Tradebroker blir en viktig døråpner

Xerox har inngått en viktig rammeavtale med Stiftelsen Tradebroker. I fjor kjøpte Tradebrokers 53 medlemsbedrifter skrivere med tjenester og service for over 60 millioner kroner.

Innkjøpsorganisasjonen Tradebroker åpner døren for Xerox inn til 53 større selskaper med 120.000 bruker. Fra venstre Terje Fagervik i Tradebroker, Jon Dahl i Xerox, Lars Bugge i Tradebroker og Inge-André Krokvik i Xerox.

Avtalen omfatter også konkurrenten Ricoh, mens Canon, som tidligere var inne i varmen, falt ut da Tradebroker forhandlet frem nye avtaler.

De nye rammeavtalene gjelder to år, med mulig forlengelse i ytterligere to år. Avtalen gjelder multifunksjonsmaskiner som omfatter utskrift, kopi, skann og faks.

- Dette gir oss store muligheter. Vi skal gjøre vårt ytterste for å spise en stor del av denne kaka, sier salgssjef Inge-André Krokvik i Xerox.

Tidligere utestengt

Rammeavtalen omfatter alle Tradebrokers medlemmer som alle er større selskaper - blant dem Orkla, Storebrand, Nordea, ABB, Kongsberg Gruppen, NSB, Siemens, Statnett og Veidekke - med totalt 120.000 ansatte på rundt 2.000 brukersteder.

- I praksis var vi utestengt fra disse selskapene. Det er klart denne avtalen betyr mye for oss, sier Krokvik som forteller at avtalen plasserer seg i det øvre avtalesjiktet når det gjelder omfang.

Tradebroker er en non-profit innkjøpsorganisasjon for sine 53 medlemmer. Totalt dekker stiftelsens avtaleverk rundt 70 områder som genererer årlige kjøp opp mot to milliarder kroner.

Vekt på tjenester og miljø

- Det er ingen hemmelighet at pris er en utslagsgivende faktor når vi velger leverandører. Men vi legger etter hvert stadig større vekt på tjenester og miljø, sier daglig leder Terje Fagervik i Tradebroker, som forteller at alle de store aktørene var med i anbudsprosessen.

- Det er en stor avtale og naturlig at det er stor interesse for å få den, sier han.

I tillegg til pris vant Xerox ut fra produktportefølje og et tjenestetilbud som blant annet omfatter outsourcing og fjernadministrasjon av printere (Managed Print Services - MPS).

- Xerox gikk offensivt til verks og lyktes med det, sier Fagervik, som forteller at det meste nå er opp til Xerox og deres salgsstyrke. - Suksessen kommer ikke av seg selv - det må jobbes knallhardt og skapes tillit, sier han.

Innsparingsmuligheter

Krokvik i Xerox forteller at produktprisene jevnt over har beveget seg nedover de siste årene, men at bransjen har lykkes med å kompensere for denne trenden gjennom tilleggstjenester.

- Selskaper kan spare inn mellom 20 og 30 prosent på samlede utskriftskostnader ved å standardisere, effektivisere og optimalisere maskinpark og bruksmønster, sier Krokvik.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!