23948sdkhjf

Fikk forespørsel fra Kina: Ådalen Truck blir Hangcha-importør

Ådalen Truck blir Hangcha-importørÅdalen Truck AS i Sarpsborg er blitt importør av Hangcha motvektstrucker. Selskapet opplyser at truckene har vært solgt i Danmark og Sverige i flere år og er tilnærme...

Ådalen Truck blir Hangcha-importør

Ådalen Truck AS i Sarpsborg er blitt importør av Hangcha motvektstrucker. Selskapet opplyser at truckene har vært solgt i Danmark og Sverige i flere år og er tilnærmet feilfrie. Med svært gunstig pris er de først og fremst et alternativ til brukte trucker.

Arild Ådalen (t.v.) og Erik Ørmen i Ådalen Truck håper at mange av truckene som forlater Hangcha-fabrikken i Hangzhou vil finne veien til Norge.

Henning Ivarson

Hangcha Group Ltd. ligger i byen Hangzhou og har gjennomgått en rivende vekst de siste ti årene. Med en årsproduksjon på ca 90.000 trucker er selskapet Kinas nest største truckprodusent og nummer 12 på den siste verdensrankingen.

- Vi har allerede solgt Hangcha-trucker i syv år gjennom forskjellige tradingselskaper i Sverige og Danmark, forteller Arild Ådalen, som sammen med Erik Ørmen eier og driver Ådalen Truck AS. - I august ble vi kontaktet av ledelsen i Hangcha og fikk vite at de hadde bestemt seg for å satse på Norge og at de ønsket et samarbeid med oss.

Lang erfaring med utleie

Erik Ørmen er utdannet revisor, og før han var med på å etablere Ådalen Truck i 2005 hadde han drevet eget regnskapskontor i mange år. Arild Ådalen selv, har lang fartstid i truckbransjen; 19 år i Brubakken Truckservice hvorav de siste årene som viseadm. direktør, og han var også Hesselberg Trucks første adm. direktør.

Ådalen Truck startet med å selge utstyr til truck, samt salg og utleie av brukte maskiner. Etter hvert ble virksomheten utvidet med både teleskoptrucker og lifter. Selskapet har i dag rundt 230 lifter og trucker i utleieflåten og som er i drift på hele Østlandet.

Godt alternativ til brukte trucker

Ådalen opplyser at de tilbyr Hangcha motvektstrucker fra 1,5 til 16 tonn og at de allerede i midten av november hadde solgt 45 maskiner, inkludert både 5- og 8-tonnere. Volumet ligger naturligvis på dieseldrevne 2,5-tonnere som tilbys for bare 139.000, inklusive 4 skift og 4,80 triplexmast. Legger man på 17.000 kroner får man med en kinesisk produsert hytte - langt fra en BoBo - men med varmeapparat og det mest nødvendige til enkel bruk.

På spørsmål om det norske markedet er modent for "kinatrucker", sier Ådalen at det er å genere utsagnet alt for mye. Etter hans mening er det svært store kvalitetsmessige forskjeller mellom kinesiskproduserte trucker. Han opplyser at Hangcha bruker mange velrenommerte komponenter, blant annet Yanmarmotorer. Erfaringene fra truckene som er solgt i Sverige og Danmark er at de er tilnærmet feilfrie.

- Mange av dem har gått i fem år og kun hatt ordinær service, sier Ådalen.

Han legger ikke skjul på at truckene på enkelte områder fremstår som noe enkle, blant annet med sine tradisjonelle spaker for hydraulikkbetjeningen.

- Dette er ikke trucker jeg vil anbefale Norsk Hydro å bruke på kaia, men de vil være et godt alternativ til kunder som ellers hadde satset på en brukt truck, avslutter Arild Ådalen.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079