Mafi utvider produktspekteret i Norge

Introduserer elektriske trekktraktorer fra 10 til 70 tonn

Her i landet har Mafi stor sett vært forbundet med terminaltraktorer og rulleflak. Den nye norske importøren Umoe Intech AS velger også å satse på Mafis velprøvde elektriske trekktraktorer som er svært populære på kontinentet.

Henning Ivarson

Sammenlignet med Mafis terminaltraktorer, kan de elektriske trekkerne ved første øyekast virke små og puslete. Men ikke la deg lure av størrelsen - den minste modellen til venstre på bildet har en trekkapasitet på hele 10 tonn, mens den til høyre har 30 tonns kapasitet. Den elektriske serien toppes av modellen med 70 tonns trekkraft, og selv denne er ikke lengre enn 2,8 meter og 1,6 meter bred.

Salgssjef Gordon Lindseth hos Umoe Intech AS regner med at det vil være de mindre og mellomstore modellene som er mest interessante for norske kunder, og mener de både er aktuelle som bagasjetrekkere på flyplasser, og til en lang rekke andre miljøvennlige transportoppgaver innen både produksjon og lagring. De kan utstyres med flere forskjellige typer tilhengerfester, og kan dessuten utstyres med lasteplan for eksempelvis transport av paller over lengre avstander. Ved hjelp av en liten bryter bakerst til venstre på traktoren, kan sjåføren enkelt og kontrollert bevege traktoren fremover og bakover slik at én person alene kan koble på tilhenger.

Rommelig og komfortabelt førerhus

Trekktraktorene er utstyrt med et rommelig og komfortabelt førerhus med plass til to personer. Både sete og ratt har gode innstillingsmuligheter, sikten er god, og betjeningshendlene er enkle. Takluke er standard, og på varme dager kan dørene lett hektes av. Varme- og defrosteranlegget har mange nok dyser til å holde glassflatene frie for dugg og opprettholde en behagelig temperatur vinterstid. Dersom maskinen arbeider under spesielt kalde forhold, kan det ettermonteres en separat dieselvarmer.

Trekktraktorene kan utstyres med både AC- og DC-drivmotorer, men også Mafi satser nå hovedsakelig på vekselstrømsteknologien. 80 volts batteriene har en kapasitet mellom 400 og 600 Ah hvilket i følge Lindseth er tilstrekkelig for normal 8-timers drift. Sammenlignet med en dieseldrevet maskin, er selvfølgelig vedlikeholdsbehovet svært lavt, og er i all hovedsak konsentrert rundt kontroll av hydraulikkolje, samt lading og vannetterfylling av batteri.

Etter premierevisningen i Oslo nylig, skal de nå gå i utlån hos enkelte kunder rundt omkring i landet.

----------------

På Hannovermessen lanserte Mafi et skreddersydd "In-Train"-system til en tysk kunde. Den patenterte tilhengeren kan løfte opp og transportere 4 paller samtidig. En 10-tonns elektrisk trekktraktor kan trekke to slike tilhengere, og systemet erstatter dermed 8 separate transporter med gaffeltruck.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!