Langt raskere transportklargjøring

- I en bransje som er preget av beinhard konkurranse, og der andre aktører puster oss i nakken, var det viktig å satse. Derfor investerte vi i vår egen effektivitet, sier Svein Nygård, teknisk sjef hos Gresvig ASA.

Banene "faller" helt ned til gulvnivå. På- og avløftning kan dermed foregå både med jekketralle og med truck. Vikler- og etiketteringslinjen er dimensjonert for å håndtere ca 60 paller pr. time. For å ha kontroll på fraktdata, inkluderer anlegget en automatisk konturkontroll samt en integrert Mettler Toledo pallvekt.

Jørn Wad

Med over 100 års erfaring satser Gresvig hardt på å levere kvalitetsprodukter innen hovedsakelig tekstil og fottøy, sykkel og langrenn. Gresvig Sport sender i dag ut ca. 250 til 350 paller daglig fra sitt sentrallager i Askim. Etablert med så mange som 200 utsalgssteder skapes det et behov for en krevende logistikk for pakkerne i Askim.

Svein Nygård legger ikke skjul på den travle hverdagen som preger dem som selger og distribuerer sportsutstyr. Selv om Gresvig er et solid og etablert selskap, er det mange konkurrenter på banen.

- Vi er nødt til å jobbe stadig smartere for å stå i møt konkurransen, og derfor bestemte vi oss for å se på de flaskehalsene vi hadde i distribusjonen. Etter å ha fått på plass transportlinje med dertil hørende Pall-Pack 8000 strekkfilmmaskin, går det langt kjappere å få pakker på pall, og ikke minst klargjort dem for transport ved å plastvikle dem, slår han fast.

- Nå jobber vi smartere enn før, og kan få unna sluttbehandlingen av pallene før transporten på en langt mer effektiv måte. I enkelte deler av dagen kan det være to, tre trucker i sving som både mater og lesser av transportlinjene før og etter behandlingen i strekkfilmmaskinen. Det sier sitt om tempoet vi er avhengig av å holde, og som altså nå er blitt mulig, forklarer han.

Full kontroll

Kundeordrene åpnes via håndholdte truckterminaler og ferdigstilles fortløpende. En stor del av oppgaven var å både merke og godssikre pallene rett. Krav til farlig gods slik som våpen og ammunisjon krever to etiketter på kortside og en på langside, og må merkes både med kundedata og en "gul" etikett med varseltrekant. En stor del av arbeidet gikk derfor med til kvalitetskontroll av merkingen og manuell emballering av paller med høyder inntil 2,2 meter. Det var en krevende jobb.

Sammen med Pall-Pack ble det derfor utviklet en helautomatisk vikler og etiketteringslinje. Etter ferdig plukk settes i dag pallen på en inngående transportbane hvor pallens internetikett leses automatisk via en SICK pallskanner. På banen er det også installert en konturkontroll som leser pallens lengde, bredde og høyde. Samtidig blir pallen veid og på den måten har Gresvig full kontroll på alt av transportdata til kontroll og oppfølgning mot speditør.

Etter lesing av intern-ID på pallen, sendes dette til overordnet system hos Gresvig som videre sender tilbake rett kundedata til PLS´en. Pall-Pack parrer der intern-ID med kunde (etikett-ID), og gir signal til etiketteringsmaskinen om å printe én, to eller tre etiketter avhengig av palltype. Avslutningsvis sendes pallene ut på en lagringsbane - hvor transportøren selv kan hente de ferdig viklede og merkede pallene.

Svein Nygård forklarer at kombinasjon av teknisk løsning, kvalitet og fornuftig pris lå til grunn for valget av ITO og Pall-Pack som leverandør.

- Når det så gjelder funksjon, har vi behov for noen mindre justeringer av utstyret, men dette er jo veldig vanlig. Men også på dette området har de vist seg som en solid og grundig samarbeidspartner, vil jeg si.

- Krevdes det mye opplæring for å integrere vikler og etiketteringslinjen i resten av den produksjonen dere har?

- Nei, jeg vil ikke si det. Til nå har to, tre operatører fått et spesielt ansvar for å følge opp at denne vikler- og etiketteringslinjen virker som den skal hele tiden. De har fått en viss opplæring, og resten må man nok i grunnen høste erfaringer for å utvikle, mener Nygård.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!