Mitsubishis nye forbrenningsmotortrucker:

:

Skreddersydd for norske forhold

Mitsubishis nye serie med diesel- og propantrucker med løftekapasiteter fra 1,5 til 5 tonn leveres med et originalt førerhus som hevdes å være skreddersydd for tøffe norske forhold. 

Norsk klima med kulde, snø, regn og vind setter strenge krav til førerhuset. Flere norske truckimportører tar ikke sjansen på å tilby fabrikkens eget, og velger i stedet å utstyre maskinene med førerhus fra spesialiserte nordiske førerhusprodusenter. Til Mitsubishis nye serie av motvektstrucker med forbrenningsmotor, hadde imidlertid Jæger Truckimport AS i Bergen ingen betenkeligheter med å tilby det originale førerhuset som er hundre prosent tilpasset trucken det står på.

- Her kan man snakke om å sitte i et «glasshus», sier produktansvarlig Hans Landås hos Jæger, som opplyser at førerkabinen har store glassflater både foran, bak og på begge sider. Kun hjørnestolper og sprosser er i stål. I taket gir glassluken god sikt oppover. I praksis betyr dette at føreren ser like godt som om trucken ikke hadde førerkabin.

EUs strenge sikkerhets- og styrkekrav er fullt ut ivaretatt, og i tillegg er det ny mast med innebygget slangeopplegg uten tromler som gir bedre sikt forover enn tidligere samtidig som at driftssikkerheten blir høyere. førerkabinen har videre innebygget defroster og klimaanlegg for filtrert luft og med høy ytelse. Dysene er justerbare, og soltaket i panserglass kan åpnes. Fullt lysutstyr med kraftig arbeidslys sikrer videre at truckføreren ser og at trucken blir sett.

Gunstig pris

Innvendig stoffkledning og et forhåndskablet radio- og høyttalersystemet gjør at førerkabinen virker eksklusiv og påkostet. I følge Landås har forbedret støyisolasjon og antivibrasjonsoppheng gitt gode resultater, som også påpeker at den nye førerstolen gir en langt bedre sittekomfort. Fingertuppkontroll av hydraulikken har lenge vært et av Mitsubishis sterkeste kort, og finnes også på de nye modellene.

Til tross for høyt utstyrsnivå og påkostet interiør, blir prisen vesentlig lavere enn på ettermonterte førerkabiner.  

- Ved at komponentene monteres direkte under produksjonsprosessen og i høye produksjonsserier, blir produksjonen kostnadseffektiv og uten dobbeltarbeid. Det vinner kjøperen på både i kvalitet og pris, sier Landås.

Miljøvennlig

De nye motorene har forbedret drivstofføkonomi og en renere forbrenning, og motoren som benyttes i 2,0 - 3,5 tonns serien tilfredsstiller allerede den kommende utslippsstandarden 2001 Euro Norms Level II. Også kjølesystemet er fornyet. Systemet gir i følge Landås lavere vedlikeholdsbehov og -kostnader. Det samme er tilfelle med en nykonstruert styreaksel som også gir bedre kjøreegenskaper.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!