Sparer millioner på smart emballasje

Ølbokser bundet i plast og telys pakket som kubber gjør at produsenter og butikker sparer millioner av kroner. I dag brukes det i Norge hele syv prosent mindre emballasje sammenliknet med i 2005.

Stadig flere ølpakninger kommer pakket i plast. Senior prosjektleder i innovasjonsavdelingen til Ringnes, Christian Groth Kjellsby, forteller at tilbakemeldingene fra forbrukerne har vært positive.

Hovedgrunnen er ifølge Grønt Punkt at norske bedrifter tenker optimering i alle ledd fra produksjon og ut til butikk. Det gagner bunnlinjen så vel som miljøet.

- Måten vi pakker varene våre på har vært igjennom en stor utvikling de siste årene. Produsentene har skjønt at dette ikke bare handler om miljøet, men at det også er penger å spare i å tenke smart fra første produksjon av nye produkter, sier kommunikasjonssjef Eirik Oland.

Emballasje utgjør som regel om lag syv til åtte prosent av vekten til et produkt. Oland forteller at ved å for eksempel gjøre en eske to millimeter smalere, eller redusere luft i en plastpakning, kan man plutselig få plass til langt flere varer på en pall, noe som igjen gjør at man må frakte færre paller i året, som igjen sparer penger og miljøbelastning i forhold til transport.

Øl i plast gir færre lastebiler

Ringnes har de siste årene gjennomgått et emballasjeoptimeringsprosjekt som har gjort at mange av ølboksene som selges i butikk nå holdes sammen av plast, og ikke papp som tidligere.

- Dette prosjektet har gitt gevinst i alle ledd gjennom verdikjeden. Overgangen fra papp til plast gjør at vi får plass til langt flere bokser på en pall, forteller Christian Groth Kjellsby, senior prosjektleder i innovasjonsavdelingen til Ringnes. - I tillegg har antall paller med emballasje som transporteres til bryggeriet gått ned med 75 prosent, sier Kjellsby, og legger til at tilbakemeldingene fra forbrukerne er positive.

- Vi får blant annet høre at pakken henger bedre sammen i plasten, og at plasthanken gjør ølen enklere å bære, uten fare for at flasker eller bokser skal falle ut. Båtfolket synes dessuten de er fine å legge i sjøen til kjøling, sier han.

10 prosent billigere med telys i kubber

IKEA har lenge vært kjent for å tenke logistikk, flatpakking og paller. Sjef for pakking og emballasje i det internasjonale konsernet, Allan Dickner, forteller at det å tenke emballasje skjer allerede når produktet er på tegnebenken.

- For at produksjon, frakt og salgsprosessen skal bli så rimelig som mulig, og at varer enkelt skal kunne fraktes verden rundt og inn i alle hjem, er emballasje utrolig viktig for IKEA, sier Dickner.

Han forteller at IKEA kontinuerlig jobber med forbedring av måten de pakker sine produkter på, og trekker fram eksempelet med telys som nå blir solgt i kubber. Tidligere lå lysene løst i en pose.

- Ved å pakke telysene tett sammen i kubber får vi plass til 108 flere pakker på en pall. Det sparer en butikk for cirka 45 minutter med arbeidstid hver dag og det har gitt kundene et produkt som er 10 prosent billigere, forteller Dickner.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!