23948sdkhjf

Rett Hjem og Dagligvareekspressen: Samlokalisering gir effektiv og lønnsom drift

Samlokalisering gir effektiv og lønnsom driftRett Hjem har i mange år levert mat og andre husholdningsvarer på døren til bedrifter og privatpersoner. Nå deler de lager og logistikkløsninger med Daglig...

Samlokalisering gir effektiv og lønnsom drift

Rett Hjem har i mange år levert mat og andre husholdningsvarer på døren til bedrifter og privatpersoner. Nå deler de lager og logistikkløsninger med Dagligvareekspressen for å bli enda mer effektive.

I forrige utgave omtalte vi bruken av horisontale karuseller til plukk av dagligvarer i utenlandske Drive-in supermarkeder som blant annet franske E. Leclerc Drive. Lageret på Ryen minner imidlertid ganske mye om en vanlig nærbutikk hvor det plukkes på helt konvensjonell måte.

Pål André Skogen

Store dagligvarekjeder i mange land har egne nettbutikker med tilbud om hjemkjøring. Selv om handel av dagligvarer ikke har tatt ordentlig av her til lands er det likevel mulig å få varer levert på døren - både på kontoret og hjemme.

På Ryen i Oslo ligger lageret til Rett Hjem Norge. Her koordineres og pakkes det hele dagen for utkjøring til kunder av både Rett Hjem og Dagligvareekspressen. Førstnevnte er i all hovedsak myntet på bedrifter, og har en historie som strekker seg tilbake til 1997. I sin nåværende form ble firmaet startet i 2004, og har hatt en god vekst med økning hvert eneste år. I 2004 hadde firmaet en omsetning på 40 millioner kroner, mens det i fjor gikk 75 millioner kroner gjennom firmaet.

Dagligvareekspressen ble kjøpt opp av Famba Holding AS, eier av Rett Hjem Norge AS for et snaut år siden, og driftssjef Roy Berg-Paulsen mener samlokaliseringen bidrar til effektiv og lønnsom drift. Han trekker også frem miljøfordelene storkunder som barnehager, skoler og bedrifter drar nytte av og miljøbesparelsene de selv får av å samlokalisere Rett Hjem og Dagligvareekspressen. - Istedenfor at barnehagen får leveringer fra fire forskjellige leverandører, kommer vi med alt i én omgang. Det gjør det både lettere og mer miljøvennlig. Én levering når det passer kunden og én faktura. Når det gjelder vår drift, komprimerer vi blant annet 80 tonn papp i året. Dette sendes bort, og vi får fruktkurver i papp tilbake, sier driftssjefen.

Ubrutt kjølekjede er viktig

Utenfor lageret står det biler med profilering av begge firmaene på rad og rekke. Det er i all hovedsak snakk om Volkswagen Crafter, men det er også en Renault Master blant bilene. Driftssjefen forteller at de har hatt et veldig godt samarbeid med Møller Bil, og at det derfor har vært lett å fortsette med Volkswagen.

Ettersom det her er snakk om kjølevarer, har naturligvis alle bilene kjøleaggregat. Det er også ekstremt viktig å ha en ubrutt kjølekjede slik at kvaliteten på maten ikke forringes. På distribusjonssenteret har Rett Hjem stålkontroll på både temperaturer og varer.

Idet vi beveger oss fra delen av bygget hvor bestillingene kommer inn til lageret, er det første som møter oss en rekke scannere. Disse brukes for å holde kontroll på varebeholdningen mens man plukker ut det som trengs til de forskjellige bestillingene.

Totalt sett fører Rett Hjem omtrent 5.000 forskjellige varer. Det er omtrent som en vanlig Kiwi-butikk og representerer det meste av det man trenger i hverdagen på lager.

Tre temperatursoner

Matdelen av lageret er delt inn i tre temperatursoner for å sikre at alle varene oppbevares ved en optimal temperatur. Det største lageret holder fire grader og minner mest av alt om en butikk uten profilering. Lange reoler med alt fra makrell i tomat til ferdigmat på boks dominerer lageret, og de som jobber her går rundt med traller for å plukke varer til de forskjellige kundene - akkurat som i en vanlig butikk. Det er også en egen avdeling for frukt og grønnsaker som trenger litt høyere temperatur for å opprettholde en optimal kvalitet.

Alt pakkes i egne kjølekasser som sikrer rett temperatur, før de fordeles på de respektive biler.

For bedrifter som bestiller fra Rett Hjem innen kl. 16, pakkes varene på kvelden og kjøres ut neste dag mellom kl. 8 og 15.

Privatkundene som vil ha varene levert samme kveld, kan bestille frem til kl. 14, for levering mellom kl. 17 og 21.

Noe for travle familier?

Rett Hjem og Dagligvareekspressen har alle typer privatkunder. Alt fra enslige, yrkesaktive alenemødre, barnefamilier, eldre og profilerte personer. Berg-Paulsen kan også fortelle at de har et samarbeid med Norges Handikapforbund og Norges Blindeforbund. Sjåførene bærer varene helt frem, dit hvor kunden ønsker.

Totalt sett jobber det 30 personer, inkludert sjåfører, på lageret. Disse plukker, laster og kjører ut varene. I tillegg er det ti personer som driver kundesenteret, salg og andre administrative funksjoner.

Rett Hjem og Dagligvareekspressen står ifølge daglig leder Andreas Juell foran en betydelig vekst og satser på en samlet omsetning på mellom 80 og 90 millioner i 2013.

Det er ingen tvil om at dette kan være en god løsning for både travle barnefamilier og flere bedrifter, men det gjenstår å se om butikken på hjørnet vil bli erstattet helt av internett i fremtiden.

-----------

Velger Apport WMS

Rett Hjem Norge har valgt danske Apport Systems som leverandør av et nytt lagerstyringssystem.

Løsningen er basert på programmet Apport WMS og vil kombinere bruk av hånd- og voiceterminaler.

- Rett Hjem Norge er et spennende selskap med interessante fremtidsplaner. Vi gleder oss til å være med å understøtte deres fortsatte vekst ved å gi dem en løsning som vil være med på å gjøre logistikken deres enda bedre, sier salgsdirektør Asger Sandberg Petersen i Apport Systems A/S.

Utenfor lageret står det biler med profilering av begge firmaene på rad og rekke. Det er i all hovedsak snakk om Volkswagen Crafter, men det er også en Renault Master blant bilene. Driftssjefen forteller at de har hatt et veldig godt samarbeid med Møller Bil, og at det derfor har vært lett å fortsette med Volkswagen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.297