23948sdkhjf

Mitsubishis gaffeltruckproduksjon:: Bedre finish fra Kina enn fra Nederland

Tom Erik Nilsen, daglig leder i Truckpartner Norge AS, vil ha seg frabedt negative slengbemerkninger om Mitsubishis "Kinatrucker". Undersøkelser viser at truckene som kommer ut av fabrikken i Dalian har en bedre finish enn de som ble produsert på den nå nedlagte fabrikken i nederlandske Almere.

Det har skjedd mye rundt Mitsubishi gaffeltrucker den siste tiden, både internasjonalt og her hjemme på berget. I fjor besluttet Mitsubishi Heavy Industries å legge ned fabrikken til Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe (MCFE) i Almere i Nederland som hadde produsert motvektstrucker opp til 5,5 tonn. Produksjonen av de elektriske truckene ble overført til finske Rocla Oy som i flere år har vært eid av Mitsubishi og vært ansvarlig for merkets warehouseprogram. Produksjonen av motvektstrucker med forbrenningsmotor skjer nå i den kinesiske byen Dalian, og denne overflyttingen gikk ikke like upåaktet hen. Fortsatt assosierer enkelte kinesisk produksjon med billige og dårlige produkter, og det tok derfor ikke lang tid før de første negative slengbemerkningene rammet Mitsubishi.

Kinesisk fabrikk med japansk management

Tom Erik Nilsen, daglig leder i Truckpartner Norge, vil ha seg frabedt flåsete kommentarer og grunnløse påstander. Når vi snakker med ham har han nylig kommet hjem fra fabrikken som ble etablert i 2009 og er 100 prosent eid av Mitsubishi Heavy Industries. Den har japansk management, og Nilsen kan rapportere om en svært streng disiplin og strenge kvalitetsrutiner.

- Så det skorter med andre ord ikke på kvaliteten selv om vi altså - unnskyld uttrykket - snakker om en "Kinatruck"?

- Nei, det kan du være trygg på. I dag er dette dessuten en montasjefabrikk hvor de fleste delene fortsatt er produsert i Japan. På sikt er imidlertid målet at en større del av selve produksjonen skal foregå i Kina, sier Nilsen. Han legger ikke skjul på enkelte innkjøringsproblemer, men poengterer at dette for lengst er historie.

- I forbindelse med oppstarten var man ikke helt fornøyd med finishen. Etter å ha sammenlignet trucker fra fabrikken i Almere opp mot de første som kom ut fra Dalian fant japanerne flere forbedringspunkter. Deretter ble det tatt en rekke grep i produksjonen og tilbakemeldingene nå er at de fremstår som bedre enn truckene som tidligere kom fra Nederland, sier Nilsen.

Fabrikken har i dag en kapasitet på 50 trucker pr dag, tilsvarende ca. 12.000 trucker i året. I likhet med hva som skjedde i Almere, blir også flere av truckene som produseres i Dalian lakkert gule og merket som Caterpillar. Det nære samarbeidet mellom Mitsubishi og Cat har for øvrig også resultert i at produksjonen av tunge trucker fra 7 til 16 tonn er blitt flyttet fra Japan og til Caterpillars truckfabrikk i Houston, Texas.

Nytt norsk importselskap

Mitsubishi gaffeltrucker har en lang historie på det norske markedet. De første truckene ble tatt inn til Norge av Jæger i 1972 og i flere tiår hadde Mitsubishi en svært sterk posisjon på det norske truckmarkedet. Men i 2003 ønsket Jæger å konsentrere seg om bilvirksomheten sin og innledet et samarbeid med AL Maskin som etter hvert helt tok over importen av Mitsubishi gaffeltrucker. Kort tid etter at AL Maskin gikk konkurs i 2009 var Mitsubishi Gaffeltruck Norge etablert, 100 prosent eid av MCFE.

Tom Erik Nilsen forteller at både ansatte og ikke minst forhandlere etter hvert begynte å reagere på hvordan det nye norske importselskapet ble drevet.

Alle visste at selskapet hadde tapt store summer og arbeidsmiljøet var ikke slik det burde ha vært. Forhandlerne var naturligvis blitt svært usikre på sin egen eksistens og under et forhandlermøte ble det besluttet at man skulle ta kontakt med MCFE for å diskutere mulige andre løsninger for fremtiden. Da fikk også MCFE øynene opp for at man var kommet til et veiskille og at det var på tide å seriøst ta en vurdering av hvordan man skulle organisere dette fremover, sier Nilsen.

- Det høres ut som at eierne hadde vært passive og kom for sent på banen?

- Det er nok helt riktig, og mye av årsaken til denne passiviteten kan nok forklares med at urolighetene i Norge skjedde parallelt med at MCFE var fullt opptatt med å planlegge flyttingen av produksjonen til Finland og Kina. Nedbemanningen av 440 mennesker på fabrikken i Nederland krevde mye ressurser og ble sikkert også ansett som langt viktigere enn skjebnen for 24 medarbeidere hos den norske importøren.

Samtidig var selskapets to største forhandlere - Seljelid Truckutleie AS i Bergen og Trucktech AS i Fredrikstad - interessert i å overta importvirksomheten. Nilsen, som da var salgssjef i Mitsubishi Gaffeltruck Norge, ble spurt om hvordan han mente et nytt selskap burde organiseres og om han ville være daglig leder. MCFE hadde stor tro på forretningsplanen og de tanker og ideer som ble presentert, og var villige til å trekke seg ut og overlate importen til et nytt selskap I midten av desember var Truckpartner Norge AS etablert, eid av de to nevnte forhandlerne med 50 prosent hver, og på nyåret ble virksomheten i Mitsubishi Gaffeltruck Norge formelt overført det nye selskapet.

- Det er svært viktig å presisere at det ikke var noen konkurs, men at det dreide seg om en ren virksomhetsoverdragelse, sier Nilsen, som forteller at det nye selskapet kjøpte opp det som var av trucker i tillegg til å overta alle de løpende forpliktelsene tilknyttet restverdier, serviceavtaler etc.

Fleksibel organisasjon

Nilsen hadde kommet frem til at de måtte ned fra 24 ansatte til bare 9 for å kunne drive økonomisk forsvarlig. Da ville imidlertid selskapet ha vært svært sårbart ved sykdom etc, så man endte til slutt på 11 ansatte.

- Nå har dere med andre ord en minimumsorganisasjon som kan vokse i takt med salget?

- Ja, det er riktig. I tillegg er vi svært fleksible. I stedet for å ha seks, syv mann fast på klargjøring og service, klarer vi oss nå med fire og leier i stedet inn ekstra ressurser fra blant annet Trucktech ved behov. Delelageret er bygget kraftig ned og her har vi gått fra tre personer til bare én. Vi kjøper deler gjennom eget system fra vårt sentrallager i Belgia, og alt som er bestilt innen kl. 17 skal være levert hos forhandlerne innen klokken 12 neste dag med unntak av Nord-Norge hvor de har delene et par timer senere.

Det nye importselskapet holder forøvrig til i samme bygg på Skedsmokorset som tidligere, men nå er alt blitt samlet på ett plan.

Aktive eiere

Seljelid Truckutleie ble etablert i 1962 og konsentrerer seg nå utelukkende om Mitsubishi. Selskapet har blant annet en stor utleiepark og eies 100 prosent av Vidar Seljelid.

Trucktech ble etablert i 1998 av Rino Bråten som i dag eier 70 prosent av selskapet. Han overlot nylig stillingen som daglig leder til Magnus Pettersen som eier de siste 30 prosentene. I tillegg til å være forhandler av Mitsubishi er selskapet også importør av tre italienske truckmerker; Cesab motvektstrucker, Dieci teleskoptrucker og CVS Ferrari containertrucker/reach stackers.

- Med disse har Truckpartner Norge fått to sterke industrielle eiere. Det er med andre ord ikke snakk om en finansiell eier som bare skal sitte og telle penger. Både Vidar Seljelid, Rino Bråten og Magnus Pettersen spiller en svært aktiv rolle i virksomheten, presiserer Tom Erik Nilsen.

Gunstige priser

Truckpartner Norge har fått en "flying start" og Nilsen er godt fornøyd med salget så langt i år.

- Det skyldes nok at vi kan gå ut med noe lavere priser enn hva den forrige importøren gjorde. De tapte jo penger og måtte kjøre en knallhard linje med tanke inntjening, sier han.

Mitsubishi har fra tidligere flere store kunder som for eksempel Posten/Bring (sammen med Jungheinrich) og Nor Lines fra Trondheim og sørover. Nilsen opplyser at de får god bistand og støtte fra MCFE slik at også den nye importøren vil aktivt delta i større anbud der prisene ofte presses litt ekstra.

Samarbeid med Fortuna Truckservice

Truckpartner Norge har 10 egne forhandlere, inkludert enkelte rene servicepunkter hvor salget i disse områdene blir styrt sentralt. Etter at selskapet nylig inngikk et nært servicesamarbeid med Fortuna Truckservice hevder Nilsen at de nå har en geografisk servicedekning som er blant de aller beste i bransjen.

Fortuna Truckservice ble importør av Hyundai for et par år siden og selger spesielt godt av store trucker fra syv, åtte tonn og oppover.

- Disse produktene er svært gode og faller på flere områder bedre ut enn Mitsubishis egne USA-produserte trucker. Vi har derfor inngått en forhandleravtale med Fortuna og allerede solgt flere slike maskiner. Samtidig har Fortuna innsett at Mitsubishi står sterkere enn Hyundai når det gjelder trucker mellom tre og fem tonn og på den måten utfyller vi hverandre på en god måte, sier Nilsen. Han legger til at Truckpartner Norge også har fått god respons på Hyundais 24-volts maskiner ned mot 1.000 kilo. Dette er enkle og rimelige maskiner som passer for kunder som ikke har behov for å bruke maskinen så mange timer pr dag..

Tiltkabin fra Finland

I tillegg til disse Hyundaimodellene har Truckpartner Norge også en forhandleravtale med Trucktech om salg av CVS Ferrari og Dieci teleskoptrucker. Nilsen opplyser at avtalen som den tidligere importøren hadde om salg av Nilfisk renholdsmaskiner er videreført.

Men det er naturligvis Mitsubishi som er hovedproduktet. Deres motvektstrucker har lenge vært tilbudt med en spesiell tiltkabin som gir langt mindre vibrasjoner og støy enn en tradisjonell kabin som er montert direkte på chassiset. Snart lanseres det en ny versjon av denne kabinen. Den skal produseres i Finland, og de nordiske importørene vil samarbeide om transport av dieseldrevne trucker fra Kina og direkte til Finland for montering av kabiner.

Tyngre satsing på warehouse

- Er lagertrucker fortsatt et ikkesatsingsområde slik tilfellet var hos den forrige importøren?

- Nei, tvert i mot. Vi har fått god drahjelp av Rocla som har lansert flere nye modeller den siste tiden. Blant annet har vår nye ledetruck blitt godt mottatt. Ifølge Nilsen er den blitt mer stabil, fått bedre sidestøtter og forsterkede gafler. Også batterikassen og -lokket er blitt mye sterkere og tåler således godt å bli brukt som et stigtrinn. Han trekker også frem Mitsubishis nye "heavy duty" plattform palletruck med kapasitet på 2.500 kilo og elektrisk styring, en ny høytløftende snile med kapasitet på 2.000 kilo opp i 800 mm høyde og en ny serie med stablere med og uten plattform.

- Står Mitsubishi fortsatt sterkt eller har urolighetene de siste årene svekket merkets posisjon i det norske truckmarkedet?

- Jeg opplever det slik at de kundene som har vært trofaste mot Mitsubishi fortsatt er det. I tillegg registrerer jeg med glede at vi selger til stadig flere nye kunder, avslutter Tom Erik Nilsen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064