Kraftig fokus på energieffektivitet

Jungheinrichs to nye serier med motvektstrucker viser begge produsentens kraftige fokus på energieffektivitet; de nye 4- til 5-tonns truckene med hydrostatisk drift bruker opptil to liter mindre diesel pr time enn forgjengeren og er dessuten markedets desidert reneste. Den nye elektriske 2,5 til 3-tonns serien har fått økt kapasiteten med 10 prosent samtidig med at energiforbruket er redusert med nær 13 prosent.

Den nye 5s-serien - DFG (diesel) / TFG (propan) 540s - 550s - har kapasitet til å løfte opp til 5.000 kilo i syv meters høyde, og er konstruert for intensiv lasting/lossing, gjerne over tre skift. Det er de første truckene i denne klassen som imøtekommer utslippskravene iht EU Stage IIIB og er således de reneste på markedet. Foto: Jungheinrich

Henning Ivarson

Under pressevisningen i Sveits i slutten av forrige måned - for øvrig den største til Jungheinrich noensinne med fagpresserepresentanter fra hele 23 land til stede - konkluderte salgssjef Arne Husborn i Jungheinrich Norge AS at begge seriene er viktige for vårt hjemlige marked, men at de nye truckene med hydrostatisk drift nok representerer den viktigste nyheten. Dels fordi andelen av motvektstrucker med denne fremdriftsformen stadig blir større og større, men også fordi Jungheinrich nå står sterkere til å ta andeler i et marked som svært lenge har vært dominert av Linde.

Med lanseringen av den mellomtunge 4s-serien fra 2,5 til 3,5 tonn i 2008, den lille hydrostatserien 3s fra 1,6 til 2 tonn 2010 og nå den tunge 5s-serien fra 4 til 5 tonn kan Jungheinrich tilby moderne hydrostatdrevne trucker i hele volumsegmentet.

Godt egnet til intensiv drift

Mens trucker med konvensjonell converterdrift er ideelle for transport over lange strekninger, er hydrostattrucker svært godt egnet til intensiv drift med blant annet hyppig skifte av kjøreretning. Drivlinjen på en konvensjonell truck består av både motor, converter, girkasse og foraksel med differensial. En hydrostatisk drivlinje består i hovedsak bare av en forbrenningsmotor, en stor hydraulikkpumpe og en drivmotor til hvert forhjul. Færre mekaniske komponenter betyr mindre service- og vedlikeholdsbehov. En annen viktig fordel med hydrostatisk drift er en langt mer presis styring og kontroll av hydraulikken som blant annet er svært viktig for blant annet å unngå klemskader ved håndtering av papirruller.

Markedets reneste

Den nye 5s-serien har kapasitet til å løfte opp til 5.000 kilo i syv meters høyde, og er konstruert for intensiv lasting/lossing, gjerne over tre skift. Truckene vil derfor passe godt til bruk innenfor blant annet bryggeri-/drikkevarenæringen samt i papirindustrien.

Hydraulikkpumpen og drivmotorene på den nye hydrostatserien kommer fra Bosch Rexroth, og står i kombinasjon med en 2-liters Volkswagen industrimotor med common rail-innsprøytning og en effekt på 55 kW. Den er utstyrt med et vedlikeholdsfritt partikkelfilter som standard og imøtekommer utslippskravene til EUs Stage IIIB for "non-road" dieselmotorer. Denne normen er allerede blitt innført for motorer over 56 kW og gjøres gjeldende for motorer med lavere effekt 1. januar 2013. Sammenlignet med dagens gjeldende Stage IIIA er kravet til utslipp av sotpartikler (PM) senket fra 0,4 til bare 0,025 g/kWh - altså en reduksjon på rundt 95 prosent. Dette gjør Jungheinrichs 5s-serie foreløpig til den reneste i klassen.

Markedet for gasstrucker er lite i Norge, men vi nevner likevel at den nye serien også kan leveres med en slik motor. Den yter 59 kW og er basert på en ombygget 3,6-liters Volkswagen bensinmotor.

Målinger har vist at den nye hydrostatiske drivlinjen gir en drivstoffinnsparing på opptil to liter diesel eller to kilo propan i timen. Dette sparer kostnader, senker CO2-utslippet og skåner miljøet.

Romslig kabin og høy sikkerhet

Førerkabinen er en av de største i klassen og kjennetegnes med høy komfort, minimale vibrasjoner, lavt støynivå, og god ergonomi. Store vindusflater bidrar til god sikt i alle retninger - både gjennom masten og nedover mot gaflene takket være en ny utformingen av dashbordet. Den lave kanten på motvekten gir godt utsyn bakover, og et stort takvindu med sikkerhetsglass sørger for at føreren har god sikt oppover.

Rattet kan justeres i flere retninger, og display og kontrollpanel er integrert i det toveis justerbare armlenet som følger setets bevegelser. På betjeningssiden kan man velge mellom Solo- (fingertuppkontroll) eller Multi-Pilot (joystick), begge med en integrert bryter for valg av kjøreretning. Avhengig av bruksområde og behov kan fører enkelt velge mellom fem forprogrammerte driftsprogrammer - fra energisparende drift til maksimal ytelse.

På sikkerhetssiden kan nevnes at Jungheinrich er alene om å tilby parkeringsbrems som automatisk kobles inn. Truckenes bakakselkonstruksjon og lave tyngdepunkt gjør dem også svært stabile og er ikke avhengig av elektronisk hjelp i form av et stabilitetsprogram for å holde et nødvendig høyt sikkerhetsnivå.

Jungheinrichs nye "heavy duty" motvektstrucker - EFG 425 - 430 har fått 10 prosent høyere ytelser samtidig med at energiforbruket er redusert med nær 13 prosent.

Ny elektrisk 4-serie

Samtidig med introduksjonen av de ny tunge hydrostattruckene presenterte Jungheinrich også sin nye 4-serie av elektriske motvektstrucker - EFG 425 - 430. Også for disse 80 volts "heavy duty"-truckene har energieffektivisering stått sentralt i produktutviklingen, og sammenlignet med dagens modell er ytelsene blitt økt med 10 prosent samtidig med at energiforbruket er redusert med nær 13 prosent.

Serien er også blitt utvidet med nye modeller; en kort versjon av både 2,5- og 3-tonneren, samtidig med at sistnevnte i tillegg kan leveres i en lang utgave med kapasitet på 3.000 kilo ved 600 mm lastsenter. Truckene i den nye serien tilbys dessuten nå i to ulike versjoner; Efficiency og Drive&LiftPlus som gir kunden bedre muligheter enn tidligere til å spesifisere og skreddersy trucken etter behovet.

Enkelt batteribytte

Jungheinrich har de siste årene hatt et enkelt system for batteribytte på sine 48 voltstrucker hvor batteriet trekkes ut fra siden ved hjelp av en jekketralle. Nå tilbys den samme løsningen også for de tyngre eltruckene. Jungheinrich har utviklet et eget SnapFit-adapter som passer både til 48 og 80 volts batterier og som enten boltes eller sveises fast på gaflene til en elektrisk jekketralle eller ledetruck. Ved hjelp av dette kan et batteribytte gjennomføres i løpet av bare et par minutter.

Standardkabin for skandinaviske forhold

Også førerkabinen til de nye elektriske truckene er romslige, og Arne Husborn opplyser at standardkabinen nå fullt ut imøtekommer skandinaviske krav både hva gjelder isolasjon, klima- og ventilasjonsanlegg, komfort og ergonomi.

Kabinen har så store glassflater og smale profiler at det ved første øyekast kan se ut som at trucken bare er utstyrt med sikkerhetsbøyler. Også på denne serien er derfor sikten fra førerplassen meget god. Og i likhet med førerkabinen til hydrostattruckene kan man også på de nye eltruckene justere ratt og armlene samt velge mellom Solo eller Multi Pilot-betjening. Det er ikke lenger mulig å entre kabinen fra begge sider; til høyre for armlenet og betjeningshendlene finner man nå både praktiske oppbevaringsrom og holder for papirer.

Flere assistansesystemer

Jungheinrich har lenge tilbudt ulike assistansesystemer på truckene sine. Disse er standard på de elektriske modellene, men kan leveres som tilleggsutstyr på de dieseldrevne.

Access Control et system som først frigir trucken etter en bestemt rekkefølge av kontrollmekanismer som at man blant annet sitter i setet med påsatt belte. Drive Control baseres på Curve Control som i mer enn ti år har vært integrert i produsentens motvektstrucker. Parallelt til hastighetsreduksjon ved kjøring i svinger følger også en tilsvarende begrensning i kjørehastighet ut fra løftehøyden. Assistentpakken Lift Control som sikrer sikker håndtering av lasten, reduserer i tillegg tilthastigheten fra og med en definert løftehøyde. Hvis nødvendig justeres også sideshift til en forprogrammert midtstilling og masttilt vises.

Arne Husborn opplyser avslutningsvis at hydrostattruckene vil få en beskjeden prisøkning i forhold til dagens modell, blant annet som en følge av partikkelfilteret. De nye elektriske truckene vil stort sett holde dagens priser.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

2012_ma0201B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!