23948sdkhjf

Brødrene London: Biler og omsetning går rett til værs

Biler og omsetning går rett til værsGjennom en eksklusiv avtale med If Skadeforsikring kjøper Brødrene London opp et stort antall kondemnerte biler og har hele 60.000 brukte bildeler i databasen som p...

Biler og omsetning går rett til værs

Gjennom en eksklusiv avtale med If Skadeforsikring kjøper Brødrene London opp et stort antall kondemnerte biler og har hele 60.000 brukte bildeler i databasen som primært tilbys verksteder og andre i proffmarkedet. Ved å lagre bilene i grenreoler som betjenes av en allhjulsdrevet, 4-veis reachtruck er lagringskapasiteten nær tredoblet.

I de nye grenreolene har Brødrene London plass til 350 biler. De håndteres sikkert og effektivt av en allhjulsdrevet 4-veis reachtruck av typen Combilift C4500. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Brødrene London er landets største bilopphugger, og også en av de mest tradisjonsrike. Da deler av bedriften ble solgt til Norsk Gjenvinning i 1996 hadde familien vært skraphandlere i Oslo siden 1938.

Den store tomten og eiendomsmassen på Alna forble imidlertid i familiens eie, og det skulle ikke gå lang tid før de var i gang på nytt - denne gang ledet av Thomas, som representerer fjerde generasjon London.

- I 1998 startet vi opp på nytt på et lite uteområde, med tre mann og med to til tre millioner i omsetning det første året. Selv var jeg 25 år gammel og trodde jeg var verdensmester, forteller Thomas. Men etter hvert smalt realitetene hardt i både panne og bakhode, som han sier. Noe måte gjøres. Og at han har tatt de rette grepene er tallenes klare tale et godt bevis på; nå har selskapet 31 ansatte og omsetter for ca. 34 millioner kroner.

Eksklusiv avtale med If Skadeforsikring

For et par år siden inngikk Brødrene London en eksklusiv avtale med If Skadeforsikring om å kjøpe alle skadebilene som selskapet kondemnerer på Sør- og Østlandet.

- Tidligere ble disse solgt til flere forskjellige bilopphuggere, men jeg klarte å overbevise If om at det ville være mer lønnsomt for dem å fokusere på én profesjonell aktør og således være med på å bygge opp et solid delelager av høy kvalitet fremfor å selge biler til huggere som demonterer deler med vinkelsliper, skjærebrenner og slegge.

Thomas forteller at de har oppnådd en voldsom økning i volumene etter at denne avtalen ble inngått. I Oslo håndterer selskapet nå underkant av 2.000 skadebiler i året. Legger man til vrakene som folk vil kvitte seg med blir antallet doblet. I tillegg har de et anlegg i Vrådal i Telemark som tar seg av skadebiler fra Sørlandet og deler av Rogaland. If har allerede kommet med en forespørsel om Brødrene London vil etablere et eget anlegg på Vestlandet, hvilket tilkjennegir at også denne parten er godt fornøyd med samarbeidet. Høyst sannsynlig vil en slik etablering skje i løpet av et par tre år.

Demonterer først når delen er solgt

Ifølge Thomas lider veldig mange norske bilopphuggere av den reneste samlemani.

- De demonterer alt mellom himmel og jord og legger det på lager. For oss er det imidlertid fullstendig uinteressant å ha 20 dynamoer til en Ford Sierra av en viss årgang liggende og støve ned. Her blir delene først demontert når de er solgt. Han presiserer likevel at de også har et lager med ca. 10.000 deler. - Det er deler som blir til overs etter en ordrestyrt demontering av for eksempel en motor og girkasse og hvor vi sitter igjen med for grill, frontlykter og støtfanger som naturlig kan legges på lager. Det er imidlertid kostbart å la en medarbeider fly opp og ned trappen for å plukke deler til ekspedering og han vurderer nå å gå til anskaffelse av en lagerautomat.

Betydelig økning av lagerkapasiteten

I påvente av demontering, ble bilene inntil nylig plassert nærmest hulter til bulter i store haller.

- Rent logistisk var dette håpløst, innrømmer Thomas. - For i det hele tatt å komme frem til den som det skulle plukkes deler av, brukte vi ofte lang tid på å flytte andre biler. Det fikk oss til å tenke nytt, og foreløpig er vi den eneste i vår bransje som har valgt å satse i høyden.

Tidligere i år investerte selskapet 2,5 millioner kroner i grenreoler, med plass til i alt 350 biler som har bidratt til at lagringskapasiteten nesten blitt tredoblet. De er levert av Reolteknikk AS og for å tåle belastningen på 3,5 tonn pr plass måtte de bli spesialprodusert i Tyskland.

Bilene lagres i fire høyder og blir håndtert av en allhjulsdrevet fireveis reachtruck av typen Combilift C4500, levert av Materialhåndtering AS. Daglig leder Jørund Woll opplyser at maskinen har en noe lengre plattform enn normalt og ikke minst 1.800 mm lange gafler. Den har standard løftehøyde på 6,8 meter og for å oppnå maksimal sikkerhet i høyden er masten stiv og med tilt i selve gaffelbordet. Trucken er svært godt utstyrt med LED-lys og har også et kamera som er til uvurderlig hjelp for truckfører Richard Amundsen ved håndtering av biler inn og ut fra nivå tre og fire. Han er for øvrig svært godt fornøyd med den nye arbeidsplassen sin.

Jørund Woll forteller at de en periode vurderte å montere sideføringsskinner i reolgangene slik Combilift gjort til enkelte brukere i andre land, men valgte i stedet enn litt bredere kjøregang.

- Det blir mindre stivbent på den måten. Vi mistet kanskje en halv meter, men det betyr mindre, sier Thomas.

Svenskutviklet bransjeløsning

Når Brødrene London får inn en kondemnert bil går den først gjennom en grundig vask. Deretter blir alle deler som anses som salgbare behørig fotografert, kvalitetskategorisert i henhold til If-standarder og registrert i en database. Kort tid etter registreringen er de tilgjengelige både for selskapets selgere og i søkemotoren på internett. I tillegg registreres alle tekniske data om bilen som automatisk hentes inn. Dessuten blir det opprettet et generelt økonomibilde.

Dataprogrammet som benyttes heter Fenix og er en avansert bransjeløsning fra svenske Berg & Ström System AB. Det omfatter både salg og logistikk og er implementert med regnskapssystemet.

Når en del er solgt, gjøres ordren om til en plukkliste som sendes demonteringsavdelingen. I den nye fireveistrucken er det blitt montert en iPad som gjør at truckfører vet hvilke biler som til enhver tid skal løftes ned for demontering og hvilke som er ferdigplukket og skal tilbake i reolene igjen.

- Er ikke en iPad i jåleste laget til slik bruk?, spør vi forsiktig.

- Absolutt ikke, slår Thomas fast. - En iPad koster bare en brøkdel av en konvensjonell industri-PC. Vi har valgt en helt enkel løsning via nettverket vårt med eksternt skrivebord og hvor iPaden speiler en annen PC med delt harddisk som står i ekspedisjonen vår.

God statistikk er alfa omega

Thomas forteller at hans viktigste funksjon i driften er å analysere egne statistikker som danner basis for den enkelte bils fremtid.

- Jeg bruker nok i snitt en halv time til å vurdere det økonomiske potensialet som ligger i hver enkelt bil vi kjøper. I dette arbeidet benytter jeg både våre egne forespørsels- og salgsstatistikker, og hvis jeg usikker på biltypen eller årsmodellen kan man finne ut mye gjennom Statistisk Sentralbyrå.

Underveis bruker han det omfattende underlaget for blant annet hva de har betalt for bilen, hvor lenge den har stått her, hvor mye de har tjent på den og hvilke salgbare deler som er igjen etc for å kunne ta den endelige avgjørelse på når den skal gå i "pressa". Foreløpig analyseres alle disse dataene manuelt, men det arbeides nå med å utvikle automatiske prognoser.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078