Teknisk messe med mye nytt

Den 13. og siste Tekniske Messen på Sjølyst ble et stort arrangement. Blant utstillerne av gaffeltrucker fant besøkende flere produktnyheter som ikke har vært vist i Norge tidligere. Mest spennende teknisk sett var kanskje SMVs nye truck med masten flyttet bak forakselen. Andre, nye og mindre maskiner fantes på flere stands, og nye agenturer dukker opp. Spennende blir også utviklingen fremover, når to av de største produsentene i verden går sammen.

Christian Ryg

Under åpningen understreket direktør Nils Henrik Baggerød i Maskingrossisternes Forening at situasjonen for norsk industri er langt bedre enn ved forrige tekniske messe. Industrien står foran store investeringer og han mente messen var en god markedsplass som viser et bredt spekter av tilbud for besøkende.

Med bakgrunn i den optimismen er det ingen grunn til å undre seg over besøkstallet. Etter en langsom start, endte man opp med noe over 13.200 besøkende, og selv om enda flere mennesker burde ha interesse av messen, bør både arrangører og utstillere være fornøyde.

Messens kvalitet var det heller ikke noe å si på. Selv om de fleste nyheter innen transport og håndtering allerede var kjent for de som besøkte Hannovermessen i vår, var det første gang publikum kunne se dem på norsk jord, og samlet på ett brett. At den største importøren i den norske truckbransjen ikke finner det verdt å stille på Sjølyst, er selvsagt synd, og at flere leverandører av tunge trucker heller ikke kommer, trekker imidlertid ikke ned inntrykket av en bred presentasjon av håndteringsmaskiner.

SMV flytter masten

Selv om SMVs nye 16 - 25 tonner er vist tidligere, var introduksjonen på Sjølyst første gang norske brukere kunne se den på norsk jord. Denne gaffeltrucken avviker på flere punkter fra konvensjonelle tunge maskiner, og konseptet har mange fordeler.

- Ved å flytte masten bak forakselen, har konstruktørene kunnet korte inn akselavstanden med rundt 25 cm. Det betyr mindre svingradius og bedre stabilitet, hevder adm. direktør Olle Österlund, som det er ingenting i veien for å bygge trucker med denne konstruksjonen for håndtering av gods opp til 50 tonn, men foreløpig har man altså valgt å satse på maskiner for trelast og sagbruk.

En stor fordel ved å flytte masten bakover er langt bedre sikt framover. Selv om masteprofilene hindrer noe av sidesikten, mener SMV at denne patentsøkte konstruksjonen gir fordeler og øker sikkerheten. I motsetning til en annen svensk konstruksjon fra noen år tilbake, Semax, der masten ble flyttet helt bak førerhytten, slipper man dessuten ekstremt lange armer fram til gaffelaggregatet. SMV mener også at masteplasseringen beskytter føreren bedre, dersom lasten skulle forskyve seg eller velte.

Førerhytten vippes framover mellom masteprofilene for å gi bedre tilgjengelighet ved service eller reparasjoner. I tillegg til den nye konstruksjonen, har SMV utstyrt trucken med en ny joystick for hydraulfunksjonene og styringen. Dessuten er lydnivået lavere enn hos tidligere modeller, med bare 64 dB(A) i hytta og 74 på utsiden.

SMV er for øvrig den tredje største produsenten av tunge gaffeltrucker i Sverige. Bedriften holder som sine konkurrenter, til i Småland, og ble i midten av 1990-tallet overtatt av en gruppe ledende Kalmar LMV ansatte som hadde forlatt den bedriften. I tillegg til tunge gaffeltrucker, produserer SMV også en reachstacker for containerhåndtering.

Stabilt truckmarked

Det har vært sagt og skrevet en del om et dårlig marked for truckbransjen i år, etter flere meget gode år. Bransjens folk på messen var sterkt opptatte av et "nervøst" marked med uro omkring flere av de store produsentene. Men salget er så langt i år jevnt og godt i forhold til i fjor.

I følge avdelingssjef Tor Lersbryggen i Nissan Norge, er året 2000 et stabilt år.

- Vi må ikke se på 1997 som noen målestokk. Det har bare en gang tidligere vært solgt flere trucker her i landet. Et godt "normalår" vil ligge mellom 1.200 og 1.500 maskiner totalt. Vi havner sannsynligvis godt innenfor disse tallene i år, sier Lersbryggen.

Han understreket under Den Tekniske Messen at det heller ikke ser ut til å være noen store svingninger mellom typer trucker som selges eller mellom leverandørene når det markedsposisjon. Men bransjen er opptatt av hva som skjer framover. Etter Toyotas overtagelse av svenske BT venter alle på hva som skjer med konkurrenten på internmarkedet, Atlet. Etter at Rishaug Maskin begynte markedsføring av BT-produserte internmaskiner, har Atlet tydeligvis ligget i dødvannet her hjemme. Det er liten grunn til å tro at den situasjonen gleder produsenten i Mölnlycke, og den bekymrer nok også kunder med truckpark fra Atlet. Rishaug Maskin vil ikke kommentere framtiden, og hos BT Norge er det ingen som vet hva som skjer med deres egne truckagenturer for Clark og Dantruck.

Rishaug Maskin ser for øvrig ut til å erobre markedsandeler i år, mens Nissan holder posisjonen som nummer to, tett fulgt av Linde innen motvektstrucker. Bak disse finnes innen motvektsmarkedet et kobbel importører som hver har markedsandeler mellom 5 og 7%.

Leie og leasing ser ut til å ta stadig større andeler av markedet.

Motvekt alle veier

Japanske TCM fikk ikke vist sin nyeste truck på messen, men Acroba er allerede lansert i Japan og kommer til Norge rett over jul. Motvektstrucken går inn på et nytt område, nemlig 4-veistruckens domene. Trucken er utstyrt med hydrostatdrift med doble motorer og pumper. Alle hjul kan dreies 90 grader, slik at trucken kan kjøres sidelengs like bare som forover og bakover.

Daglig leder Jan Wiggo Oxholm hos TCM-importøren Nor Truck, har stor tro på maskinen og ser mange fordeler for brukeren.

- Tidligere måtte man ha to maskiner for å håndtere langgods. En motvektstruck losset eller lastet bilen, når godset skulle inn i lageret overtok 4-veistrucken, som er en utpreget innendørs maskin. Alternativet, lagerganger brede nok til å håndtere langt gods på tvers, er helt uaktuelt fordi det er for plasskrevende.

Selv om TCM selv mener at man kan spare mellom 10 og 30% lagerareal ved å benytte Acroba, er det langt viktigere i realiteten at man sparer inn en maskin i håndteringen, slipper omlasting og kan kjøre både ute og inn med en truck som i realiteten er en fireveis maskin. Importøren mener at prisen skal ligge rundt 15% over en vanlig motvektstruck i samme størrelse. Så rimelig som mulig, var utsagnet.

I tillegg til at Acroba kan håndtere gods både på langs og tvers, gir dreibare hjul i alle hjørner også meget gode manøvreringsegenskaper, slik at trucken kan svinge rundt sin egen akse. Nyskapningen har i tillegg en annen finesse. Setet er svingbart, og trucken er utstyrt med dobbelt sett gasspedaler. Når man kjører sidelengs eller skal rygge, svinger føreren setet og utsetter dermed nakke og rygg for mindre belastninger.

Den nye trucken produseres med kapasitet fra 1,5 til 4 tonn.

Hydrostatdrift har fordeler som mindre vibrasjon, lavere støynivå og mykere start på vått eller glatt underlag. Dessuten sparer man bremser fordi motoren virker som brems når gasspedalen slippes.

Ute/inne fra Jungheinrich

Jungheinrich viste også et par nyheter som kom i vår på Hannovermessen, men som ikke har vært i Norge før nå. Den ene er en ny, lett, batterielektrisk jekketralle med innebygget lader, EME 12. Den er ment å følge med på bilen, og kan kobles til bilens elektriske anlegg under kjøring. Dermed ankommer man for lasting eller lossing med fulladet jekketralle til enhver tid. EME 12 er utstyrt med vekselstrøm motor på 0,5 kW, elektromagnetisk brems og løfter manuelt/hydraulisk. Jekketrallen løfter 1200 kg. Det dreier seg om en kort og lett maskin for kjøring inn og ut av trange rom og på lastebiler.

Den andre nyheten er en Retrak skyvemasttruck for kjøring inne og ute. ETVC 16 har superelastiske dekk, og som kan leveres med hytte for utendørs bruk. Retrak betyr at trucken er utstyrt med energigjenvinning ved bremsing.

Ifølge direktør Carl Heinz Breuer i Jungheinrich Norge kan skyvemasttrucken i mange tilfeller erstatte en motvektstruck for lasting og lossing. Dermed sparer man tid i håndtering og investering i ekstra maskin. På mange måter er dette den motsatte veien av hva TCM har gjort med sin fireveis motvektstruck, beskrevet annet sted.

Crown med ny importør

Scan Truck AS sto på messen med sitt nye merke, Crown, og kunne vise en serie trucker for intern håndtering som er nyutviklet i løpet av det siste året. Importøren samarbeider med TCM-importørene på Østlandet, i Stavanger og Trondheim. Nils M. Olaussen som er daglig leder i Scan Truck AS, er en gammel ringrev i bransjen, og satser nå på et merke som bl.a. er levert til Skeidar, Esso og Talgø.

Crown er fortsatt en "amerikansk" interntruckprodusent på mange måter. Maskinene som selges her er konstruert i Europa, men man legger fortsatt stor vekt på kraftige konstruksjonsdetaljer og å lage maskiner for "heavy-duty" bruk. For å holde reservedelslager og artikkelnummere nede på et forsvarlig nivå, har man satset på moduloppbygging av truckene, med stor bruk av samme komponenter i ulike maskiner. Konsernet satser i stor grad på egenproduserte komponenter, både i de truckene som bygges i USA og i Europa. I fjor var Crown blant de seks største produsentene i verden, og konsernet er i likhet med Jungheinrich fortsatt en familiebedrift.

Ny på messen var en serie skyvemasttrucker, ESR 4000. Truckene leveres med løftekapasitet fra 1400 til 2000kg, og løfter 11.5 meter.

Crown har sitt eget elektroniske kontrollsystem, Access 1-2-3, som styrer alle funksjoner og kommuniserer med et feilsøkingssystem. Det letter feilsøking og sparer tid for reparatøren i tilfelle noe svikter. Selv en sprengt sikring vil vises som feil på et oversiktspanel. Reparatøren har tilgang til informasjon om hvor feil finnes, hva som er feil og hvilke funksjoner som påvirkes av feilen.

ESR 4000 serien skal ha bedre sikt gjennom masten enn de fleste konkurrentene, og utføre flere løft pr time, hevder Crown.

Helt ny i Norge

Et helt nytt merke i Norge ble vist på messen. Italienske Detas har imidlertid eksistert i 30 år, og tilbyr både elektriske og dieseldrevne motvektstrucker i de fleste vektklasser opp til 5 tonn. Truckene representeres i Norge av Kjell Vidar Hovind, med kontorer i Sande i Vestfold og i Trondheim.

Meget kompakte dimensjoner særpreger alle modellene i Detas produktspekter. Dieselmodellene har hydrostatdrift. Fabrikken sier at de er representert i 25 land, og gir en fem års garanti på maskinene.

Ventetid på Svetruck

Skal du ha stortruck, må du finne deg i å vente. I år risikerer du opptil 8 måneders leveringstid hos Svetruck, i følge avdelingssjef Gunnar Erichsen, som selger stortrucken i Norge. Svetruck har hatt suksess på terminaler og oljebaser her i landet, og viste en 12 tonner på messen. Trucken skulle videre til Saga Fjordbase for å håndtere rør til bearbeiding, og var utstyrt med gaffelaggregat som kunne tiltes 15 grader hver vei og stålklype for å sikre at ikke rørene ruller av gaflene.

Svetruck legger for øvrig stor vekt på førermiljøet og er kompromissløse når det gjelder hytta. Produsenten utvikler og bygger sine egne hytter, der det meste kan leveres, etter kundens spesielle ønsker og behov. I tillegg framhever de sitt chassis som spesielt stabilt og vridningssterkt.

- Helsveising skal motvirke sprekkdannelser og sørge for lang levetid, sier Dan Johansson, sjef for Norden.

--------------

Hytter for enhver smak

På Den Tekniske Messen viste flere truckleverandører fram nye cabiner i flere prisklasser. Den norske Tepascabinen fra Trysil finner anvendelse på stadig flere trucker, og originalcabiner fra Japan blir bedre og bedre.

Men øverst på pallen finner vi fortsatt svenske BoBo, en super cabin med alle finesser, og en pris som svir.

Koreanske DaeWoo var blant de første som satset på Tepas, allerede den gangen Scanlift hadde agenturet. Kramo som overtok for rundt ett år siden, har holdt fast ved leverandøren. Cabinen er velutstyrt og produsenten har lagt stor vekt på sikkerhet, komfort og lydnivå. Tepas understreker at cabinen er belastnings- og sikkerhetstestet etter europeiske standarder godkjent av Svensk Maskinprovning og CE-merket.

Nissan hadde valgt å vise hele spekteret av cabiner på sin stand. Det rimeligste valget er originalmodellen fra egen produksjon. En grei og velutstyrt førercabin, uten de finessene vi finner på dyrere hytter, men med en ergonomisk velutformet arbeidsplass. Store vindusflater gir maksimal sikt.

Neste steg opp for Nissans del er Tepas cabin. De som ønsker seg alle finesser, må betale for det. BoBo Ergo-Cab er tippbar for å få maksimal plass ved service og reparasjoner. Hytta er isolert ekstra godt, og resultatet er lydnivå på 70 - 72 dB(A) inne i cabinen. All manøvrering skjer med en spak og miniratt, montert på stillbare armlener og førerstolen er svingbar for enkel inn og utstigning.

Det er bare produsenter av tunge trucker som selv produserer cabiner i absolutt toppklasse, og ikke henvender seg til andre produsenter for å få levert slike "luksushytter".

-------------

Er truckføreren egnet for jobben?

De fleste ulykker der trucker er involvert, forårsakes av den menneskelige faktoren. Uansett hvor bra trucken er utformet ergonomisk eller hvor god utdannelsen er, så kan en fører som mangler de rette forutsetningene aldri til å bli en bra truckfører. Det hevder BT gjennom sin truckførerskole. For å finne de "dyktige" og sile ut de som ikke er skikket på et tidlig tidspunkt, har man utviklet en test eller et system.

Systemet baserer seg på fem testområder. Det hele kjøres på PC med et spesielt kontrollpanel med spaker og knapper. Testene skal vise:

Den første testen måler stresstoleranse og reaksjonshastighet, og viser kandidatens stresstoleranse, reaksjonsevne og kjøreferdighet, samt evne til å utføre flere oppgaver samtidig (simultankapasitet).

Toveiskoordinasjon betyr at man tester evnen til å koordinere øye-hånd eller hånd-hånd bevegelser og presisjon i slike oppgaver. Det har betydning for kjøreferdigheten.

Arbeidsprestasjoner i serie tester konsentrasjonsevne og langtids oppmerksomhet og viser regneferdigheter.

Standard Progressiv Matrise skal måle intellektuell kapasitet og har betydning for oppfatningsevne, fleksibilitet, helhetssyn, samarbeidsevne og kvalitetsbevissthet.

Terningstesten måler fantasievnen, som igjen har betydning for evnen til å oppfatte og kjøreevnen.

Til sammen skal testene gi en profil som viser hvor godt egnet en kandidat er for jobben som truckfører.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!