23948sdkhjf

Den Tekniske Messen: Gaffeltruckgruppen i MGF gjør felles front på ny truckarena

Den Tekniske Messen:Gaffeltruckgruppen i MGF gjør felles front på ny truckarenaTruckimportørene som er medlemmer av Maskingrossisternes Forening (MGF) gjør felles front på Den Tekniske Messen som går ...

Den Tekniske Messen:

Gaffeltruckgruppen i MGF gjør felles front på ny truckarena

Truckimportørene som er medlemmer av Maskingrossisternes Forening (MGF) gjør felles front på Den Tekniske Messen som går av stabelen 25. til 28. september i Telenor Arena. - Det forplikter å være medlem av MGF, og det er nettopp seriøsiteten og kvaliteten på medlemmene som vi går sammen om å profilere, sier formann i Gaffeltruckgruppen, Arne Husborn.

Arne Husborn har vært formann i Gaffeltruckgruppen i Maskingrossisternes Forening i fire år, og ble nylig gjenvalgt. Gruppen arbeider aktivt på en rekke fagområder, både i forhold til myndigheter og brukere. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Det er svært mange år siden så mange truckmerker vil være samlet under ett tak som under messen på Snarøya i slutten av september. Historisk sett har norsk truckbransje vært flittige utstillere på både Industridagene og Den Tekniske Messen, men bransjens interesse for messedeltakelse har dalt betraktelig de siste årene. På Industridagene 2010 var det eksempelvis kun ett truckmerke representert, noe Arne Husborn den gang forklarte med det høye prisnivået til Norges Varemesse på Lillestrøm og som overhodet ikke stod i stil med det man fikk igjen for å være med. Medlemmene i Gaffeltruckgruppen valgte i stedet kun å satse på Den Tekniske Messen som blir arrangert av MGF og således oppfattes som deres "egen".

Men også MGF var misfornøyd med Norges Varemesse og har altså i år valgt å arrangere messen på Telenor Arena.

Felles profilering av bransjen

Selv om kostnadsnivået her er lavere enn på Norges Varemesse, er messedeltakelse fortsatt en kostbar form for markedsføring. Dels på grunn av dette, med hovedsakelig for å fremstå som et fellesskap, vil truckimportørene denne gang ha stands som bare er på 20 kvadratmeter hver og som er samlet i en gruppe.

Her vil man finne Andersen Truck (Still), Atlet Norge, Brubakken Truckimport (Nissan, Konecranes og TCM), Hesselberg Truck (Linde), Jungheinrich Norge, Normann Olsen Maskin (Manitou) og Toyota Material Handling Norway (Toyota og BT). I tillegg vil Cargotec Norway (Kalmar og Hiab Moffett) være på plass med en større truck og derfor være avhengig av en litt større stand enn de andre. Eneste medlem av MGFs Gaffeltruckgruppe som ikke er med på utstillingen er Rosendal Maskin (JCB).

Enkelte vil kanskje savne andre truckmerker også, men det skyldes at noen importører har valgt å stå utenfor MGF. I hvert fall så langt, for Husborn opplyser at de sammen med foreningen har satt som mål å gjøre truckgruppen større.

- Med så små stands blir det vel neppe plass til mer enn én truck pr utstiller?

- Det er riktig, og det blir vel sannsynligvis den maskinen de enkelte importørene har en spesiell forkjærlighet for, sier Husborn. Han er til daglig salgs-/markedssjef i Jungheinrich Norge som kommer til å vise en av deres nye dieseltrucker.

Et viktig element i alle importørenes messedeltakelse er å promotere hva forpliktelsene i et MGF-medlemskap betyr for kundene. Ved å sidestille alle truckutstillerne skal de besøkende på messen oppleve bedrifter som fremstår med en felles kvalitetsprofil.

- Sliter bransjen med et dårlig rykte ved at enkelte aktører ødelegger for alle de andre?

- Jeg synes det er svært lite useriøsitet nå. Det var kanskje noe mer av det for ti år siden eller så. Det forplikter å være medlem av MGF, både når det gjelder sakkyndig kontroll og på andre områder. Forsvaret hentet eksempelvis for noen år siden inn et betydelig anbud fra en rekke store og seriøse aktører, men valgte til slutt en leverandør som gikk konkurs måneden etter. Når man er ute og henter anbud, må man også kvalitetssikre leverandørene. Det gjør man eksempelvis ved å velge en som er MGF-medlem. Da skal du i utgangspunktet være en solid aktør. Riktignok hadde vi i så måte et beklagelig uhell med AL Maskin for noen år siden, men det har vært unntaket fra regelen.

Basert på MGFs spørreundersøkelser om hvorledes kundene ser på truckbransjen som helhet, forteller Husborn at det var et klart trendskifte i positiv retning for ca 10 år siden. Da ble kvaliteten på både selgere og serviceapparat langt bedre, det ble innført krav om kvalitetssikring og den sakkyndige kontrollen måtte gjennomføres av erfarne teknikere. Han er også svært glad for at den ekstreme konkurransen på pris aktørene i mellom, spesielt på innbyttetrucker, nå er borte. Den smertet i det lange løp og medførte at en del mindre aktører gikk konkurs.

- Du må huske på at dette er en smal, liten og gjennomsiktig bransje. Det er et markedsvolum som kanskje ligger på 4.000 enheter i år, og med to sterke aktører som Toyota og Jungheinrich i toppen blir det vanskelig for de mindre å ta markedsandeler. Men man er helt nødt til å kunne levere et produkt og en pakke som begge parter kan leve godt med. Det hjelper ikke å dumpe prisene, for da har du ikke råd til å betjene kundene.

Håper på en svak oppgang i markedet

Det norske trucksalget første halvår ligger omtrent på samme nivå som tilsvarende periode i fjor. MGF-statistikkene viser en svak fremgang, mens tallene fra produsentene indikerer en nedgang på ca. to prosent. Husborn tror at mye av differansen kan forklares med at enkelte forhandlere har bestilt trucker til lager.

- I fjor spådde vi en liten fremgang i 2012, og det er godt mulig vi kommer til å oppleve det siden annet halvår vanligvis er bedre enn første. Så langt er det norske markedet mer eller mindre uberørt av finansuroen i resten av Europa. Skeptikerne vil ha det til at vi vil merke mer av den utover året, men flere med meg tror likevel ikke på noen store overraskelser.

Leverandørene vil bestemme mer

I likhet med mange andre bransjer har det også i truckbransjen vokst frem et tilnærmet anbudshysteri som koster leverandørene veldig mye å ta del i.

- Selv om det er bare dreier seg om anskaffelse av noen få trucker, sendes det ofte ut et stort anbud som kanskje krever en medarbeiders oppmerksomhet i en måned. Det norske markedet er rett og slett for lite til at vi kan fortsette å ta oss råd til å være med på dette. Tidligere var det kundene som dominerte, men nå vil leverandørene bestemme litt mer overfor egen virksomhet, fastslår Husborn. Han forteller at flere leverandører nå avstår fra anbudene og leverer i stedet et tilbud basert på egne betingelser, og ferdig med det.

- Det er sikkert lett for deg i Jungheinrich og dine kollegaer i Toyota å si "nei, dette vil vi ikke være med på". En mindre leverandør har vel neppe råd til å avstå?

- Det er nok så. Men de store må gå foran med et godt eksempel. Jeg har full tiltro til at for eksempel Toyota forholder seg til de premissene som de gir gjennom MGF.

- Så kundene må bare akseptere at leverandørene er blitt litt mer firkantet?

- Ja, jeg mener det. Hvordan i all verden skal store aktører med mange trucker i markedet kunne klare å følge opp detaljer i spesifikke avtaler? Vår erfaring er at jo mer komplisert en kontrakt er, desto vanskeligere er det for kunden selv å følge opp. Noen av de største kundene våre leser ikke en gang kontrakten etter at den er signert. Den går rett i arkivet, og der ligger den.

- Standardkontrakter er med andre ord poenget?

- Helt riktig. De ligger åpent på MGFs hjemmesider og vi forholder oss til dem. Med disse er kundene fullt ut ivaretatt.

- Vil arbeidet med å for eksempel forenkle anbudsprosesser være en naturlig MGF-jobb?

- Det kan det være. Det ligger nok noe frem i tid, men vi skal ikke se bort fra at det kan bli laget en enda bedre kontraktsløsning enn det man har per i dag. Men det kommer av at vi leverer så forskjellige maskiner. Diesel vil ha sin kontraktsform, men elektrisk vil ha en annen. For å få hele bildet må vi derfor kanskje gå inn og lage noe felles.

- Nettopp dette bør vel være et godt argument for at flere truckimportører velger å være medlem av MGF?

- Ja, jeg skulle tro det, sier Arne Husborn avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078