Snart klart for Linde EVO

Snart vil Linde Material Handling lansere en ny serie med diesel- og gassdrevne motvektstrucker med løftekapasiteter fra 2 til 5 tonn. I tillegg til å tilfredsstille det nye europeiske utslippsdirektivet, byr de nye EVO-modellene på økt energieffektivitet, økt sikkerhet og forbedret ergonomi.

Henning Ivarson

De nye Linde H20 til H50 EVO-modellene vil være utstyrt med motorer som tilfredsstiller det europeiske utslippsdirektivet Stage 3B for "Nonroad Engines". Innføringen av denne standarden startet i 2011 for store motorer, og vil fra januar 2013 også gjelde for mindre motorer med effekter fra 37 til 56 kW. De nye Lindetruckene vil samtidig tilfredsstille den amerikanske utslippslovgivningen US-EPA Tier 4 Final. De vil således være de reneste som Linde noensinne har introdusert. De er utstyrt med en 4-sylindret, 2-liters common rail dieselmotor med partikkelfilter som blir automatisk regenerert.

Økonomisk nivå av energiforbruket

I tillegg til de nye motorene vil de nye EVO-modellene være utstyrt med en variabel aksialpumpe i hydraulikksystemet som gir akkurat så mye olje som til enhver tid kreves. Den er bevisst overdimensjonert å sikre at maksimal løftehastighet selv ved lavt turtall på drivmotoren. Ifølge Linde bidrar dette til redusert utslipp og opptil 28 prosent reduksjon av drivstofforbruket selv ved høy effekt. En elektrisk vifte skal bidra til ytterligere energieffektivitet. Viftehastigheten tilpasses hele tiden til temperaturen på både hydraulikkolje og kjølevann.

Økt sikkerhet

De nye modellene fra Linde hevdes å verdens første dieseldrevne motvektstrucker med fartstilpasning i svinger som standard. "Curve Assist" reduserer automatisk hastigheten på trucken i forhold til styrevinkelen og gir dermed en ekstra beskyttelse for føreren.

En elektronisk motorbeskyttelse vil også være standard. Det overvåker blant annet nivået og trykket på motoroljen, nivå og temperatur på kjølevannet samt hydraulikkoljetemperatur. Hvis nivåene blir overskredet vises først en feilmelding på displayet før eventuelt motorkraften blir redusert.

Forbedret ergonomi for føreren

Linde opplyser at deres nye generasjon seter vil gjøre truckførernes arbeidsplass enda mer behagelig. Setene er utstyrt med en enkel innstilling av førerens vekt, en bedre trykkfordeling i sitteputen, bedre vibrasjonsdemping og valg mellom mekanisk avfjæring eller luftfjæring. Som option tilbys et "Super Comfort Active" sete med automatisk vektjustering og innebygget klimakontroll.

Den nye EVO-serien har også fått et redesignet armlene med Linde Load Control som enkelt kan justeres og som også utstyrt med et praktisk oppbevaringsrom for lommebøker, nøkler eller mobiltelefon. De nye truckene er også utstyrt med et nytt håndtak på A-stolpen for økt sikkerhet ved inn- og utstigning samt en papirholder med LED-belysning.

De nye truckene vil få sin publikumspremiere på LogiMAT 2013 som avholdes 19. til 21. februar i Stuttgart.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!