Sniktitt på noen av årets nyheter

Et navigasjonssystem for truckkjøring inne i lagre og som har et grensesnitt temmelig likt det man er vant i biler, er blant de mange nyhetene som lanseres under årets CeMAT - verdens største intralogistikkutstilling som arrangeres i Hannover i begynnelsen av mai. Sentrale utstillere kan også melde om en rekke nye truckmodeller og innovasjoner innenfor lagerautomatisering.

Henning Ivarson

I midten av februar organiserte Deutsche Messe et møte mellom et 70-talls journalister fra en rekke land og enkelte av utstillerne som har meldt seg på CeMAT. Hensikten var å gi en kort brief over hva de besøkende kan forvente å finne av nyheter på messen som arrangeres i Hannover 2. til 6. mai. Som meldt i forrige utgave forventer messearrangøren hele 1.100 utstillere som vil beslaglegge 80.000 kvm utstillingsareal, men av disse var det bare rundt 40 til stede under pressebriefen. Flere av de store og toneangivende produsentene - som for eksempel Linde - var ikke representert på pressebriefen, og mange av selskapene som var der er relativt ukjente på det norske markedet. Noen komplett oversikt over nyhetene er det derfor vanskelig å gi på forhånd.

Jungheinrich

For to år siden lanserte Jungheinrich et nytt navigasjonssystem for smalgangstrucker, og nå vil selskapet være det første som tilbyr et slikt også for trucker som kjører i ganger med normal bredde. Det vil kunne brukes på alle trucktyper og benytter et optisk system som har en nøyaktighet på bare noen få centimeter.

Systemet har en rekke funksjoner og er svært likt det mange er vant med fra bilnavigasjonssystemer. Både kjøreretning og hele kjøreruten frem til lokasjonen vises på skjermen, og kjører man feil blir man enten geleidet inn på riktig rute igjen eller at ruten blir rekalkulert. Målet er hele tiden at trucken når lokasjonen på korteste og raskeste måte. Når trucken ankommer riktig lokasjon overføres de forhåndsinnstilte høydedataene fra WMS-systemet slik at mastoperasjonene foregår raskt og trygt. Truckens posisjon blir hele tiden overført til WMS-systemet og dette skal bidra til en god overordnet kontroll og styring av hele truckparken.

En annen nyhet fra vil være APM (Auto Pallet Mover) som er designet for å kjøre helt på egen hånd rundt om i lageret. Hovedoppgaven for slike førerløse trucker er å utføre faste rutineoppdrag som for eksempel transport av varer fra ett sted til et annet. Et dedikert kontroll- og styresystem siker både god ruteplanlegging, optimalisert trafikkflyt og høy sikkerhet. APM kan benyttes på en rekke av produsentens maskintyper.

ERC 212/214/216 er benevnelsen på en helt ny serie elektriske støttebenstrucker som får premierevisning på CeMAT. De er basert for gående og stående fører og er totalt redesignet i forhold til tidligere modeller. De kan leveres med kjørehastigheter for stående fører på enten 6 eller 9 km/t, og når ståplattformen slås opp reduseres hastigheten automatisk ned til 4 km/t. De nye ERC-truckene er utstyrt med en 24 volts AC-motor og leveres standard med elektrisk styring slik mange av Jungheinrichs dieseldrevne trucker har. En ny pumpemotor skal gjøre løft og senk mer presis og med mindre energiforbruk.

Jungheinrich utvider også programmet av trekkvogner med modellen EZS C40 som har en kapasitet på 4 tonn. Den er utstyrt med superelastiske drivhjul som gjør at både kan manøvreres sikkert på glatte industrigulv samtidig med at den kan benyttes ute og ta seg over mindre ujevnheter.

Still

Stills mangeårige erfaring med dieselelektrisk drift har medført at de har hatt en kortere vei å gå mot en hydridtruck enn det mange andre konkurrenter har gjort. Likevel har det gått tre år siden Still RX 70 Hybrid ble vist på CeMAT i 2008 før den nå er satt i ordinær produksjon. Hybridteknologi er ifølge Still ikke bare interessant ut i fra et miljøperspektiv, men også rent økonomisk. Benyttes trucken mer enn 1.500 timer pr år snakker man om en pay back på under to år, hevder produsenten.

RX 70 Hybrid kommer i 3- og 3,5-tonns utførelse og er utstyrt med supercapacitors - eller Ultra Caps som Still benevner dem. Dette er spesielle kondensatorer som har evnen til å lagre store mengder energi og lynraskt frigjøre denne. Når gaffeltrucken bremser benyttes den regenerative energien til å lade opp kondensatorene. Denne energien benyttes så til å akselerere trucken ved neste start og reduserer på den måten energibehovet fra den dieseldrevne generatoren. På den måten kan man oppnå en reduksjon av dieselforbruket med 15 prosent samtidig som at CO2-utslippet reduseres.

En annen nyhet fra Still vil være den mindre motvektstrucken RX 50 med kapasitet fra 1 til 1,6 tonn. Denne elektriske 3-hjulingen er blant annet utstyrt med elektromagnetisk parkeringsbrems og samme mastkonstruksjon som RX 20.

Både RX 50 og den ordinære RX 70 er utstyrt med energisparingssystemet "Blue-Q". Dette bidrar til å redusere strømforbruket ved akselerasjon og for eksempel ved at kjørelysene foran på trucken slukkes når man rygger og at varmeapparatet kuttes ut når føreren forlater trucken. Dersom trucken ikke har vært i bruk en stund kutter systemet også all strømforsyning på trucken og på den måten unngår at batteriene tappes helt.

Toyota

I påvente av sin egen pressevisning av nye produkter i Sverige, var Toyotas presentasjon i Hannover konsentrert om programmet Toyota I_Site. Ifølge Toyota er dett en unik kombinasjon av teknologi, informasjon, ekspertise og support som skal hjelpe bedrifter å styre sin materialhåndtering mer effektivt.

Toyota I_Site er utviklet for å støtte storbrukere av trucker slik at de kan konsentrere seg om sin hovedvirksomhet. Tanken bak er kontinuerlige forbedringer eller Kaizen - som står svært sentralt i Toyotas forretningsfilosofi. Toyota I_Site samler informasjon fra brukerens truckflåte og Toyotas egen servicedatabase. En konsulent gir brukeren råd hvorledes brukeren kan bruke informasjonen for å oppnå positive resultater på tre kjerneområder i materialhåndteringen; redusere operative kostnader, høyne sikkerheten og øke produktiviteten.

Kalmar

Cargotec er verdens største leverandør av lastehåndteringsutstyr. Under det finske konsernet finner man kjente merkevarenavn som Kalmar, Hiab og MacGregor, men det er først og fremst stortruckene til Kalmar som vil bli vist i Hannover. Det skjer samtidig med at Kalmar introduserer de første maskinene i G-serien, en helt ny generasjon av både tyngre gaffeltrucker, tomcontainertrucker, reachstackers og logstackers som vil erstatte dagens F-serie. Den nye generasjonen er ifølge Cargotec forbedret på en rekke vesentlige områder som for eksempel drivstofforbruk, sikkerhet, servicevennlighet og ergonomi samtidig at de reduserer miljøbelastningen.

Hyster

Hyster kommer til å fokusere på energieffektivisering av både trucker med forbrenningsmotor og eltrucker. På tampen av fjoråret lanserte Hyster en helt ny serie tungtrucker med løftekapasitet over 16 tonn, utstyrt med ny Cumminsmotorer som tilfredsstiller de nye avgasskravene for trucker. Produsenten har også annonsert en utvidelse av sin JXN-serie av elektriske motvektstrucker som tilbys fra 1,5 til 3,5 tonn. Her er det forventet at det blir premiere på modeller med løftekapasitet opp til 5,5 tonn. Det er også ventet at Hyster vil vise en ny serie lavtløftende ordreplukktrucker.

Clark

Clark var lenge et svært populært motvektstruckmerke i Norge, men det begynner etter hvert å bli mange år siden. Nedturen begynte rundt årtusenskiftet da samarbeidet med BT forsvant både på produsentnivå og på den norske importørsiden. Etter den tid prøvde et par selskaper seg uten særlig hell. Men selv om merket ikke har hatt noen norsk importør på flere år opplyste salgs- og markedsdirektør Rolf Eiten i Clark Europe at de likevel ikke helt har gitt opp det norske markedet. - Vi er fortsatt på jakt etter en ny distributør, sa Eiten til Logistikk & Ledelse. Omtrent det samme ble uttalt på forrige CeMAT i 2008, og årsaken til at de ennå ikke har fått napp kan nok skyldes Clarks ganske så høye krav til et norsk importselskap. Det bør helst ha erfaring med trucker og i tillegg ha et landsdekkende salgs- og serviceapparat. Dermed er det ikke så mange å velge mellom.

På CeMAT viser Clark flere nyheter, blant annet GEX 40-50, en 80 volts firehjuls motvektstruck med løftekapasitet fra 4 til 5 tonn.

Hyundai

Bare et drøyt år etter at Rishaug anleggsmaskiner overtok importen av Hyundai gaffeltrucker sommeren 2009 ble det brått slutt. I likhet med Clark er derfor også Hyundai Heavy Industries Europe på jakt etter en ny norsk distributør.

På CeMAT kommer Hyundai til å stille ut flere nyheter. Produsentens 7A-serie motvektstrucker med forbrenningsmotorer utvides med både en ny 3,3-tonner og en ny 5-tonner. Fra før har de vært tilbudt med løftekapasitet på 4 og 4,5 tonn. Alle truckene i serien blir i tillegg utstyrt med nye motorer som tilfredsstiller de nye avgasskravene (Tier 4) i tillegg til at en ny girkasseplassering eliminerer vibrasjoner i drivlinjen og gjør kjøringen mykere. Det er også blitt foretatt endringer i bremsesystemet og sikkerheten er blitt økt ved at alle kjøre- og hydraulikkfunksjoner automatisk nøytraliseres når man forlater førersetet.

Hyundai lanserer også en ny 18-tonner og en enda tyngre 25-tonner.

Lagerautomatisering

Årets CeMAT har "Sustainability in Intralogistics" som motto. Og nettopp "grønne", energibesparende løsninger er også et gjennomgående tema hos mange av utstillerne.

Swisslog vil blant annet fokusere på sitt "GreenLog" som er en ny standard for alle deres produkter og løsninger som skal bidra til å minimere energiforbruket. Alle løsninger og produkter i Swisslogs portefølje er klassifisert iht. den nye standarden. GreenLog sikrer at energiforbruket for respektive teknologi er redusert til det minimale. Det fokuseres på energiforbruket for hele distribusjonsanlegget, ikke kun for individuelle systemer og undersystemer.

En annen nyhet fra Swisslog er transportroboten SmartCarrier som først og fremst utformet for høydynamiske logistikkanlegg for kasser og kartonger. - SmartCarrier er et perfekt supplement til Swisslogs portefølje, mener Daniel Fink, ansvarlig for konsernets Warehouse & Distribution Solutions Division. - Distribusjonsanlegg består ofte av en kombinasjon av forskjellige lagrings- og transportteknologier, der høydynamiske lettgodsløsninger er nøkkelen til suksess. SmartCarrier åpner for helt nye muligheter til innovative løsninger som går lengre enn bare selve lagringssystemet, grunnet sin fleksibilitet. Integrerte dynamiske plukkområder er allerede tilgjengelige. Potensialet for bruk av de selvstyrte (autonome) bærerne for å tilknyttes andre områder innen systemet er enormt, mener Fink.

Swisslog vil under utstillingen i mai også promotere AutoStore. Som tidligere meldt har Swisslog inngått avtale med Hatteland Gruppen om global distribusjon av dette robotlagersystemet.

Kardex lanserte på tampen av fjoråret sin nye lagerautomat Megamat RS som naturligvis blir å finne på CeMAT. Som tidligere meldt er den blitt forbedret på en rekke områder, og takket være spesialutviklede elektriske motorer, fint kalibrerte frekvensomformere og nyutviklet drivverk, bruker den nye Megamaten hele 40 prosent mindre energi enn forgjengeren. Kardex vil også vise sin nye WMS software modul Global Pick som vil gjøre det mulig å kontrollere lagerbeholdningen via en iPad, iPhone eller annen smarttelefon.

Den tyske Gruppen har i løpet av de siste årene kjøpt opp både danske Crisplant og tsjekkiske Koch Holding og vil på CeMAT blant annet presentere Beumer OptiDrive som bidrar til at energibehovet for å drive deres sorteringsanlegg reduseres med rundt 75 prosent. Gruppen vil også presentere nye sorteringssystemer for både bagasje og gods i tillegg til palleterings- og pakkeprodukter.Beumer

Forbo Siegling er en stor tysk produsent av transportbånd og drivremmer og er blant annet en viktig underleverandør til Beumer. Deres relativt nye serie Amp Miser transportbånd har en spesiell underside som reduserer friksjonen i betydelig grad og som kan gi energibesparelser opp mot 40 prosent. Her i landet har Transmeca i Oslo vært eneimportør av Forbo Siegling siden 1975 og er landets ledende leverandør av transportbånd og driv-/flatremmer.

Den østerrikske systemintegratøren - i Skandinavia kjent som Knapp-Moving etter oppkjøpet av det svenske selskapet i 2008 - har for tiden stor suksess med sin OSR Shuttle. Order Storage Retrievel er basert på skyttelteknikk og gir en meget hurtig og effektiv "Goods-to-man" plukk.Knapp

Løsningen hevdes å være både svært fleksibel og tilpasningsdyktig. Nylig besluttet Nordens ledende distributør av hjemmeelektronikk, Tura Scandinavia, å satse på OSR Shuttle til sitt sentrallager i svenske Nässjö, og dette blir den fjerde installasjonen på kort tid i Skandinavia. Fra før er systemet tatt i bruk av SentralDistribusjon og Norsk Medisinaldepot i Oslo og av ENS Sony i Borås.

Foruten å presentere OSR Shuttle vil Knapp under CeMAT også lansere en helt ny multiseksjonell arbeidsstasjon. Pick-it-Easy tilbys tre forskjellige versjoner for henholdsvis flatpakket konfeksjon, matvarer og for generelt gods.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!