Ny inne- og utegående reachtruck

Toyota Material Handling Europe bredder utvalget av sine populære BT Reflex skyvemasttrucker med en ny O-serie. Med 145 mm bakkeklaring og store superelastiske dekk kan den også benyttes utendørs og ta seg frem på grovt og løst underlag.

Mens konvensjonelle skyvemasttrucker er konstruert for jevnt og plant underlag, gjør O-seriens tilpassede hjul- og girkassekonfigurasjon det mulig å arbeide effektivt utendørs også. Takket være en bakkeklaring på 145 mm og store, superelastiske dekk som skal gi sikkert grep på både våt og varm asfalt, hevder Toyota Material Handling Europe (TMHE) at den nye serien takler grovt, løst underlag.

I følge TMHE vil innendørs og utendørs bruk med en og samme maskin gi kundene god fleksibilitet og lavere driftskostnader. O-serien, med typebetegnelsen RRE160R, gir en kombinasjon av høy ytelse, høy kvalitet, høy sikkerhet og lave kostnader, og er basert på BTs Reflex R-serie. Den har derfor mange av de samme funksjonene som denne serien, inkludert TLC-systemet (Transitional Lift Control) for raskt og sikkert arbeid i høyden, kraftige AC-motorer, 360 graders styring og førerkabin med "Fri-sikt"-konsept.

En rekke beskyttelser mot ulike værtyper er tilgjengelig til serien. Dette inkluderer en lukket kabin med dør, store vinduer, varmeapparat og vifteenhet. Kraftige arbeidslys gjør trucken fullt ut funksjonell selv når det er mørkt.

I tillegg til det nye bruksområdet utendørs, opplyser Kjell Einar Totsås, produktsjef i Toyota Material Handling Norway at den nye modellen gir fortsatt topp ytelse når den brukes innendørs som en tradisjonell skyvemasttruck i reoler. BT Reflex O-serien RRE160R kan leveres med en kapasitet på 1.600 kilo og løftehøyde på inntil 7,5 meter.

--------------

SpotMe forebygger ulykker

For å maksimalisere helse, miljø og sikkerhet rundt truckkjøring på lagre, har TMHE lansert varselsystemet Toyota SpotMe.

SpotMe baserer seg på infrarøde retningssensitive sensorer, og registrerer og varsler eventuelle gaffeltrucker og fotgjengere i lagerets "veikryss". Når en mulig fare for sammenstøt oppstår, begynner en varslingsenhet å blinke. Dette gir betydelig redusert fare for at det faktisk oppstår en kollisjon.

Toyota SpotMe er spesielt utviklet for å gi maksimal beskyttelse av både personell og gods som blir transportert. Ifølge TMHE bidrar systemet til en generelt jevnere trafikkflyt. Det skal føre til mindre panikkbremsing blant gaffeltruckførerne, noe som bidrar til å redusere energiforbruket og skader. Systemet er brukervennlig, enkelt å montere på vegg eller reol, krever ingen installasjon på truckene, og trenger lite vedlikehold. Varslingsenheten kan kobles til et frittstående batteri eller til en stikkontakt.

- Et lager er et arbeidsmiljø med mye bevegelse i høy hastighet som krever ekstra oppmerksomhet både fra truckførere og gående, spesielt i blindsoner. SpotMe bruker vekslende blinkende lys som er mye mer synlig enn vanlige blinkende varsellys eller andre typer varsellys, opplyser Kjell Einar Totsås.

TMHE er offisiell kampanjepartner for Det europeiske arbeidsmiljøorganet (EU-OSHA). Som et ledd i å øke risikobevisstheten ble SpotMe tidligere i år presentert under "European Week for Health and Safety at Work". Dette arrangementet var støttet av EU-OSHA som en del av kampanjen "Et sikkert og godt arbeidsmiljø" for perioden 2012-2013.

--------------

Pris til stillegående produkter

Jekketrallen BT Lifter Silent og palletrucken BT Levio Silent har mottatt anerkjennelsen "Quiet Mark" av den britiske organisasjonen Noise Abatement Society.

Quiet Mark er et initiativ med mål å redusere støyforurensningen fra ulike apparater og oppmuntre globale selskaper til å utvikle stillegående produkter som bidrar til bedre generell livskvalitet.

Både BT Lifter Silent og BT Levio Silent egner seg godt til varelevering etter arbeidstid, i butikker og i boligområder, og muliggjør effektiv lasting og lossing uten støyforurensing av noe slag.

I følge TMHE er BT Lifter Silent både stillegående og kraftig takket være en konstruksjon med høykvalitets gummistyring, powerthane-boggihjul, ramme med støtdempende materiale for å redusere vibrasjonsstøy og justerbare gummibolter. Den har et støynivå i bruk på bare 60 desibel - omtrent det samme som en vanlig samtale og 20 prosent lavere enn en standard jekketralle.

BT Levio Silent fikk også Quiet Mark. sammenlignet en konvensjonell palletruck har den et spesielt løftesystem, bedre toleranse og myke, høykvalitets hjul som gjør den stillere i bruk. Dessuten er innsiden av chassiset delvis kledd med vibrasjonsdempende og lyddempende materiale.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!