Spennende nytt fra Linde

Linde var blant de produsentene som hadde flest nyheter å vise på årets CeMAT i Hannover. Både detaljer og helt nye maskiner, konseptmaskiner som ennå ikke er satt i produksjon og modeller som allerede kan kjøpes, fantes på den store standen.

Christian Ryg

På motvektssiden var det først og fremst detaljforbedringer som ble vist. Den elektriske serien E 20 - 35 ble vist som prototype. Designet skiller seg fra tidligere ved at den ikke har A-stolpe, men et buet stålrør tvers over trucken mellom rattstammen og masten. Dette røret sørger for tilstrekkelig stivhet i rammen. Samtidig får føreren bedre sikt framover. Rammen over føreren er festet til masten på begge sider. Et integrert vindu i laminert sikkerhetsglass gir meget god sikt oppover.

Hos Linde ble det sagt at dersom kundene viser tilstrekkelig interesse for prototypen, kan den settes i produksjon ganske raskt. Linde kalte modellen for sin roadster, på grunn av den åpne konstruksjonen.

Nytt utseende

Dieselmotortruckene fra fire til fem tonns kapasitet, H40 og H 50 har fått nytt design utvendig. Men det er innvendig de viktige endringene har skjedd. Ny pumpe for de hydrauliske løftesystemet senker forbruket med 18 prosent sies det. Dessuten blir truckene mer stillegående, særlig under løfting. Den nye pumpen arbeider uavhengig av den som sørger for hydrostatdriften.

Føreren har fått en bedre arbeidsplass takket være nytt luftfjæret sete og nytt armlene.

Svingbar førerplass

Alle dieseltrucker fra to til åtte tonns kapasitet kan nå leveres med svingbar førerplass. Stolen svinger ikke 180 grader, men i alle fall 90 grader, slik at føreren slipper å vri seg under rygging. Dette har i alle år vært en årsak til ryggplager hos truckførere. Den svingbare stolen er utviklet i samarbeid med Neumaier Industry. Stolen, rattstammen og betjeningshendler svinges på en plate i gulvet.

Epion

En morsom prototype var Epion. Linde understreker at tanken bak er at man skal kunne feste ulike redskaper på en grunnstamme og dermed bruke trucken til ulike oppgaver. Med en grunnstamme og en rekke redskaper sparer man investeringer og får allikevel en rekke håndteringsmaskiner til disposisjon. Trucken drives med litium-ion batterier. Motoren sitter i drivhjulet, for å få maksimal trekkraft. Trucken er også utviklet med tanke på fjernkontroll. Det sies ingen ting om tidsaspektet før en slik multimaskin eventuelt skal settes i produksjon.

Brenselcelle i trekktraktor

Linde presenterte en trekktraktor med brenselcelle fra den østerrikske produsenten Fronius International som samarbeidspartner. Det er Lindes traktor og Fronius har utviklet ladesystem og brenselcelle. Denne prototypen er basert på Lindes P30 C med en trekkapasitet på 3 tonn. Spesielle fordeler i forhold til tidligere modeller er at hydrogentanken nå kan plasseres integrert i batteriboksen. Tanken er mindre og mer kompakt. Linde ser muligheter for denne typen drift i både plukktrucker og palletrucker i fremtiden. Dermed kan man framstille større serier og få ned kostnadene sies det.

Utviklet for kundens effektivitet

Linde understreker at deres første prioritet uansett hva slags truck det dreier seg om, er å sørge for kundens kostnadseffektivitet.

Truckene skal både være robuste og brukervennlige, ha høye ytelser og tilpasses til ulike oppgaver. Konsernet la stor vekt på bredden i programmet, med i alt 74 modeller. Alt fra de minste plukktrucker og opp til 52 tonns reachstackere fantes på standen. For å hjelpe kunder til å finne fram hadde man delt opp standen i ulike kompetansesentre, slik at man kunne gå direkte til det området som dekket ens spesifikke behov og ønsker.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!