Gekås Ullared – Skandinavias største varehus: Effektiv logistikk er den viktigste suksessfaktoren
Effektiv logistikk er den viktigste suksessfaktoren
Skandinavias største varehus ligger i Ullared, og har blitt godt kjent gjennom tv-serien med samme navn. Det lille svenske tettstedet har ca 800 innbyggere, men på Gekås Ullared arbeider på det meste ca. 1.400 personer. I fjor besøkte 4,6 millioner personer varehuset - godt over en million flere enn Sveriges største turistattraksjon Liseberg.
I 2012 besøkte 4,6 millioner personer Gekås og omsetningen landet på 4,3 milliarder kroner. Illustrasjonsfoto: Jesper Peterson/Gekås Ullared
Roger Stokkedal
I følge GPS´en nærmer jeg meg Ullared, ca. 100 kilometer sydøst for Göteborg, men jeg lurer på om jeg har kjørt feil likevel. Det er ingenting som tyder på at jeg nærmer meg Skandinavias største varehus. Tvert imot minner omgivelsene mer om miljøet rundt Emil i Lönneberga enn varehandel og kommers. Men så, plutselig rundt en sving, åpenbares et enormt varehus med en tilsvarende stor parkeringsplass med plass for 3.000 biler pluss 50 busser og et stort antall plasser for bobiler. Jeg har valgt å komme på en mandag morgen, da det normalt skal være få mennesker her.
Når det gjelder Gekås Ullared må det påpekes at alle begrep som beskriver størrelse og volum må betraktes som relative. Parkeringsplassen som ligger nærmest selve varehuset er smekkfull, så jeg må belage meg på å gå et stykke. Jeg har avtalt møte med konsernsjef Boris Lennerhov kl 10, nå er den 09:15, så jeg har litt tid til å prøve på «The real thing», nemlig selve shoppingen. Jeg begynner å fylle handlevognen. Ut fra hva jeg kan se er alt svært billig, betydelig billigere enn det man finner i en normal svensk dagligvarebutikk. Jeg fyller handlevognen med alt mulig som er kjekt å ha; tannkrem, tannbørster, vaskemiddel, diverse kjemikalier til bilen etc. Hadde jeg hatt bedre tid, skulle jeg nok kunne gjøre noen riktige kupp, men nå har jeg ikke det. Jeg må ta en rask sjekk for å se om alt virkelig er så billig som ryktet sier. Jeg tar en boks 200 ml CRC 5-56, smørespray. Den koster kr. 34,95. En rask sjekk på nettet viser at den koster 69 kroner på Claes Ohlson. I Norge kan jeg få den for 55 norske, altså ca. 63 svenske. Jo, den varen var i alle fall billig. Jeg sjekker en til, Jordan tannbørste til kr 16,95. Det er også veldig billig. Colgate tannkrem - kr. 9,95 - samme her. Etterpå får jeg høre at disse varene bare er ganske billige. Jeg skulle gått lenger inn i varehuset og kjøpt klær og leketøy, det er billig det. Særlig Lego.
Alt ligger i logistikken
Etter min handlerunde skal jeg altså treffe konsernsjef Boris Lennerhov og logistikksjef Niklas Frejd. For å komme til resepsjonen må jeg gå rundt hele varehuset. Jeg angrer at jeg ikke tok bilen. Vel fremme får jeg endelig utløp for min nysgjerrighet. Det er en del myter jeg gjerne vil få bekreftet eller dementert. For det første må jeg sjekke hvordan selve vareflyten ser ut. I år regner man med å omsette for ca 4,5 milliarder SEK. Det blir veldig mye varer, spesielt med tanke på at alt er veldig billig. Og selv om varehuset er enormt stort, er det lite med tanke på hvor mye som trykkes ut.
- Dette er en av våre største utfordringer. Vi må hele tiden sørge for at det finnes varer i hyllene og det blir fort tomt dersom vi ikke fyller på hele tiden. I gjennomsnitt fyller vi på med ca 1.200 paller per dag. Dette tilsvarer ca. 70 førti fots containere, altså en container hvert 10. minutt, forklarer logistikksjef Niklas Frejd. Med denne hastigheten har det lageret som finnes inne i varehuset en omsetningshastighet på over 100 ganger pr år. Under helgene går det ekstra fort. Da tømmes hele varehuset - volummessig - fra fredag til søndag.
- Samme mengde må selvfølgelig gå ut også, skyter konsernsjef Boris Lennerhov inn. - Vi har derfor en stor logistisk utfordring når det gjelder å få kunder og varer gjennom kassaapparatene. Under høytrykk har vi over 25.000 kunder om dagen og vi tar inn ca. 3.000.000 kroner i timen. Det går ut en kunde gjennom kassene med 1,5 sekunders mellomrom fordelt på 69 kasser. Dette er omtrent like lang tid som det tar å slippe inn en person i varehuset. Midt på dagen er det veldig liten kø ettersom det da oppstår balanse mellom inn- og ut flyten av folk. Da er det ca. 7.000 personer inne i varehuset samtidig. Rekorden for en enkelt dag er på 29.500 kunder. Den lengste køen noensinne var 1,4 km lang og det tok 3,5 timer å komme inn. Omsetningsrekorden på en enkelt dag er på 31,1 millioner kroner!
Store partier skaper lange gjennomløpstider
Vi har sett at omsetningshastigheten i varehuset er i verdensklasse. Men, hvordan ser det ut i resten av Gekås supply chain? En viktig del av forretningsidéen er at det bare skal finnes ett varehus. Det finnes altså ingen planer på å ekspandere til flere plasser. En enormt stor vareflyt over ett enkelt utsalgspunkt innebærer svært store logistiske fordeler. Spesielt på grunn av at de store volumene gjør det veldig enkelt å prognostisere etterspørselen over tid.
- Fra dag til dag til dag kan det dog være vanskelig å prognostisere, spesielt om sommeren, forklarer Niklas Frejd. - Da er det været som avgjør hvor mye folk som kommer. Regnvær er bra vær for oss. Da kommer folk hit i stedet for å ligge på stranden. For å unngå køer på sommeren skal du komme en solskinnsdag. Resten av året er svingningene mye mer forutsigbare og vi har meget god statistikk over når trykket er høyt og lavt.
- En utbredt myte er at det er mest folk her helgen etter den 25. i måneden (den vanligste lønningsdagen i Sverige. red. anm), forklarer Boris Lennerhov. - Av taktiske årsaker velger derfor mange å komme en annen helg. Dette har fått en slik utbredelse at det faktisk er minst folk akkurat helgen etter lønning. Men det er alltid mye folk her på helgene, så myten lever videre, folk som kommer på en annen helg enn lønningshelgen tenker nok; «så mye folk midt i måneden - flaks at vi ikke kom en lønningshelg».
I stort er det dog slik at når alt volum går gjennom ett eneste punkt er det lettere å holde lagernivåene nede. Men, i sentrallageret er gjennomløpstidene ganske moderate, ca. 7,5 ganger per år, altså en gjennomsnittlig lagerverdi på 600 millioner kroner.
- Vi har stort fokus på å holde lagernivåene nede, men en del av vårt konsept bygger på at vi er vår egen grossist og kjøper inn varer i store volumer fra land som ligger langt borte, for eksempel Kina og India. Da blir en naturlig konsekvens at det blir store volumer.
Spesielt når det gjelder tekstiler under vårt eget varemerke, kjøper vi i svært store volumer for å skape stordrift både i produksjon og transport. Når vi for eksempel kjøper en container med laken fra India, rekker den kanskje for ca. tre måneders salg. Mange artikler er av lignende karakter. Det er dette som gjør at vi ikke har så høy omsetningshastighet i selve lageret som mange kanskje skulle tro. Men, dette bekymrer oss ikke. Vi prøver selvfølgelig å holde lageret på så lave nivåer som mulig og vi er nok blant de dyktigste i bransjen her. Samtidig er det disse partikjøpene som er en av våre viktigste suksessfaktorer. Når det gjelder å ligge ute med så mye penger, er ikke dette noe problem - vi er helt gjelds frie og vår aller viktigste prioritet er at det aldri får bli tomt på hyllene i varehuset, sier Lennerhov.
En shoppingopplevelse utenom det vanlige
Gekås er like mye et opplevelsessentrum som et varehus og folk kommer hit med forventninger om å gjøre «det store kuppet». Den svært høye andelen gjenbesøk tyder på at de fleste blir fornøyde. Det viser også salgstallene - en jevn årlig tilveksttakt på ca. 7 prosent taler sitt tydelige språk. Etter at realityserien «Ullared» gikk på svensk TV i 2009 og 2010 økte omsetningen med 15 prosent per år.
Konseptet bygger på at kunden må komme til varehuset for å finne ut hva som finnes og hva det koster. Sortimentet finnes ikke beskrevet i noen katalog eller på Internett. Man lokker heller ikke med spesielle varer. Dette skulle bli vanskelig å gjennomføre i praksis når man har over 20.000 besøkere pr dag. For at alle kunder skal kjenne at de er fornøyde når de drar hjem på kvelden, er logistikken av aller største betydning.
- Det hender at vi gjør feilbedømninger og at vi går tom for visse varer. Men da fyller vi bare på med noe annet, forklarer Lennerhov. Vi har ca. 100.000 unike artikler i sortimentet, så kundene har litt å velge mellom likevel. Vi har blitt tilbudt å investere i IT-løsninger som hjelper oss å indikere når vi har gått tom for en viss vare. Problemet er at når kunden legger varen i handlekurven, tar det kanskje et par timer eller mer før det blir registrert som et kjøp i kassen. Da kan det ha vært tomt på hyllen en stund. Det kan vi ikke tillate. Derfor har personalet hele tiden overblikk over vareflyten og fyller på med en gang det begynner å bli tomt. Våre ansatte er mer effektive en hvilket som helst lagersystem. Derfor har vi også veldig mye personal i varehuset. Som mest arbeider over 800 personer i selve varehuset.
Lego - en storselger
Visse vil kalle Gekås «Julenissens verksted», for mange svensker - og etter hvert nordmenn - kommer hit for å kjøpe julegaver. Når det gjelder julegaver, er en stor andel av dette leketøy. Den store etterspørselen etter leketøy har gjort Gekås til en av Nordens største utsalgssteder for leker. Rekorden ble satt den 26. november 2011 - da ble det solgt leketøy for 3,8 millioner kroner.
- Det er omtrent det en vanlig leketøysbutikk omsetter på et år, konstaterer Lennerhov.
- Vi vet dessuten at vi er den butikk som selger mest Lego i hele Sverige, legger Frejd til. - Årlig passerer det Lego-artikler for over 50 millioner kroner gjennom dørene her.
------------
Historien om Gekås i Ullared startet med at Gunnar Karlsson åpnet «Firma Ge-kås Manufaktur» i et kjellerlokale i en villa i Ullared i 1962. I starten gikk kommersen tregt, men tok etter hvert skikkelig fart. I 1979 nådde man en milepæl. Da hadde butikken blitt flyttet til nye lokaler i sentrale Ullared. Pressen sammenlignet Göran Karlssons firma med IKEA og KappAhl. Salget blomstret og kom opp i en omsetning på 80 millioner kroner. Lokalene hadde blitt utvidet to ganger, og selskapet var det femte største i bransjen. Fenomenet Ge Kås var et faktum. I 1991 ble firmaet solgt til seks innkjøpere på Gekås. Dette har preget Gekås siden, som er kjent for å være en innkjøpsdrevet organisasjon med effektiv vareflyt og bra «kupp» i fokus.
I 2012 besøkte 4,6 millioner personer Gekås og omsetningen landet på 4,3 milliarder kroner. I år ventes omsetningen å havne på 4,5 milliarder. Dette er målt i norske kroner nesten en milliard mer enn omsetningen på Norges største kjøpesenter, Sandvika Storsenter, der omsetningen fordeles på nærmere 200 butikker. (Sandvika Storsenter hadde en bruttoomsetning på 3,16 milliarder kroner i 2012. Kilde: Oslo Handelsstands Forening)
Litt statistikk
Gjennomsnittskunden er en kvinne på 43 år som bor i en husholdning med tre personer. Hun har reist 23 mil hver vei for å komme til Gekås. Mannen kjørte bilen. Hun handler for 3.600 kroner og besøker varehuset to ganger i året.
Noen storselgere
Under hele intervjuet sitter Niklas Frejd og jeg sammen rundt en sofagruppe på Boris Lennerhovs kontor mens han selv sitter ved PCen og leser og sender mail samtidig som han prater med oss, uten at det påvirker hans engasjement i samtalen nevneverdig. Effektivitet i alle ledd er en nødvendighet når man leder et milliardkonsern.
www.logistikk-ledelse.no © 2013