Tar i bruk landets første hybridtrucker

Maxbo i Elverum og Økomar i Trondheim er de første norske brukerne av Stills hybridmodeller RX 70-35H og RX 70-30H.

Lars R. Nærum (t.v.), innkjøper i Maxbo/Løvenskiold og truckansvarlig Trond Løvås har mange lovord om den nye hybridtrucken.

Still RX 70 Hybrid ble første gang presentert på CeMAT i 2008 og har vært i ordinær serieproduksjon siden februar 2011. En elektrokjemisk kondensator, kalt «supercapacitor», lagrer energi fra bremsene og frigjør energien til fremdrift av trucken. Denne overskuddsenergien lar dieselmotoren hvile, og gjør at både utslipp og forbruk forminskes drastisk.

95 prosent av materialene i trucken kan resirkuleres og i likhet med alle nye STILL-trucker er også hybridtrucken utstyrt med Blue-Q-teknologi som åpner for enda mer miljøbesparende drift. Trucken har allerede vunnet flere innovasjons-, miljø-, og designpriser.

Hybridversjonen av RX 70 leveres i dag i to standardmodeller; RX 70-30H og RX 70-35H med løftekapasitet på 3 og 3,5 tonn, løftehøyder på henholdsvis 7,6 og 7,3 meter og en maks kjørehastighet på 21 km/t. Løftehydraulikkpumpen er lastavhengig og bruker ikke mer energi enn nødvendig.

Miljøbesparelsene viktigst

- Dette er en truck som passer perfekt inn i vår bedriftsprofil. Den er innovativ, miljøvennlig, økonomisk og robust, forklarer innkjøper Lars R. Nærum i Løvenskiold-konsernet.

Han forteller at miljøbesparelsene var viktigst da valget falt på STILL RX 70-35H, men at lavt forbruk og lange serviceintervaller også gjorde sitt for valget av truck.

"Handler mye om økonomi"

Erlend Rosanoff, teknisk driftsleder hos messeleverandøren Økomar i Trondheim, kan fortelle at investeringen handler mye om økonomi.

- Vi vet at en hybridtruck har lavt energiforbruk og dermed er billig i drift. Denne trucken har også vedlikeholdsfrie bremser, og drives av to el-motorer som i tillegg generer strøm når trucken bremser. Fordelene er mange og vi er glade for at det har blitt lønnsomt å satse på en miljøvennlig løsning, sier Rosanoff, som vurderte mange merker og trucker før han endelig landet på Stills RX 70-30H.

Viktig signaleffekt

Roar Andersen, daglig leder i Andersen Truck, tolker de to kjøpene som et tydelig signal fra markedet.

- Jeg tror dette er en gryende trend. Bedriftene velger nå i økende grad miljø- og energibesparende alternativer som en direkte følge av at det har blitt økonomisk lønnsomt, sier han.

Roar Andersen opplyser at Andersen Truck er de eneste som selger hybridtrucker i Norge, og syntes det var godt å få en bekreftelse på at satsningen vår treffer økonomi- og miljøbevisste bedrifter.

- At selve leveransene skjedde på samme dag er et morsomt sammentreff, men viser samtidig en gryende trend i bransjen - klimaregnskap og bedriftsøkonomiske regnskap vokser sammen, sier Andersen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!