Godt posisjonert for fremtidens lesestoff

Majoriteten av ukebladene og tegneseriene som selges her i landet - men også mye annet lesestoff som blant annet fagblader og stadig flere bøker - blir sortert, pakket og distribuert ut til kommisjonærene fra Bladcentralen på Gjelleråsen nord for Oslo. Selskapets nye pakkeanlegg har en kapasitet på 30 esker i minuttet og kan i tillegg håndtere langt flere titler enn før.

Det nye robotpalleteringsanlegget fra ITO Gruppen består av en Multicraft robot med Unigripper hode som lager mønster på to paller ad gangen og som har en kapasitet på ca. 30 esker i minuttet. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Bladcentralen ANS har som visjon å være "den beste distributøren av lesestoff til det norske folk", og distribuerer blader og bøker hele tre ganger i uken til nærmere 3.700 dagligvarebutikker, 1.300 kiosker og 1.200 bensinstasjoner.

Selskapet eies av forlagene Aller Media, Egmont Hjemmet Mortensen, Egmont Serieforlaget, Cappelen Damm, Schibsted Forlag, Bonnier Holding Norway og Bestselgerforlaget. Siden virksomheten utelukkende er konsentrert om produktene til eierne, har enkelte andre utgivere til tider kritisert Bladcentralen å være en lukket distribusjonskanal.

Selskapet er imidlertid ikke alene på markedet. Reitan-eide Interpress Norge håndterer flere norske nisjeblader i tillegg til mange fra utlandet, men med en omsetning på 308 millioner kroner i fjor opererer denne aktøren i en helt annen divisjon enn Bladcentralen som i fjor omsatte for drøye 2,4 milliarder. Selskapet har et svært bredt sortiment av blader, tegneserier, bøker og fagblader og julehefter. De selges i kommisjon med returrett, og bestselgere i fjor var Se og Hør, Se og Hør Weekend, Hjemmet, Her og Nå, Allers, Norsk Ukeblad, Vi Menn, KK, Donald Duck & Co og Pondus.

Nytt pakkeanlegg

Etter å ha holdt til i Haraldrudveien i Oslo i mer enn 20 år, flyttet Bladcentralen for temmelig nøyaktig ett år siden kontorene til Gjelleråsen Næringspark rett nord for byen der de deler bygg med Expert. Transport- og produksjonsavdelingene flyttet noe senere, og var i full drift på Gjelleråsen i februar i år.

Enkelte deler av produksjons- og pakkeanlegget fulgte med på flyttelasset, men mesteparten av produksjonslinjen er ny og har en høyere automatiseringsgrad enn tidligere.

Bladene og de øvrige produktene kommer på pall fra trykkeriene som plasseres i reoler rett overfor 12 norskutviklede plukkstasjoner fra HS News Systems i Kongsberg. Hver operatør kan sammenstille ordre bestående av opptil 15 ulike titler som føres frem på baner i to høyder. Ved hjelp av displayer får operatøren vite hvor mange eksemplarer av hvert blad som skal plukkes. Etter at ordren er blitt kontrollveid faller bladene automatisk ned i en eske som går på en bane i nedre del av plukkstasjonen. Eskene føres deretter til en stasjon som automatisk legger i tellelister, videre gjennom en tapemaskin som lukker dem og til slutt blir de påført transportetikett. Det er også en tilsvarende linje med fire stasjoner for plukk av hele bunter. Banene er kommer fra Soco System, men levert av Glomma Papp som også har stått for leveransene av tapemaskinene.

Ergonomisk og effektiv robotpallettering

Banesystemet stanser ved et helt nytt robotpalleteringsanlegg fra ITO Gruppen. Det består av en Multicraft robot med Unigripper hode som lager mønster på to paller ad gangen og som har en kapasitet på ca. 30 esker i minuttet. Ferdige paller kjøres deretter gjennom en av de to Octopusviklerne som Bladcentralen hadde med seg fra Oslo før de ender på utkjøringsområdet. Der har ITO montert en vogn som kan frakte pallene ut til så mange baner som Bladcentralen måtte ønske.

- Foreløpig har vi bare to, men har planer om opptil 22. Det er imidlertid ennå ikke helt avklart, forteller teknisk sjef Trond Sundby.

Effektiv returhåndtering

Returretten gjør at Bladcentralen daglig får inn opptil 50 tonn med usolgte blader og bøker fra kommisjonærene. Dermed sier det seg selv at også denne delen av virksomheten krever en særdeles effektiv håndtering - både for å ta unna volumene og ikke minst holde kostnadene nede. Også dette anlegget er levert av ITO og består av en heis som løfter pallen opp til et bånd hvor eskene blir skjøvet av pallen. Deretter blir eskene scannet for identifikasjon av avsender før de går ned til sortering. Det skjer manuelt ved at pappen legges på én bane som fører den ut av bygget og frem til en stor komprimator, mens papiret transporteres frem til en bevegelig bane over en container som sikrer jevn fylling av denne.

Flere publikasjoner og mindre opplag

Svært mange blader og tidsskrifter har hatt en jevn nedgang i opplaget de senere årene. Vi spør Sundby om det var vanskelig å dimensjonere det nye anlegget. - Ingen vet jo hvordan bladmarkedet ser ut om noen år?

- Nei det er riktig. Ingen vet det med sikkerhet, men det nye anlegget har en høyere kapasitet en tidligere, sier Sundby, som presiserer at kapasitetsøkningen primært dreier seg om antall publikasjoner og ikke volum.

- Det er en klar utvikling som vi har sett. På det meste håndterer vi nå 70 til 80 forskjellige publikasjoner i uken, mens man i enkelte andre land nå opererer med langt flere.

Sundby forteller at de har fått kompensert mye av opplagsnedgangen med bøker som øker i utvalg og opplag fra eierforlagene i Bladcentralen.

- Men mange er også skeptiske til hvordan bokmarkedet utvikler seg. Dine kollegaer i Cappelen Damm-eide SentralDistribusjon opplyste til Logistikk & Ledelse i fjor at de er godt forberedt til å ta inn helt andre produkter hvis det skulle være behov for det. Har dere vurdert det samme?

- Det er foreløpig ikke noen planer om distribusjon av andre produkter i Bladcentralen.

Lite servicekrevende

På spørsmål om hvor servicekrevende det nye anlegget er, svarer Espen Wettre, teknisk prosjektleder og konstruktør i ITO Gruppen, at den i hvert fall er svært liten på det de har levert. Han forteller at de til stadighet møter konkurranse fra billigprodukter, men selv følger de etablert og robust industristandard.

- Dette er utvilsomt det mest lønnsomme for brukerne i lengden. Vi produserer dessuten alt på vårt verksted på Tyristrand. Det gir oss god kontroll og stor grad av fleksibilitet, sier Wettre. Han legger til at dette er noe ITO har vært gode på i svært mange år, og moduloppbyggingen bidrar dessuten til at både konstruksjonen og installasjonen blir rask og enkel.

Nettopp det at mye av utstyret krever lite service er nok Trond Sundby svært glad for av flere årsaker.

- Fredager skal vi være ferdig med all produksjon og konsentrere oss om service og vedlikehold. Planen er at leverandørene skal starte intervallservicer, men så langt er vi ikke kommet ennå. Foreløpig må jeg derfor utføre det selv, avslutter Trond Sundby med et aldri så lite sukk.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!