GMs tidligere sentrallager i Nyköping: Klart for storinnrykk av 3PL-kunder
Klart for storinnrykk av 3PL-kunder
Etter at produksjonen av Saab personbiler stanset opp, er det blitt god plass på det 63.000 kvm store sentrallageret i Nyköping. For å fylle kapasiteten tilbys nå alle former for tredjepartslogistikk. - Vi ønsker mer enn gjerne norske kunder velkommen til ett av Europas mest veldrevne lagre, sier adm. direktør Torbjörn Browall i ALogistik Nyköping AB.
Anlegget i Nyköping har en totalflate på 500.000 kvm, hvorav 63.000 kvm er under tak. Det besitter topp kompetanse på i prinsipp alle tjenester innenfor logistikk og distribusjon. Foto: ALogistik
Henning Ivarson
Beklageligvis for mange - undertegnede inkludert - er det definitivt slutt på produksjonen av Saab. Det er ikke lenger mulig å kjøpe en ny 95, sette seg ned i verdens beste førerstol og til fulle nyte både bilens interiørdesign og luksusfølelsen Saab ga eierne sine - fullt på høyde med både Audi, Mercedes-Benz og BMW, men på en ganske så diskret måte sammenlignet med de sterke sosiale signalene de andre premiummerkene sender ut til omgivelsene.
Men fortsatt ruller det et svært stort antall Saab´er rundt på veiene og som skal etterforsynes med deler i mange tiår fremover. Det var derfor aldri på tale å legge ned det store sentrallageret i Nyköping, ca. 100 kilometer sydvest av Stockholm, da det stormet som verst rundt merket for noen år siden. Men helt skadelidende ble det likevel ikke.
Solid eier etter mye usikkerhet
Torbjørn Browall forteller til Logistikk & Ledelse at ALogistik Nyköping AB ble etablert allerede for tre år siden. Planen var å innlede et samarbeid med Saab Automobile Parts der ALogistik skulle ha ansvaret for markedsføringen av det nye forretningsområdet 3PL og således skaffe tilveie eksterne kunder som kunne bidra til å fylle opp det store logistikksenteret.
- Men på grunn av konkursen i Saab og den store usikkerheten som rådet rundt hva som ville skje, kom vi aldri ordentlig i gang, sier Browall.
- Selv om Saab Automobile Parts var et selvstendig selskap med sunn økonomi, ble selskapet likevel håndtert av Saabs bobestyrer. Årsaken til det var at aksjene i Parts var blitt stilt som sikkerhet i forbindelse med et låneopptak i European Investment Bank (EIB), forklarer han videre.
Da det nyetablerte selskapet National Electric Vehicles Sweden AB (NEVS) kjøpte konkursboet inngikk ikke Parts, men etter hvert løste floken seg ved at den svenske staten tok over aksjene i Parts fra EIB.
- Dermed fikk anlegget en stabil eier som medførte at alle hindre for å selge logistikktjenester til virksomheter utenfor Saab- og den øvrige GM-sfæren ble fjernet, sier Browall.
Høyst oppegående logistikksenter
Det er et høyst oppegående logistikksenter som nå tilbyr sine tjenester til eksterne kunder. Anlegget, som opprinnelig hadde kostet GM Europe over én milliard svenske kroner da det ble bygget som et reservedelssenter for både Saab og Opel, har en totalflate på 500.000 kvm, hvorav 63.000 kvm er under tak. Browall forteller at lageret har en kapasitet på ca. ti millioner ordrerader, hvorav kun 25 til 30 prosent er fylt opp. Dels av Saab, men også Opel. Etter at GM solgte seg ut, er imidlertid dette merket nå en 3PL-kunde og for nordenmarkedet.
Takket være den løpende bilaktiviteten har senteret topp kompetanse på i prinsipp alle tjenester innenfor logistikk og distribusjon. I så måte ramser Browall opp spedisjon, tollklarering, håndtering av farlig gods, ompakking og sampakking, monterings- og produktforedlingsarbeid, håndtering av reklamasjoner og returer, systemintegrasjon etc. etc.
God kommunikasjon var en av årsakene til at GM i sin tid valgte å lokalisere sitt europeiske logistikknav til Nyköping. Anlegget har en svært sentral plassering både i forhold til E4, havnen i Oxelösund og flyplassen Skavsta som for øvrig er Sveriges tredje største.
I februar i år startet markedsføringen mot eksterne kunder. Målgruppen er selskaper som er avhengig av rask plukking og ekspedering og som stiller høye krav til håndtering. Hvilken bransje de er i, eller hva slags produkter de har, spiller mindre rolle. Løsningene som tilbys vil i stor grad kunne skreddersys til den enkelte kunde.
- Vi har oppegående transportløsninger til 60 land og anlegget kan like godt benyttes av kunder med eksportvarer som importører som eksempelvis kan benytte oss som en hub for Skandinavia, hele Norden eller Baltikum for den saks skyld.
All administrasjon vil kunne styres av kundene selv gjennom ALogistiks webportal som dermed utgjøre brukerens logistikksystem.
www.logistikk-ledelse.no © 2013