckprodusenten Atlet valgte tidlig å vektlegge ergonomi og komfort på sine lagertrucker. Etter at Chalmers tekniska högskola hadde evaluert ergonomien på flere skyvemasttrucker, var konklusjonen at Atlets nye UMS 160 er den trucken med flest innstillingsmuligheter for å oppnå maksimal ergonomi. «Den mest personlige trucken på markedet så langt», som kan skreddersys den enkelte truckfører - uansett kroppsbygning, er budskapet fra Atlet.

Regionansvarlig Øyvin Nordstrøm i Atlet Norge kan allerede vise til godt salg av nye Tergo og har fått mange gode tilbakemeldinger på ergonomien fra kundene. Foto: Henning Ivarson

Historisk sett er det kanskje ikke så rart at Atlet svært tidlig valgte å vektlegge ergonomi og komfort i tillegg til høye ytelser på truckmodellene sine. Da selskapets grunnlegger Knut Jacobsson bygget sin første elektriske stabler i 1958, skjedde det hjemme i leiligheten som lå i tredje etasje i en bygård i Göteborg. Dit måtte først alle komponenter bli båret opp for montering og sjekk av at alt virket og deretter bli båret ned igjen.

Men mer viktig for Atlets strategiske valg på ergonomi var nok at fokuset på arbeidsmiljø og HMS i sin alminnelighet kom på dagsordenen langt tidligere i de skandinaviske landene enn hva som var tilfelle i resten av Europa. Det resulterte i at ikke bare Atlet, men også øvrige svenske truckprodusenter og lastebilprodusenter for den saks skyld i mange år kunne tilby produkter som både var langt mer komfortable og ergonomiske enn mange av konkurrentene.

Selv om forskjellene på disse områdene nå er langt mindre enn de var for 20 år siden eller så, synes Atlet fortsatt å ha et forsprang. Anna-Lisa Osvalder, professor ved avdeling for Design & Human Factors som er en del av Institutionen för Produkt- och produktionsutveckling ved Chalmers tekniska högskola, var ansvarlig for gjennomføringen av en nylig ergonomisk evaluering av flere skyvemasttrucker på markedet. Den konkluderte med at Atlets nye Tergo UMS har flere ergonomiske arbeidsstillinger enn noen av de andre som ble evaluert.

Lang erfaring

Atlet lanserte sin første skyvemasttruck i 1968, og ergonomien ble forfinet på både andre generasjon i 1978 og på tredje generasjon i 1987.

Dette året slo samtidig den svenske «Sentralhälsan» alarm etter at en stor kartlegging hos Volvo Personvagnar hadde konstatert at 80 prosent av selskapets truckførere hadde pådratt seg ulike former for belastningsskader etter bare tre års arbeid. De sidesittende førerne av skyvemasttrucker var spesielt utsatt, og etter at også andre store svenske selskaper som blant annet Scania, ICA og IKEA rapporterte om det samme, ble Tergoprosjektet ( ruck nomi) etablert. I tillegg til de ovennevnte selskapene deltok Institutet för Transportforskning og Atlet, og etter seks års forsknings- og utviklingsarbeid ble Atlets banebrytende konseptmodell UNE Tergo lansert i 1993. Året etter ble den kommersielt tilgjengelig som UNS Tergo.Tergo

Denne modellen har opp gjennom årene blitt jevnlig oppdatert, og i 2006 startet arbeidet med en helt ny generasjon.

Mer «personlig» og større produktbredde

Nok en gang rettet Atlet fokuset mot truckføreren, denne gang sterkere enn noensinne. Hensikten var å imøtekomme dagens unge, den såkalte Generation Y, som generelt er kjent for både å kreve mye og ikke minst er vant til å få alt de ønsker. Dette kom klart til kjenne gjennom en rekke dybdeintervjuer med truckførere, lagersjefer og logistikksjefer hos både store og små brukere. Tilbakemeldingen var klar; lag trucken mest mulig «personlig» og med et førermiljø som kan tilpasses alle, enten de er store eller små. Et annet viktig innspill var at utvalget av skyvemasttrucker måtte bli større. Noen ønsket seg maskiner som kunne løfte tyngre, raskere og høyere, mens andre ønsket seg en mindre og enklere maskin enn dagens minste på 1.400 kilo.

Produsentens temmelig ambisiøse målsetting var å utvikle en skyvemasttruck som ikke bare skulle være klasseledende på ergonomi og personlig tilpasning, men også på områder som ytelse, sikkerhet, kvalitet og produktivitet.

5 modeller, 8 forskjellige kapasiteter

Resultatet av utviklingsarbeidet er foreløpig fem nye skyvemastmodeller med i alt åtte forskjellige kapasiteter fra 1,2 til 2,5 tonn og løftehøyder fra 3,2 til 12,1 meter. De har blant annet et nyutviklet chassis som gir økt stabilitet i forhold til dagens modeller, mindre støy og vibrasjoner fra masten, mulighet for å kjøre tre masthydraulikkfunksjoner samtidig og høyere ytelser med opp til 14,5 km/t kjørehastighet og 0,71 m/s løftehastighet.

Serviceintervallene er økt til 1.000 timer og truckene er i tillegg utstyrt med hjul med lengre levetid og en hydraulikkolje som reduserer energiforbruket med seks prosent.

Atlets perfeksjonerte modulkonseptet innebærer at produsenten opererer med langt færre delenumre enn mange andre merker. Det betyr at sjansen for å få reparert feilen ved første besøk av servicemekaniker - såkalt First-Time-Fix-Rate (FTFR) - ligger på 95 prosent. Ifølge Atlet er det ikke uvanlig at FTFR på andre merker er 65 prosent

Den nye Tergoserien består av «innstegsmodellene» ULS og UND med smalt chassis og løftekapasitet på 1.400 kilo i tillegg til en helt ny modell på 1.200 kilo. Disse har en noe enklere førerplass enn volummodellen UMS som har normal chassisbredde og løftekapasitet på 1.600 og 2.000 kilo. De kraftigste maskinene i serien og som også løfter høyest, er UHD og UHX, begge med bredt chassis og med løftekapasiteter på 2.000 og 2.500 kilo.

ULS og UND har drivmotor på 5,9 kW og løftemotor på 11 kW, mens de øvrige har sterkere motorer på henholdsvis 7,2 og 15 kW.

Tergo tilbys også i en egen fryseromsutførelse og i desember lanseres en helt ny kabin for slike både skal by på bedre sikt og et mer effektivt varme- og ventilasjonsanlegg.

Modulkonseptet innebærer at det bare snakk om tid før nyhetene på de nye ordinære skyvemasttruckene også blir innført på resten av Tergoserien som består av fireveisutgaven UFS og smalgangstrucken med fører nede, Tergo Forte URF.

Tergotruckene kan utstyres med tre forskjellige batteribyttesystemer. Den enkleste versjonen er at batteriet skyves fremover av masten. En annen versjon er at det kan trekkes ut fra siden på ruller, og det mest avanserte er «Fast Track» hvor utladet batteri automatisk trekkes ut på ruller på ene siden av trucken samtidig med at et fulladet skyves inn fra den andre i løpet av bare ett minutt.

Mange innstillingsmuligheter

Førerplassen fremstår som svært elegant med høy finish på paneler, display, brytere og andre detaljer. Den er også praktisk utformet med blant annet et stort oppbevaringstrau med integrert koppholder, et nedsenket område i dashbordet for mindre gjenstander og 12 volts strømuttak til eksempelvis mobiltelefonlader. En egen utstyrsbjelke for montering av truck-PC, skjerm, skanner, skriveplate etc kan leveres som ekstrautstyr. Også innstegshåndtaket er forberedt for montering av slikt utstyr.

Med bare 39 cm opp til stigtrinnet og et solid innstegshåndtak kommer man seg svært lett inn og ut av trucken. ProVision-masten gir utmerket sikt og Tergo UMS, UHD og UHX er de eneste skyvemasttruckene på markedet hvor selve gulvet, inkludert pedaler, ved hjelp av en bryter kan heves 70 mm.

Førerplassen fremstår som svært elegant med høy finish på alle detaljer. Her ser vi minirattet i kombinasjon med fingertuppkontroller, men fra desember er Tergo også tilgjengelig med den nye joysticken Ergologic II. Foto: Atlet

For best mulig å tilpasse høyre arm til hydraulikkbetjeningen kan armlenet på denne siden justeres 55 mm i høyden og 60 mm i lengderetningen. Fingertuppkontroller er standard, men Tergo kan også fra desember utstyres med den nyutviklede joysticken Ergologic II som styrer syv forskjellige hydraulikkfunksjoner.

Undersøkelser viser at truckfører benytter venstrearmen til styring i over 70 prosent av arbeidstiden, med opp til 2.000 armbevegelser pr time.

Her i landet leveres derfor Tergo med miniratt og et godt flytende armlene som standard. Det kan justeres 90 mm i lengderetningen og 80 mm i høyden og sikrer maksimal ergonomi på venstrearmen.

Om ønskelig kan de også leveres med et godt justerbart midiratt.

Et annet viktig aspekt på komfortsiden er at vibrasjoner er redusert med 25 prosent i forhold til dagens modell og at lydnivået er senket til klasseledende 58 dB(A) for ULS/UND og 61 dB(A) forøvrige modeller. Ifølge Atlet ligger lydnivået til beste konkurrent på 66 dB(A).

 

Enkelt høydeforvalg

De viktigste aspektene for å redusere miljøbelastningen på en lagertruck er relatert til driften. Atlet hevder at man kan oppleve opp til 50 prosent variasjon i energiforbruket mellom førere på samme håndteringsoppgave og i så måte er det viktig med både føreropplæring og ikke minst individuell tilpasning av truckens forskjellige ytelser.

På Tergo kan man teoretisk programmere hele 350 forskjellige operatørinnstillinger som aktiveres med en PIN-kode. Som ekstrautstyr er det også mulig å utstyre Tergo med såkalt Smart Start der trucken identifiserer truckfører og legger inn personlige innstillinger bare ved å holde et kort over en leser på instrumentpanelet.

Blant øvrig ekstrautstyr kan også nevnes et svært enkelt høydeforvalgsystem som aktiveres bare ved å senke løftehastigheten. Truckfører mottar i så fall et lydsignal ved de innprogrammerte høydene og løftebevegelsen stopper automatisk dersom man ikke gjør noe.

Tergo kan også utstyres med antispinn som automatisk reduserer farten på drivhjulet dersom det spinner på eksempelvis glatt underlag inntil det får grep. Truckene kan også bli levert med en vektindikator med nøyaktighet på pluss minus 25 kilo og som dessuten kan logge akkumulerte vekter opp til 100 tonn.

Øyvin Nordstrøm, regionansvarlig i Atlet Norge, opplyser til Logistikk & Ledelse at nye Tergo ikke vil bli dyrere enn dagens modell. Snarere tvert om. Salget av de nye modellene har startet og man forventer at de første leveransene til kunde vil skje i november.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

2011_ma0601B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!