Gjennomløpslager bedrer miljøet og reduserer kostnader

- Det er klart jeg synes at Diplom Is er best! Ja, jeg er kanskje litt programforpliktet til å mene det, men jeg synes altså at vi har den beste smaken. Nå er også produksjonen og lageret gjort mer rasjonelt, så da er alt topp, sier lagersjef Stein Rune Berntsen hos Diplom Is AS på Gjelleråsen utenfor Oslo.

ITO-heisen avleverer automatisk og ved behov ferdig produserte paller inn til gjennomløpsbanene. Totalt kan 64 paller lagres i heisanlegget og er designet for å håndtere hele nattproduksjonen.

Jørn Wad

Lagersjefen er energisk til stede til tross for en kraftig forkjølelse. Han bedyrer imidlertid at det ikke kommer av for mange besøk på fryselageret, som jo holder sine 26 til 28 kuldegrader:

- Neida, jeg befinner meg nok mest her på kontoret, humrer Berntsen. Til sin egen overraskelse har han nå jobbet ved bedriften i 30 år, og drev tidligere med salg og distribusjon.

- Vi pleier å si at dersom du overlever en sommer her hos oss, kommer du til å bli værende her. Det er vel kanskje slik det er med meg, sier han med glimt i øyet.

Nytt automatisk gjennomløpslager fjerner nattarbeid

Installasjonen av et automatisk gjennomløpslager fra ITO Intern Transport hjelper godt til i hverdagen, men absolutt best om sommeren. Utenom sesong produseres det om lag 140 paller daglig, men når produksjonen er på topp i sommer månedene suser det ut over 450 paller gjennom systemet hver dag, og da sier det seg selv at det er viktig at man har topp effektivitet i pakke- og transportsystemet.

- Det synes vi da også at vi har fått til gjennom det vi får kalle den "nye" ITO-installasjonen. Nå har den jo vært i funksjon i om lag et år her hos oss allerede, og bortsett fra den "vanlige" innkjøringstiden som man har med nær sagt alt utstyr, har det fungert veldig bra. Løsningen betyr at vi her på lageret ikke trenger å gå fullt nattskift selv i høysesongen, så denne løsningen er vi glade i, smiler han.

Fordelen med dette lageret er at paller automatisk transporteres fra produksjonen og inn i en ITO pallheis med pallbaner montert opp i Constructor reoler - sammen fungerer dette som et automatisk gjennomløpslager. Heisen kan avlevere i fire etasjer og styres automatisk basert på hvor det er ledige pallplasser.

- Tidligere var vi nødt til å håndtere dette manuelt og med truck, dette var særlig tungvint og kostet oss mye penger gjennom ekstraarbeider særlig på nattskiftet. Siden vi nå kan lagre opp til sammen 64 paller kan nattskiftet nå gå mer eller mindre ubemannet - selv i høysesongen, forteller Bentsen.

Etter at beslutningen falt, gikk det raskt fra prosjekt til installasjon.

- ITO- og Constructorgjengen fortjener stor ros for deres meget god innsats med raskt å få satt anlegget "online". En må heller ikke glemme at alt foregikk i minus 26 - 28 grader. Så det betyr mye for oss å ha leverandører som både hjelper oss inn i en tidlig fase på tegnebrettet, men som også hjelper oss å levere i tide og til avtale.

Mindre problemer og sikker levering til butikk

Men det er ikke bare det at folket på lageret kan sove søtt om natten i stedet for å befinne seg på jobb som er fordelene.

- Tidligere hadde vi 4 grader helling på pallbanene, fordi vi jo ville at pallene skulle trille helt på plass slik at de ikke blokkerte for nye. Imidlertid veier jo pallene en del kilo, og med den farten de oppnådde, viste det seg at vi fikk siging både i selve pallene og i enkelte produkter, forklarer Berntsen. - Når de kommer til enden av produksjonen, er nemlig herdingen i isen ikke helt ferdig enda, og dermed ble til og med enkelte produkter skjeve av den behandlingen de fikk. Med et vannrett transportbånd er dette problemet betydelig redusert.

Berntsen legger til at man også har fått en roligere gange på båndet, og det er viktig for kvaliteten på varene som transporteres.

- Når det skal transporteres 72.000 til 73.000 paller i året, vil vi gjerne ha full kontroll over hver enkelt av dem. Det synes jeg vi har fått nå. Ingen overraskelser, så de ca. 24 millioner literne med iskrem vi produserer her i Oslo er vi sikre på at kommer fram til forbrukeren i den stand vi liker å levere den, slår han fast.

- Så Diplom Is skal være best også på håndteringen av varene?

- Det er klart vi er best. Men spøk til side - det er faktisk slik at hele produksjonslinjen påvirker kvaliteten på det vi leverer. Når vi nå har fått en pall-transportlinje fra ITO som går stabilt, og som ikke har helling, betyr det faktisk at vi øker kvaliteten på produktet vårt. Vi får ingen krengning av pallene lenger, slik speditørene tidligere klaget over. Dermed blir faren for feilleveringer minimalisert, og vi får en gjennomgående kvalitet på varene våre som vi gjerne vil ha.

Berntsen poengterer betydningen av at de nå har full kontroll over også denne delen av produksjonen.

- For dersom man har vanskeligheter eller problemer ett sted i produksjonskjeden, vil dette så klart forplante seg til resten av leveranseprosessen. Jeg skal ikke si at dette var et veldig stort problem tidligere. Men vi merket klar forskjell når vi nå fikk på plass et system sammen med ITO som faktisk sikrer varene våre tilfredsstillende, sier han avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!