Sikrere og mer fleksibel containerhåndtering

Aggreko Norway håndterer årlig et betydelig antall containerbaserte strøm- og kjøleaggregater som går i utleie. Så langt har håndteringen blitt utført av traverskraner og innleide mobilkraner, men ved hjelp av en spesiell straddle carrier fra irske Combilift forflyttes containerne nå både på en sikrere og en langt mer fleksibel måte.

Henning Ivarson

Aggreko ble opprinnelig etablert i Nederland i 1962, men har i dag hovedkontor i Glasgow i Skottland. Selskapet er verdensledende innenfor midlertidige strøm- og kjøleløsninger, med virksomhet i mer enn 100 land. Her i landet har Aggreko vært etablert i drøyt 35 år, med hoveddepot på Krossmoen utenfor Egersund og et mindre på Lahaugmoen nord for Oslo.

Aggrekos strømaggregater er store og kraftige, med kapasiteter fra 30 kW og opp til hele 2.000 kW - eller 2 megawatt om man vil. Hvis man er på jakt etter et pingleaggregat til hytta er altså ikke dette det rette firmaet å ta kontakt med. Noen få privatkunder har selskapet likevel. Eksempelvis en del russ, kanskje særlig fra Oslo vest og Bærum, som trenger noen titalls kW til sine overdimensjonerte musikkanlegg. De minste aggregatene er montert på tilhengere, men de store - inkludert det mest utbredte på 1.250 kW - er montert i 20 fots containere som har en vekt på mellom 19 og 25 tonn. Aggregatene kan kobles sammen slik at man kan tilfredsstille nærmest et hvert tenkelig energibehov og til nær sagt alle mulige formål. Her i landet representerer olje- og gassindustrien den største kundegruppen, men aggregatene leies også ut til blant annet skipsverft, entreprenører og annen landbasert industri. Energiverk benytter dem både ved linjefall eller under planlagt vedlikehold der linjer kobles ut for en periode, og sykehus leier dem inn under reparasjoner på deres fastmonterte nødstrømsaggregater. Aggregatene benyttes også mye til store konserter og idrettsarrangementer. Internasjonalt har Aggreko sørget for strøm til blant annet flere OL og vil også være på plass i London til sommeren. I Kenya er 80 prosent av strømmen i landet basert på deres aggregater, og kort tid etter jordskjelvkatastrofen i Japan i fjor var Aggreko på plass med aggregater som forsynte det kriserammede landet med hele 250 megawatt.

Utviklet i samarbeid med Aggreko

Alle containeraggregatene som Aggreko leier ut world wide blir bygget opp og innredet på deres egen fabrikk i Skottland. For noen år siden ønsket selskapet å gjøre containerhandlingen ut og inn av fabrikkbygningen og internt på området både sikrere, mer effektiv og ikke minst mer fleksibel enn hva man kunne med traverskraner eller med innleid kranassistanse. Etter å ha saumfart markedet måtte skottene konstatere at det ikke fantes noe passende produkt på markedet. De tok derfor kontakt med irske Combilift - viden kjent for sine innovative løsninger og høye tekniske kompetanse, og som fra før hadde forsynt Aggreko med både leddede gaffeltrucker og allhjulsdrevne 4-veis reachtrucker. De tok utfordringen, og etter halvannet års nært utviklingssamarbeid var produktet klart. Med en skreddersydd straddle carrier fikk Aggreko produktet de var på jakt etter samtidig med at Combilift tok steget inn i containerhåndteringsmarkedet (ref. L&L nr. 5/2010).

Straddle Carriers - eller portaltrucker på godt norsk - er en maskintype for containerhåndtering som er populær i utlandet, men relativt lite utbredt her på berget. Combilifts versjon har imidlertid en noe annen og enklere konstruksjon enn de som benyttes til intensiv containerhandling i havner og på større terminaler. De er i stedet myntet for brukere som periodevis har behov for eksempelvis lasting og lossing av containere på og av lastebiler og til intern forflytning. Maskinen som opprinnelig ble utviklet til Aggreko har en 3-hjuls konstruksjon, med tvillinghjul og på høyre side og hydrostatisk drift og sving på de to venstre. Den har en kapasitet til å løfte 35 tonn og kjennetegnes med lav totalhøyde som gjør at den kan kjøre ut og inn av bygninger, lav egenvekt og svært gode manøvreringsegenskaper.

Samtidig presenterte Combilift en 4-hjuls versjon. Også den med hydrostatisk drift på to hjul, men med sving på alle fire. Etter at wirene har løftet containeren klar fra bakken kan hele toppkonstruksjonen på denne heves så høyt at containeren kan plasseres oppå en annen. Når toppen er senket er også denne versjonen lav nok til å kunne kjøre gjennom bygningsporter.

Nå har Combilift videreutviklet 3-hjulingen slik at også denne kan tilbys med en hevbar topp.

Samme utfordringer i Norge

Aggrekos depot på Krossmoen ligger helt inntil E39 ved avkjøringen til Egersund. Nordensjef Ove Fauskanger opplyser at de til enhver tid har mellom 70 til 100 aggregater i utleie her i landet. Mange er containerbaserte, og utfordringene rundt håndteringen av disse var i stor grad sammenfallende med hva som var tilfelle på fabrikken i Skottland.

Depotet på Krossmoen var opprinnelig en betongelementfabrikk, med kranbaner som strekker seg ut av den lange bygningen. Traverskranene har vært benyttet til å flytte containerne inn og ut av bygget samt til lasting og lossing på bil på utsiden. Kranløsningen begrenset selvfølgelig hvor containerne kunne plasseres, med det resultat at Aggreko ofte måtte leie inn mobilkran eller annen ekstern assistanse.

Fauskanger opplyser dessuten at de to 20 tonns traverskranene krever mye vedlikehold og at de må sertifiseres hvert år.

- Med den nye løsningen står vi nå mye friere til å flytte og plassere settene dit vi ønsker. En annen svært viktig faktor for oss er at containerne nå også håndteres på en langt sikrere måte enn før, sier han.

Helt uten kransystemer har imidlertid Aggreko ikke blitt. Noe er fortsatt nødvendig for å kunne løfte motor, dynamo etc ut og inn av containerne, men som Fauskanger sier trenger de ikke 20 tonns krankapasitet til det.

Anthony Rooney (t.v.), internasjonal salgssjef i Combilift, Jørund Woll, daglig leder i Materialhåndtering AS, og Ove Fauskanger, Nordensjef i Aggreko. Foto: Henning Ivarson

Svak grunn

Aggreko er i kraftig vekst, og etablerer stadig nye depoter rundt omkring i verden. Selskapet opplyser at slike nyetableringer nå gjøres betydelig raskere enn tidligere siden man ikke lenger er avhengig av bygg med traverskraner. Aggreko har i løpet av de to årene som har gått siden lanseringen gått en anskaffelse av en rekke 3-hjuls straddle carriers. Til det norske depotet på Krossmoen valgte man imidlertid en 4-hjuling, og årsaken til det er at grunnen utenfor bygningen er svært svak.

Det var også en av grunnene til at man ikke vurderte å bruke stortruck eller reach stacker.

- Vår straddle carrier har en løftekapasitet på 35 tonn og en egenvekt på 19 tonn, opplyser Combilifts internasjonale salgssjef, Anthony Rooney. - Det er betydelig mindre enn en motvektstruck med tilsvarende løftekapasitet som veier fort rundt 50 tonn, og som dessuten får mesteparten av belastningen på bare én aksel. Det stiller store krav til underlaget, legger han til.

Den nye maskinen ankom Norge i container på begynnelsen av året. Knut Ericsson, teknisk sjef i Combilifts norske representant, Materialhåndtering AS, opplyser at den ble montert på stedet av tre mann i løpet av bare 15 timer.

Så langt har Aggreko gode erfaringer, men legger ikke skjul på at mye snø og is har skapt noe fremkommelighetsproblemer. Jørund Woll, daglig leder i Materialhåndtering AS, mener at dette kan løses ved at de superelastiske dekkene enten seipes eller får drillet inn mantler slik man har gjort på flere andre typer Combiliftmaskiner her i landet.

Han forstår godt Aggrekos valg av en 4-hjuling på Krossmoen der underlaget er grus og singel. Maskiner av en slik størrelse bør i hovedsak kjøres på asfalt eller betongdekke, og under slike forhold tror han at 3-hjulingen vil takle norske vinterforhold bedre. Spesielt etter at den nå også kan utstyres med drift på alle hjul.

Nytt depot i Osloområdet

Ove Fauskanger opplyser at Aggreko Norway nå er i forhandlinger om å etablere et nytt depot i Osloområdet. Selskapet har allerede en betydelig virksomhet på Østlandet, men dagens fasiliteter på Skjetten er for små til å kunne håndtere containere derfra. Med et større bygg ligger det godt til rette for en straddle carrier nummer to her i landet - i hvert fall dersom erfaringene fra Krossmoen forblir gode.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

2012_ma0301B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!