23948sdkhjf

Brubakken: Flying start med nye produkter

Flying start med nye produkterKort tid etter at Brubakken overtok Goodtech Products´ avdeling for interntransport, kunne den nye importøren av Mafi overlevere sin første terminaltraktor av dette merke...

Flying start med nye produkter

Kort tid etter at Brubakken overtok Goodtech Products´ avdeling for interntransport, kunne den nye importøren av Mafi overlevere sin første terminaltraktor av dette merket til DHL i Larvik. Brubakken har også rukket å overlevere sitt første Seacom rulleflak som er tatt i bruk av Andritz Hydro på Jevnaker.

- Brubakken har som mål om til enhver tid å ha en demotraktor tilgjengelig, sier salgs- og markedsdirektør Alf Runar Frydenlund (t.v.). Her sammen salgssjef Thormod Johansen, markedskoordinator Elin Myrhaug og produktsjef Gordon Lindseth. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Nå var det kanskje ikke annet å forvente at Brubakken fikk en "Flying start" på sine nye produkter. Selskapet har tross alt i mange år tilbudt både terminaltraktorer og havneutstyr og har opparbeidet seg en solid posisjon i dette markedet.

Den største gevinsten Brubakken oppnådde gjennom overtakelsen av agenturene fra interntransportavdelingen til Goodtech Products ved nyttår at de nå er blitt importør av Mafi terminaltraktorer. Tidligere var selskapet forhandler for Terberg Scandinavia, men som meldt i Logistikk & Ledelse for et par måneder siden var ikke denne statusen forenlig med Brubakkens strategi. Når det gjelder rulleflak og industri-tilhengere har Brubakken gjennom Seacom fått tilgang til et langt bredere og mer innarbeidet produktspekter enn hva som er tilfelle med latviske EMR som Brubakken har hatt agenturet på et par års tid.

Svært bredt sortiment

- Vi er importører av alle våre øvrige produkter, og det er derfor gledelig at vi nå også kan betjene terminaltraktormarkedet som en importør, sier salgs- og markedsdirektør Alf Runar Frydenlund i Brubakken AS.

Under en pressekonferanse selskapet avholdt på sitt importanlegg på Solbergelva utenfor Drammen, fremhevet Frydenlund også Brubakkens posisjon som en totalleverandør.

- Vi tør påstå at vi har det bredeste sortimentet på intern godshåndtering. Uansett hva som skal flyttes av stort eller smått inne på et bedriftsområde, så har vi løsningen. Kundene skal ikke behøve å spørre andre. Det er forretningsideen vår, sier Frydenlund, før han spesifiserer og ramser opp Nissans innendørsprogram, Nissan motvektstrucker fra 1 til 7 tonn, TCM motvektstrucker fra 3 til 10 tonn, SMV Konecranes fra 10 tonn og oppover, inkludert reach stackers, Mafi terminaltraktorer og Seacom rulleflak og tilhengere. I tillegg er Brubakken importør av Hubtex, en tysk produsent av blant annet standard sidelastere for bruk på terminaler og oljebaser samt elektriske og forbrenningsmotordrevne fireveistrucker som er ideelle på blant annet sagbruk og hos trelasthandlere. I tillegg er den tyske produsenten kjent for skreddersøm av løsninger til nærmest ethvert behov.

Mafi fra 25 til 45 tonn

Gordon Lindseth har arbeidet med tyske Mafi Transport-Systeme siden 1989 og fulgte Mafiagenturet fra Goodtech og over til Brubakken hvor han nå er ansatt som produktsjef. Hans lange erfaring og solide kunnskap om både produkter og marked gjør at han vil arbeide svært tett med salgssjef Thormod Johansen. De to har kjent hverandre i en årrekke som konkurrenter og gleder seg nå til å bli gode kollegaer.

Også Lindseths nære medarbeider i Goodtech Products, markedskoordinator Elin Myrhaug, er blitt med over til Brubakken hvor hun vil ha samme funksjon.

Mafi er et godt og innarbeidet varemerke, og anses som tidligere meldt som oppfinneren av det moderne ro/ro-systemet basert på rulleflak, svanehals og terminaltraktor.

Traktorene er delt inn i tre hovedserier. De minste (T225 - T230) har 25 tonns løftekapasitet på svingskiven og er designet for rangering av semitrailere på terminaler. Det dreier seg om relativt enkle modeller med bakhjulsdrift og fast stol forover.

Volummodellene er R332 og R336, ro/ro-traktorer med løftekapasitet på henholdsvis 32 og 36 tonn, firehjulsdrift, svingbar førerstol og med et stort utvalg av tilleggsutstyr som gjør at de kan skreddersys den enkelte kunde. Det var en slik 32-tonner som DHL i Larvik fikk overlevert i januar, og Brubakken har som mål alltid å ha en demotraktor i denne klassen tilgjengelig for interessenter. Standard drivlinje på disse modellene er en Mercedes-Benz OM 906-motor på 170 kW, ZF automatgirkasse og Kessler aksler.

Mafi tilbyr også Heavy Duty-modellen MT45 med løftekapasitet på 45 tonn på svingskiven og som er konstruert for totalvekter opp mot 250 tonn. Her i landet disponerer Saga Fjordbase i Florø tre slike mens Hydro Aluminium Sunndal har en.

Historisk sett har det norske salget av terminaltraktorer vær temmelig jevnt fordelt mellom Kalmar, Mafi og Terberg. De siste årene har imidlertid sistnevnte vært noe større enn de andre. Alf Runar Frydenlund sier at de har som mål å holde markedslederposisjonen de oppnådde med Terberg, men nå altså med Mafi.

Thormod Johansen forteller at de allerede har gjennomført omfattende mekanikeropplæring på Mafi, og at alle brukere av slike maskiner nå har fått tilbud om å inngå serviceavtale med Brubakken. Samtidig presiserer han at Brubakken tar fullt ansvar for sine tidligere Terbergbrukere. Dersom de ikke ønsker noe annet, vil disse fortsatt bli supportert av Brubakken som har full deletilgang på Terberg.

Helt slutt på Terbergsalget fra Brubakkens side blir det imidlertid ikke, men vil være begrenset til en body carrier med hevbart chassis - en maskintype som benyttes til transport av flere typer lastbærere på godsterminaler og som Mafi ikke har i sitt program.

I tillegg til terminaltraktorer har Mafi også et stort utvalg av svanehalser, både til truck eller hjullaster med kapasitet på 10 eller 16 tonn, samt til terminaltraktorer fra 30 til 45 tonn. Produktprogrammet inkluderer også industritilhengere som bygges helt etter mål med kapasiteter fra 600 kilo og opp til 220 tonn, samt bagasjetrekkere som det finnes et førtitalls av på norske flyplasser.

Rulleflak og industrihengere i alle fasonger

Det andre hovedagenturet Brubakken har overtatt etter Goodtech Products er Seacom Trailer Systems. Selskapet, med produktutviklingsavdelinger i Tyskland og i Sveits og produksjon i Polen, har i løpet av de siste årene gått fra å være en produsent av standard rulleflak til i dag å fremstå som en fleksibel og løsningsorientert leverandør med en svært bred produktportefølje.

- Vi har fått lov til å være med aktivt i denne utviklingen og Seacom har fått mange gode innspill fra det norske markedet, forteller Lindseth.

Selskapet tilbyr fortsatt rulleflak i alle fasonger og størrelser, i tillegg til industrihengere samt hydrauliske løftevogner til truck og terminaltraktor. Også dette selskapet tilbyr svanehalser til begge maskintyper. De er utstyrt med et kulesystem i opphenget som gjør at de tar opp ujevnheter i underlaget på en litt bedre måte enn svanehalsene til Mafi.

Seacom har også en serie med heavy duty-hengere med kapasitet opp til 600 tonn. Lindseth opplyser at Asco base utenfor Stavanger (tidligere Risavika Havne-Service) nylig har gått til anskaffelse av en 150 tonns henger med en plattform på 6 x 10 meter. Den skal brukes av et amerikansk selskap som skal ha offshoreutstyr stående i beredskap på denne.

Brubakken har også ganske nylig overlevert en Seacom gaffelmontert svanehals og et 50 tonns rulleflak til Andritz Hydro på Jevnaker. Utstyret brukes fortrinnsvis til interntransport av produkter fra produksjon og inn i en sandblåse-/lakkhall. Tidligere har man brukt vogner som går på en skinnegang, men ettersom produktene har blitt både tyngre og større måtte de se på andre løsninger. Valget falt på Seacoms rulleflaksystem for gaffeltruck. Den gaffelmonterte svanehalsen brukes sammen med en 16 tonn SMV Konecranes truck som Brubakken leverte for ca. halvannet år siden. Understellet på rulleflaket er spesialtilpasset, slik at hvert av hjulene går på hver sin side av skinnegangen.

Mens selskapet tidligere var avhengig av mobilkran og brukte mellom fire og seks timer på denne transporten, kunne de gladelig melde at de nå bare bruker ca. 20 minutter på den samme prosessen.

Spesialhengere fra Finland

Også agenturet på finske Logister er overtatt av Brubakken. Selskapet leverer spesialhengere og tilbyr blant annet hev-/senkevogner med avansert styring på hjulene. Her kan brukeren velge om hjulene på hengeren skal løpe etter sporet til traktoren eller tvangsstyre dem ved hjelp av en joystick. Dette gjør dem godt egnet til bruk på trange områder, og Lindseth opplyser at de opp gjennom årene har levert flere slike til offshorebaser.

Da vi snakket med ham for et par måneder siden var han usikker på om Brubakken også ville videreføre de øvrige produktene i interntransportavdelingen til Goodtech Product. Nå er det blitt bestemt at så er tilfelle. Dermed vil selskapet også tilby den leddede gaffeltrucken Flexi hvor både frontaksel og gaffelvogn er plassert på en svingkrans som gjør at gangbreddebehovet er betydelig mindre enn for en konvensjonell motvektstruck. Det samme gjelder Mastermover, en elektrisk ledetrekker som benyttes til å flytte semitrailere.

Både Frydenlund, Johansen og Lindseth presiserer imidlertid at de primære produktene vil være Mafi, Seacom og Logister.

Først og fremst en servicebedrift

I tillegg til det brede produktprogrammet poengterer Alf Runar Frydenlund at Brubakken har et landsdekkende servicenett for alle produktene og hvor alle kunder skal kunne hjelpes i løpet av tre timer.

- Brubakken er først og fremst en service- og vedlikeholdsbedrift, fastslår Frydenlund. - Målet er at utstyret vi har solgt eller leid ut skal fungere til enhver tid ved at gjennomfører forebyggende vedlikehold. Selv om maskinene har verdens beste kvalitet, vet vi også med sikkerhet at det før eller senere blir driftsstopp. Gjennom mer enn 50 år har selskapet bygget opp en dyktig mekanikerstab i tillegg til et godt forhandlernett. Brubakken har i dag 16 serviceavdelinger som tilsammen disponerer 70 servicebiler og et velfungerende dele- og logistikksystem.

Selskapets hovedkontor er i Porsgrunn, men import og klargjøring foregår fortsatt i Solbergelva og i de tidligere lokalene til truckavdelingen i tidligere Nissan Norge.

Brubakken hadde i 2012 en omsetning på ca. 400 millioner kroner. Fjorårets oppkjøp av Lift og Maskindivisjonen til Malthus, Truckservice Innlandet og senest Goodtech Products avdeling for interntransport gjør at den rullerende 12 måneders omsetningen nå er på ca. 550 millioner kroner.

- I tillegg til overtakelsen av Truckservice Innlandet i fjor kjøpte dere Elektro-Maskin i 2011. Har Brubakkens om mål å hele service- og forhandlerapparatet?

- Nei, det er ikke noe mål. Enkelte ganger blir ting bare til, avslutter Alf Runar Frydenlund.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078