23948sdkhjf

Svært få besøkende på Den Tekniske Messen: Truckimportørene er usikre på fremtidig norsk messedeltakelse

Truckimportørene er usikre på fremtidig norsk messedeltakelseEr det fortsatt et marked for nasjonale fagmesser? Stadig flere stiller seg dette spørsmålet etter at Den Tekniske Messen bare klarte å til...

Truckimportørene er usikre på fremtidig norsk messedeltakelse

Er det fortsatt et marked for nasjonale fagmesser? Stadig flere stiller seg dette spørsmålet etter at Den Tekniske Messen bare klarte å tiltrekke seg snaue 3.900 besøkende, inkludert flere hundre skoleelever.

Det var en unison enighet blant truckutstillerne om at konseptet med lik standstørrelse og en felles profilering av bransjen var veldig bra. Og selv om antallet besøkende var lavt, melder flere av dem om til dels mange konkrete "leads" som nå følges opp.

Henning Ivarson

Truckimportørene sliter med å finne en messe som passer dem. Tidligere deltok bransjen på både Industridagene og Den Tekniske Messen, men som tidligere meldt har deres interesse for messedeltakelse dalt betraktelig de senere årene. Det samme har også vært tilfelle med publikumsinteressen som har gått ned fra anslagsvis 13.000 på Den Tekniske Messen i 2008 til 8.000 på Industridagene i 2010 og til 3.892, inklusive ca. 400 skoleelever som er de offisielle tallene arrangøren Maskingrossisternes Forening (MGF) gikk ut med uken etter at messen var avsluttet. Summerer man besøkstallene for den enkelte dag som ble oppgitt under messen, ender man på i underkant av 3.300. Uansett tall; utviklingen er dramatisk.

Likevel var det mye positivt å høre fra truckutstillerne. Det var en unison enighet om at konseptet med lik standstørrelse og en felles profilering av bransjen var veldig bra. Og selv om antallet besøkende var lavt, melder flere av truckutstillerne om til dels mange konkrete "leads" som nå følges opp. Det var også en gjengs oppfatning om at både MGF hadde gjort en svært god jobb på arrangørsiden, og at logistikken og alt det øvrige praktiske fungerte svært godt på Telenor Arena.

Nissan med lavbygd 5-tonner

Brubakken valgte å stille ut en 5-tonns Nissan motvektstruck med en totalhøyde på 2.260 mm fra fabrikk og som således ikke trenger noen ytterligere tilpasninger for å kunne kjøre inn og ut av containere. Ifølge Arne Jørgensen, ansvarlig for selskapets salg av trucker opp til 10 tonn i Oslo og Akershus, er det uvanlig med en slik kapasitet på en containermaskin som dermed arbeider raskere og mer effektivt. Jørgensen var den som var aller mest positivt etter messen. Det skyldes selskapets store produktbredde, ikke minst det som nå har kommet til etter at Brubakken overtok Lift og Maskin-divisjonen i Malthus. Han anslår at ca. halvparten av alle henvendelse de fikk var nettopp på lifter.

Tidligere år ble Brubakken Truckimport AS og forhandleren i Sandnes, Elektro-Maskin AS innfusjonert i Brubakken Truckservice AS. Snart vil også en del andre selskaper vil bli innfusjonert, og da vil selskapet formelt skifte navn til Brubakken AS.

Still med fokus på miljø

Daglig leder Roar Andersen i Andersen Truck AS forteller at han først og fremst ble skuffet over at fabrikken bare hadde sendt opp en modell av CubeXX og ikke den kjørbare varianten som første gang ble vist på CeMAT i fjor. Still har alltid vært opptatt av å presentere slike konseptmaskiner og mange av ideene fra disse har senere blitt brukt i nye modeller. De er også gode trekkplastre på messer og mange av de besøkende på Telenor Arena var nok forundret over at kuben kan forandre seg til ikke mindre enn seks ulike trucktyper.

Andersen kunne ikke vise til noen konkrete nyheter denne gang, men slo blant annet et slag for Stills hybridtrucker. - Alle sier de er opptatt av miljøet, men de kjøper likevel en ordinær dieseltruck som bruker 4,5 liter i timen fordi den er 20.000 billigere enn hybriden som bruker bare 1,9 liter. Få med Enova på laget. De har penger, er rådet fra Andersen, som har levert elektriske biler til Posten og selv sett hvor mye stønad som blir gitt til miljøtiltak.

Gode tilbakemeldinger på Atlet Tergo

Det er mange år siden Atlet Norge deltok på messer, men lot seg denne gang lot seg lokke av det nye opplegget med mindre stands.

- Deltakelsen på de tidligere messene kostet mye mer enn en det vi fikk igjen. Dette var mye mer fornuftig, sier regionansvarlig Øivin Nordstrøm.

Atlet hadde stilt ut skyvemasttrucken Tergo som har vært på markedet et års tid.

- Den har fått en fantastisk god mottakelse, og vi har økt markedsandelen betraktelig, hevder Nordstrøm, og legger til at Atlet har flere produktnyheter på gang.

Mitsubishi viste nye Grendia

Mitsubishi Gaffeltruck Norge hadde stilt ut en 2,5 tonns Grendia, den minste i produsentens nye serie dieseldrevne motvektstrucker opp til 5,5 tonn.

- Den har markedets beste hytte, fastslår salgssjef Tom Erik Nilsen kategorisk. - Den byr på både lavt støynivå og høy komfort, og ikke minst svært enkelt tilgang til service og vedlikehold. Trucken er den eneste i denne klassen med tilthytte som går rett opp. De øvrige tilter sideveis, fortsetter Nilsen på inn- og utpust.

Han legger til at Mitsubishi nå lanserer en helt nye serie med sniler. Premia består av modeller med og uten plattform i tillegg til en egen utgave med løftehøyde på 800 mm.

Normann Olsen med 4x4

Thorbjørn Bjerkely, produktansvarlig for motvektstrucker i Normann Olsen Maskin, fortalte engasjert om deres utstilte 2,5-tonns firehjulsdrevne Manitou motvektstruck.

- Takket være at hvert hjul har sin hydraulikkmotor har trucken en svingradius på bare 3,2 meter, forteller Bjerkely. Han legger til at maskinen ikke er ny, men så langt har vært lite profilert. - Markedet for 4x4-trucker er stort, og vi tilbyr slike fra 2 til 5 tonn med en rekke maststørrelser, inkludert lavbygde som måler under to meter. Blant brukerne trekker han frem Uco - Utleiekompagniet, som har kjøpt tre stykker til egen bruk. Normann Olsen Maskin har også levert slike trucker til forsvaret, som blant annet benyttes på Rygge flystasjon.

Etter messen fortalte Thorbjørn Bjerkely at de var godt fornøyd. - Vi fikk positive tilbakemeldinger og har fått mange cases å jobbe med i alle landsdeler.

Jevn nyhetsstrøm fra BT og Toyota

Også Jonny Tjøstheim, regionsjef Oslo og Akershus i Toyota Material Handling Norway, var godt fornøyd med sin nøkterne messedeltakelse.

- Norge er ikke det landet man orienterer seg mest mot på den tekniske siden. Men fordi truckimportørene er medlemmer av MGF valgte vil likevel å være med, om enn med små stands. Det skal ikke være nødvendig for maskinleverandørene å legge ned en halv til én million kroner i en messedeltakelse, og det slapp vi nå, sier Tjøstheim.

Selskapet hadde stilt ut en 2,5 tonns Toyota Tonero og en BT Levio ledetruck. Sistnevnte leveres både med og uten plattform og har gjennomgått en forsiktig facelift.

- Det kommer nyheter hele tiden. 28 bare de siste tre, fire siste årene, hvis jeg ikke husker feil, sier Tjøstheim. Han forklarer at de nye snilene har fått litt flere plastkomponenter enn tidligere og på den måten senkes produksjonskostnaden noe uten at det har gått ut over kvaliteten av den grunn.

Cargotec med bilmontert truck

- Salget av medbringertrucken Hiab Moffett har kommet seg veldig de siste årene, sier Jarle Finstad i Cargotec Norway. Selskapet hadde stilt ut den mest vanlige modellen M4 med løftekapasitet på 2,5 tonn. Fordelen med å ta med seg trucken på lastebilen er at sjåføren blir uavhengig av hjelp og kan laste og losse når de vil. Ulempen er naturligvis at trucken stjeler nyttelast og at bilen får et overheng hvis den festes bak på bilen.

På standen hadde de også stilt ut en 5-tonner, den minste i Kalmarprogrammet som går opp til 52 tonn. Selv om den minste serien fortsatt benytter Spirit Delta-førerhuset mener Finstad at kjørekomforten og sikten fortsatt er svært god. Den nye mediumserien fra 9 til 18 tonn har imidlertid en helt nyutviklet hytte og på sikt vil den også bli tatt i bruk på de øvrige modellene.

Linde slo et slag for hydrostat

Jon Otto Finne fra Hesselberg Truck vektla i all hovedsak fordelene med hydrostatisk drift fremfor å snakke så mye om Lindes nye 5-tonner som stod på standen.

- Linde har hatt hydrostatdrift i 50 år. For å unngå belastningsskader i rygg, skuldre og nakke er det viktig å sitte riktig og ikke lene seg over på siden. Med to pedaler blir man tvunget til å sitte riktig, sier Finne, som mener Linde har tatt markedsandeler på det norske markedet i år - også når man snakker om mindre motvektstrucker og på innendørstrucker.

Jungheinrich med ny 5-tonner

Også Jungheinrich Norge hadde stilt ut en 5-tonns hydrostat. Den var ny i februar og ifølge produktsjef Jan Bratlie er det allerede solgt flere og ytterligere er i bestilling.

- Både vi og kundene er godt fornøyd med å ha fått en ny hydrostat i denne størrelsen. Den er både er støysvak, har en stor hytte og en motor som tilfredsstiller de nye avgasskravene.

Dermed har Jungheinrich en komplett serie med moderne hydrostater fra 1.600 kilo til 5 tonn; 3-serien opp til 2 tonn, 4-serien fra 2,5 til 3,5 tonn og 5-serien fra 4 til 5 tonn.

- Foreløpig ligger volumet på de mindre modellene, men håper nå at salget vil ta seg opp også for de tyngre modellene våre.

Goodtech viste utstyr til truck

Salgssjef Gordon Lindseth i Goodtech Products er en svært dreven messemann, og kastet seg også på den Tekniske Messen da det ble klart at så mange trucker skulle være med. Han presenterte selskapets store produktspekter innen intern transport, men med hovedfokus på det utstyres som kan håndteres med truck. For eksempel rulleflaksystemer der trucken kan kobles på svanehalsen. På spørsmål om kapasiteter, svarer han at tommelfingerregelen er at trekkapasiteten er tre ganger trucken. Med andre or kanen 10-tonns truck trekke 30 tonn. Også hydraulvogner kan med fordel benyttes i kombinasjon med truck.

For øvrig opplyste Lindseth at Mafi har lansert en helt ny serie terminaltraktorer med en kapasitet på 25 tonn og som er spesielt beregnet på intern flytting av semitraller. Blant annet har Tollpost Globe gått til anskaffelse av en slik som skal benyttes på Alnabru i Oslo. Samtidig har de øvrige Mafimodellene gjennomgått en facelift med blant annet en ny hvit farge på hytta i tillegg til enkelte tekniske detaljer.

Vurderer utflagging til Sverige

Selv om besøksantallet på årets tekniske messe var dramatisk lavt, forteller kontorsjef Marianne Rolstad i MGF at de også har fått mange positive tilbakemeldinger fra messens kjerneutstillerne innenfor verktøymaskiner og utstyr til slike. MGF skal nå evaluere messen grundig og hun poengterer at den langt fra er begravet.

Arne Husborn, formann MGFs gaffeltruckgruppe og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge AS, forteller at heller ikke de har rukket å evaluere årets messedeltakelse. Han er godt tilfreds med at de klarte å samle så mange truckimportører under ett tak.

Det er likevel et faktum at stadig flere leverandører innenfor en rekke forskjellige bransjer nå stiller spørsmål om det det fortsatt er et marked for nasjonale fagmesser. Flere truckimportører har allerede vært inne på tanken om utelukkende å satse på å trekke kundene sine til CeMAT i Hannover, verdens største logistikkutstilling som heretter skal arrangeres annet hvert år. Andre sysler med tanken om å satse på Logistik & Transport i Göteborg som allerede besøkes av svært mange nordmenn. Da vil norske og svenske importører dele på kostnadene samtidig med at det er relativt enkelt å frakte kundene ned dit.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078