Godt egnet på små flater

STILL RX 50 er verdens mest kompakte innenfor klassen av elektrisk drevne gaffeltrucker med løftekapasitet fra 1,0 til 1,6 tonn. Den nye gaffeltruckens ytre mål sparer plass og gir derfor muligheter for mer lagerplass i virksomheten.

Modellen har røtter tilbake til 1977 da Still lanserte R 50, som senere er blitt solgt i mer enn 90.000 eksemplarer og er verdens mest solgte elektriske trehjuling.

Nå er altså etterfølgeren lansert, og når plassen blir riktig trang, kan RX 50-10 Compact komme til unnsetning. Denne kompakte modellen kan ifølge produsenten arbeide effektivt i gangbredder ned mot 288 cm. Med en maksimal høyde på 198 cm og en chassisbredde på bare 99 cm kan den også kjøre gjennom trange døråpninger.

Godt førermiljø

Modellen byr på et godt førermiljø og har allerede vunnet den prestisjetunge IF-Design Awards 2011. Et godt grep for innstigning, skal gjøre det lett og sikkert å komme seg inn og ut av trucken. I displayet har føreren direkte adgang til fem forskjellige kjøreprogrammer, og Still fremhever både høy komfort og god sikt. Både førerplassen og betjeningskonseptet er forøvrig felles for alle truckene i RX-serien, hvilket bidrar til at truckførere kan betjene alle STILL-modellene effektivt uten ytterligere tilvenning.

Brukeren kan velge mellom fire hydrauliske kontrollfunksjoner; tradisjonelle spaker, fingertipp, minispaker eller joystick. Man kan også utstyre trucken med en funksjon for loddrett innstilling av masten som er til hjelp ved håndtering av paller i høyden. Blant ekstrautstyret finnes også en vektsensor med en nøyaktighetsgrad på pluss minus 2 prosent.

Batteri kan byttes fra siden

Med energisparingsprogrammet Blue-Q som standard på alle modeller, har man mulighet til å spare opp mot 12 prosent i energiforbruk. Dette er ikke bare godt for miljøet, men gir også brukeren økonomiske besparelser.

RX 50 kan bestilles med et batteribyttessystem som gjør det mulig å bytte batteriet raskt og helt uten kran. Dette kan dermed gjøres i egne lokaler, uten å påvirke produktiviteten i noen særlig grad.

Den elektriske trucken har en AC-motor montert direkte på styrehjulet bak. Den både svinger og driver maskinen og denne enkle konstruksjonen gjør elektronikken svært enkel - noe brukerne vil verdsette både ved service og ved eventuelle mekaniske problemer. Ettersom motoren er en vanntett del av konstruksjonen trengs service kun etter 1.000 driftstimer eller 12 måneder. Det enkle designet bidrar til at tekniske og mekaniske problemer vil oppstå sjeldnere.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!