23948sdkhjf

Industrimøbler AS viderefører Sovella-agenturet: Kvalitet og kompetanse er basisen

Kvalitet og kompetanse er basisenEtter å ha arbeidet hos ulike leverandører siden henholdsvis 1978 og 1987 er Johnny Outzen og Roar Karlsen landets fremste eksperter på arbeidsplassinnredninger. Nå ha...

Kvalitet og kompetanse er basisen

Etter å ha arbeidet hos ulike leverandører siden henholdsvis 1978 og 1987 er Johnny Outzen og Roar Karlsen landets fremste eksperter på arbeidsplassinnredninger. Nå har de gått sammen og etablert Industrimøbler AS hvor agenturet på de anerkjente produktene til finske Sovella danner basis for virksomheten.

Roar Karlsen (t.v.) og Johnny Outzen i Industrimøbler har allerede "levert for noen millioner" som de sier, og kan vise til mange forespørsler. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Foreløpig består firmaet bare av de to, men Roar Karlsen opplyser at de har spisse albuer og arbeider nå intenst for å skaffe rom til det nye selskapet deres. Kombinasjonen av deres egen lange bransjeerfaring, kvalitetsproduktene til finske Sovella og at de har en ekspansiv leverandør som aktivt spiller på lag med dem, gjør at begge ser svært så lyst på fremtiden. I løpet av kort tid håper de å få ansatt både en servicemedarbeider som kan styre lageret og stå for leveranser og montering samt en kontormedarbeider slik at Karlsen og Outzen kan få vært mest mulig ute hos kunder og samarbeidspartnere. På sikt håper de også å få ansatt en ekstra på salg.

Overtok agenturet på Sovella

Johnny Outzen er ubeskjeden nok til selv å fremheve at han har landets lengste erfaring med salg og prosjektering av arbeidsplassinnredninger.

- Jeg kom inn i bransjen allerede i 1978, og har i årene løp arbeidet for flere leverandører. Jeg har vært med på det meste, for å si det slik. Det eneste som stod igjen var å drive egen virksomhet.

Etter at Sovella i fjor sa opp avtalen med sin tidligere norske agent, fikk Outzen et tilbud fra finnene om å begynne å arbeide for dem og med mulighet for senere å representere Sovella gjennom egen virksomhet. Og det var nettopp det som skjedde. Etter å ha vært ansatt hos Sovella bare et halvt års tid, startet Outzen opp Industrimøbler 1. januar i år.

Roar Karlsen begynte i bransjen i 1987. Dermed er også han en meget erfaren herremann med lang fartstid i flere selskaper - senest fra SSG som han var med på å etablere i 2004. Da han i september i fjor valgte å fratre som adm. direktør i dette selskapet ble han ilagt seks måneders karantene.

De to har kjent hverandre i svært mange år - både som konkurrenter men først og fremst som kollegaer gjennom 16 år. Dermed visste de svært godt at kjemien dem i mellom stemte.

- Da Johnny startet opp Industrimøbler ved nyttår ble vi enige om at vi skulle bli partnere straks karantenen var over. Nå eier vi butikken 50/50, forteller Roar. Offisielt er han adm. direktør mens Johnny er arbeidene styreformann. Sammen har de skutt inn en aksjekapital på 200.000 kroner i tillegg til at de lånt inn penger til firmaet for å kunne etablere kontorer og lager i Stålfjæra i Oslo.

Kjent for høy kvalitet

Sovella har vært solgt på det norske markedet i over 40 år og var i mange år kjent som GWS. Den finske produsenten er representert i en rekke land og konsentrerer seg utelukkende om arbeidsplassinnredning.

- Etter min mening har Sovella de klart beste produktene på markedet, hevder Roar. - Det er de som har ledet utviklingen gjennom alle år, mens andre har kommet etter og i stor grad etterlignet løsningene.

- Hva er det som er så veldig bra da?, spør vi og høflig avbryter salgsforedraget.

- Først og fremst den unike moduloppbyggingen og kvaliteten på produktene, men også logistikken på fabrikken fra bestillingen kommer inn til varene blir sendt ut. Forsendelsene fra Finland er veldig godt emballert og kommer alltid til avtalt tid, mener Johnny.

- Ja, for nettopp leveringskvaliteten har faktisk vært et problem fra andre leverandører. Tidligere målte vi alle leverandørene i bransjen på dette og da kom som regel Sovella best ut. Med vår kompetanse og en slik fabrikk i ryggen er kunden sikker, sier Roar, som tydelig fortsatt er i selgermodus.

Øker produktiviteten til kundene

Hovedproduktet til Sovella er ulike typer arbeidsbord, både lette og tunge (verkstedbenker). Slike arbeidsstasjoner er ofte en integrert del av produksjonslinjen, slik man eksempelvis finner hos Hadeland Produkter som i fjor gikk til anskaffelse av et større antall integrerte arbeidsstasjoner mens Johnny fortsatt arbeidet for Sovella.

- Logistisk sett er dette en superflott linje som øker produktiviteten til Hapro betydelig, sier Roar. Han trekker også frem leveransene til elektronikkprodusenten Hatteland som et annet godt eksempel på en løsning som har økt effektiviteten i produksjonen uten at hverken antall ansatte eller arealet er blitt økt.

Må fremstå som totalleverandør

I tillegg til arbeidsbordene tilbyr Sovella også en egen serie med produkter for laboratorieinnredninger med blant annet høye sidevanger som gjør at man kan ha lange hyller. Produsenten har også en serie for privatmarkedet bestående av blant annet garderobe- og garasjeinnredning, men foreløpig er ikke dette noe stort satsingsområde i Norge.

Industrimøbler tilbyr naturligvis også verktøytavler, opphengskroker, vegghengte hyller etc. Men erfaringsmessig vet Roar og Johnny svært godt at det er viktig å fremstå som en totalleverandør. Både garderobeinnredninger, traller og vogner, reoler, bokser, kasser og et komplett plastsortimentet er på trappene.

- Hva med pallereoler da?

- Som totalleverandør må kunne tilby det også. Sovella er hovedagenturet, men vi legger stein på stein og sper på med nye produkter slik at vi etter hvert kan dekke hele spekteret, sier Roar.

Direkte og indirekte salg

I tillegg til direktesalg vil produktene også være tilgjengelige gjennom blant annet maskinforretninger og reolleverandører. Johnny presiserer imidlertid at de passer nøye på ikke å gå disse i næringen.

- Hvor mye av salget vil skje gjennom andre kanaler?

- Foreløpig er det litt tidlig å fastslå det helt konkret, men vi regner med 50/50. Vi skal selge over hele landet, men siden vi foreløpig bare er to må vi bruke kontaktene våre for å komme borti prosjektene. Og gjør vi det vet vi at kunden får ordentlig varer, ingen reklamasjoner og levert til riktig tid, sier Roar, fremdeles i salgsmodus.

- Vet kundene som regel hva de vil ha, eller er dere i stor grad konsulenter?

- Det er både og. Vi har lang erfaring å spørre kundene hva de ønsker seg og få penset dem inn på de rette tingene. Noen av de store kundene har egne ingeniører som planlegger og bare spør om råd, mens mindre kunder må få støtte hele veien.

Ombygging og supplering

I tillegg til nye leveranser er ombygging og supplering av eksisterende arbeidsplassinnredninger et viktig forretningsområde for Industrimøbler.

- Mange av kundene våre har fortsatt innredninger som ble levert så tidlig som i 1971. Produktene går aldri i stykker, men ofte ønsker de ombygginger eller suppleringer av et bord eller en tavle. I så måte er Sovellas moduloppbygging helt avgjørende og man opplever aldri feiltilpasning, forteller Johnny.

Han legger til at de også ofte bygger om bord fra andre leverandører.

- Blant annet bygget vi om 40 arbeidsbord til en kunde innen elektronikk og radio hvor vi kappet ned rammeverket og påmonterte Sovellautrustning for å gjøre løsningen mer ergonomisk og fleksibel.

Etter så mange år i bransjen har både Roar og Johnny er svært stor kontaktflate.

- Folk ringer til oss og spør om de merkeligste ting. Ikke bare om våre egne produkter, men også om gulvbelegg eller hva det måtte være. Og vi svarer alltid etter beste evne og penser dem inn på rette leverandør. Selv om vi ikke tar oss betalt for slik konsulenttjeneste får vi som regel igjen for det senere. I tillegg til kompetanse og kvalitet legger vi stor vekt på kundeservice, avslutter Roar Karlsen.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078