Mer kompakte og bredere modellprogram

Toyota har lansert en hel ny serie elektriske motvektstrucker med 80 volts batterispenning og løftekapasiteter fra 2 til foreløpig 3,5 tonn. Sammenlignet med dagens 7FBMF-serie er Traigo 80 først og fremst mer kompakt, men har også høyere løfte- og kjørehastighet, redusert energiforbruk og dobbelt så lange serviceintervaller.

Ettermarkedsdirektør Erlend Stegavik (t.v.), adm. direktør Tor Marius Dahl og salgsdirektør Mikael Ressem i Toyota Material Handling Norway har alle store forventninger til Traigo 80. Her foran en førserieutgave av en 2-tonner. Foto: Henning Ivarson.

Henning Ivarson

Etter mange år med tørre og kjedelige modellbenevnelser som få brukere hadde noe forhold til, har Toyota innført familienavnet Traigo på sine elektriske motvektstrucker. Det har skjedd suksessivt med generasjonsskifter og begynte med lanseringen av de nye små 24-volts truckene i 2009 som fikk benevnelsen Traigo 24. De ble etterfulgt av volummodellene i 48-voltsegmentet som ble hetende Traigo 48 og for to år siden fikk den nye tunge serien 80-volts trucker med løftekapasitet fra 6 til 8,5 tonn benevnelsen Traigo HT (heavy tonnage).

Nå introduserer Toyota en helt ny generasjon 80-volts trucker med løftekapasitet fra 2 til 5 tonn. Traigo 80 erstatter dagens 7FBMF-serie som ble lansert for ti år siden.

Stort segment

- Et nytt og etterlengtet produkt, fastslår Kjell Einar Totsås, produktsjef i Toyota Material Handling Norway AS (TMHNO) under pressevisningen på selskapets hovedkontor i Trondheim. Han legger ikke skjul på at salget den siste tiden har vært noe preget av alderen på den utgående serien, men tilføyer raskt at truckene i 7FBMF-serien har vært skikkelige slitere og vært vel ansett av brukerne for sin høye driftssikkerhet. Ulempen, i hvert fall for enkelte brukere, har vært den fysiske størrelsen på trucken.

- Den nye serien har moderne dynamisk linjer og er adskillig mer kompakt, sier Totsås.

TMHNO er landets største truckaktør, og når godt over en tredel av deres leveranser av elektriske motvektstrucker er 80-voltere, sier det seg selv at det er en svært viktig modellserie som nå lanseres.

Seks modeller i første omgang

I forbindelse utviklingen av den nye serien gjennomførte Toyota en omfattende kartlegging over hva kundene anså som de viktigste egenskapene til en truck. Fire punkter var gjennomgående; produktivitet, slitestyrke, kjørbarhet og sikkerhet. Produsentens påstand om at Traigo 80 har alle disse egenskapene kommer vel neppe som noen stor overraskelse.

Serien vil i første omgang bli lansert med løftekapasitet på 2, 2.5, 3 og 3.5 tonn. I tillegg tilbys to kompakte modeller på 2.5 og 3.0 tonn. Noe senere vil Traigo 80-serien bli utvidet med ytterligere tre modeller med løftekapasiteter på henholdsvis 4, 4.5 og 5 tonn. Inntil disse kommer på markedet på nyåret vil dagens 7FBMF være tilgjengelig i disse vektklassene.

Langt mer kompakte

Kjell Einar Totsås er som nevnt spesielt glad for at Traigo 80 er blitt vesentlig mindre enn dagens 80-volts modeller. Han anser det som svært betydningsfullt at kundene nå vil kunne velge mellom kompakte eller ordinære 2.5- og 3-tonns modeller.

- Fordelen med de korte versjonene er bedre manøvrerbarhet og mindre gangbreddebehov, mens de ordinære modellene har bedre dynamisk stabilitet, høyere restkapasiteter og lengre driftstid fordi det er plass til større batteri.

I tillegg til disse to kompakte versjonene forteller Totsås at den minste 2-tonns Traigo 80 faktisk er 4,8 cm kortere i L2-målet (fra gaffelryggen til enden av motvekten) enn en tilsvarende Traigo 48.

Mange tekniske forbedringer

Sammenlignet med dagens 7FBMF-serie er naturlig nok Traigo 80 modernisert på en rekke områder. Komponentfellesskapet til Traigo 48 er relativt stort og bidrar til både enklere delelogistikk og gjør opplæringsbehovet av teknikere enklere.

Under den tekniske gjennomgangen av de to førserietruckene som TMHNO hadde fått til Trondheim, fremhevet Totsås det nye drivverk-konseptet bestående av en komplett drivaksel med motoren i midten, sentrert drivaksel med våte skivebremsepakker, reduksjonsgir og differensial. Alt i en enhet.

På Traigo 80 har Toyota også tatt i bruk et nytt konsept for å kjøle ned hovedelektronikken som i seg selv produserer mye varme. I stedet for å benytte den tradisjonelle viften som høres godt, er elektronikkenheten i stedet blitt plassert direkte på motvekten som fungerer som en kjøleblokk.

Hydraulikk- og pumpemotoren er flyttet fremover og er nå plassert foran batteriet og rett bak drivakselen. Dermed er lengden på slanger og rør blitt kuttet vesentlig ned og dette bidrar til redusert effekttap.

Også X-målet (avstanden fra rotasjonspunktet frem til gaffelryggen) er blitt betydelig kortere og mer fordelaktig enn på dagens modell. Resultatet er både en bedre siktlinje ned mot gaflene og mindre tap av kapasitet.

Høyere hastigheter

Traigo 80 er utstyrt med en drivmotor på 20 kW og en pumpemotor på 25 kW. Ifølge Totsås er begge 25 prosent sterkere enn dagens modell. Dette har resultert i både raskere akselerasjon og at maks kjørehastighet er blitt økt fra 17 til 20 km/t.

- På dette området kan faktisk de nye truckene utfordre enkelte dieseldrevne modeller, sier han.

Den maksimale løftehastigheten med last er økt fra 50 til 63 cm/s, og omsatt i praksis betyr disse kapasitetene at en kort 2,5-tonner kan håndtere ca. 80 paller time i henhold til bransjestandarden som er utarbeidet av VDI (Verband Deutscher Ingenieure).

I tillegg til å være mer produktiv er energiforbruket blitt redusert med 20 prosent i forhold til utgående modell. Avhengig av løftekapasitet, kan Traigo 80 leveres med batterier fra 420 til 775 Ah. Flere ulike batteribyttesystemer tilbys, men Totsås forteller at 80 prosent av norske brukere kjører truckene maks åtte timer pr dag og dermed slipper å tenke på det. Et alternativ til batteribytte kan forøvrig være det nye batteriet EnerSys XFC (Xtra Fast Charging). Det klarer to skift forutsatt at man har "råd" til å legge inn korte pauseladinger etter noen timers kjøring.

Traigo 80 er naturligvis utstyrt med Toyotas System of Active Stability (SAS) som fortsatt er unikt på markedet. Pendellåssylinderen som låser styreakselens pendelbevegelse ved sidekrengning er nok den mest kjente. Andre viktige sikkerhetsfunksjoner i SAS-systemet er redusert tiltvinkel- og hastighetskontroll basert på lastvekt og løftehøyde, styresynkronisering og OPS-funksjonen som hindrer utilsiktet bruk av hydraulikkfunksjoner. Ytterligere optimalisering av sikkerheten på Traigo 80 kan man få med hastighetsreduksjon i sving.

Robust

Selv om Traigo 80 er blitt mer kompakt, er det fortsatt en robust maskin. Totsås forteller at det 8 mm tykke stålet i chassiset er sterkere enn det som brukes i utgående modell og på linje med Traigo 48 og tåler således en truck for å si det slik.

Samtlige modeller som selges i Norge vil være utstyrt med en løftesylinder som er fylt med olje på begge sider av stempelet. Dermed unngår man problemet med innvendig rustdannelse som er et kjent problem med sylindre som er tomme for olje på oversiden av stempelet og som suger inn fuktig luft.

Serviceintervallet er økt fra 500 til 1.000 timer og bidrar til mindre ståtid. Tilgangen til servicepunktene er ifølge Totsås svært enkel. Det er bare å ta bort gummimatten i kabinen og deretter løfte ut et lokk uten bruk av verktøy av noe slag.

I likhet med Traigo 48 vil også Traigo 80 bli levert standard med nødvendig software for at brukerne kan ta i bruk flåtestyringssystemet I_Site. Det ble lansert i 2011 og er nå klar for andre generasjon.

Velutstyrt hytte

Traigo 80 tilbys med flere typer førerkabiner, men erfaringsmessig vil det nok være komfortkabinen som får størst salgsvolum i Norge. Den har innvendig kledning, kraftig klimaanlegg med spredningsdyser både opp til frontrute og ned på bena, radio/MP3 og alt annet norske truckbrukere forventer.

Totsås fremhever det enkle og sikre innsteget, panoramasikten, den store innvendige plassen, spaken til parkeringsbremsen som går tilbake til 0-stilling når den er aktivert og således ikke stjeler plass, samt et nytt helintegrert display som viser alle nødvendige data. Nevnes kan også at automatisk parkbrems er en alternativ opsjon.

Det er gode valgmuligheter på betjeningssiden, både på hydraulikk og når det gjelder pedalløsninger. Traigo 80 vil også kunne tilbys med en vridbar stol og et håndtak i bakkant av kabinen som gjør ryggingen mindre belastende for kroppen. På håndtaket er også en knapp for hornet som gjør ryggingen sikrere.

For å gjøre spesifiseringen av trucken så enkel som mulig, tilbys det tre plusspakker fra fabrikk; ekstra sikkerhet, produktivitet og slitestyrke.

Traigo 80 vil også bli tilbudt i fabrikkferdige fiskeri- og fryseromversjoner.

Produseres i Italia

Mens dagens 7FBMF-serie produseres på Toyotas fabrikk i franske Ancenis, vil Traigo 80 bli produsert i italienske Bologna hvor også Traigo 48-modellene ser dagens lys. Denne opprinnelige Cesabfabrikken ble kjøpt av BT i 2000 og ble en del av Toyota Material Handling året etter. Dermed tok det ikke lang tid før Toyota Production System (TPS) ble innført med sitt fokus på kontinuerlige forbedringer (Kaizen).

Master og sideforskyvingsaggregater produseres av selskapet Lift Truck Equipment (LTE). Det ligger i nabobyen Ferrara og ble kjøpt av Toyota Material Handling Group i 2005. Selskapet produserer allerede master til blant annet Traigo 48 og har vist seg å holde de kvalitetene Toyota er kjent for.

TMHNO melder at salget av de nye truckene allerede er godt i gang. Produksjonen starter så vidt opp i juni og etter en ramp up-periode vil den gå for fullt fra august. De første kundetruckene er ventet til landet i september.

----------------

Adm. direktør Tor Marius Dahl:

Det forplikter å være størst

- Det forplikter å være størst på truck her i landet, sier adm. direktør i Tor Marius Dahl i Toyota Material Handling Norway. 93 prosent oppetid og minimalt med garantisaker sier mye om kvaliteten på både produktene og den norske organisasjonen han leder.

Han vil imidlertid ikke ut med noen konkrete tall som kan underbygge selskapets posisjon i det norske truckmarkedet - ut fra Toyotas «code of conduct», gis det ikke anledning til det . Heller ikke kan han være konkret når det gjelder garantisaker, men strekker seg til å si at de er på godt under 1 prosent av omsetningen. Og da er vel det meste sagt om den saken.

Virksomheten har i mange år hatt en stor landsdekkende organisasjon. Avstanden mellom Sandefjord og Oslo var imidlertid i lengste laget for å kunne dekke Buskerud på en optimal måte. I fjor høst ble imidlertid den siste hvite flekken på kartet fjernet. Da ble Trucksenteret AS i Drammen kjøpt opp og er i dag et regionkontor på lik linje med Oslo, Fredrikstad, Rudshøgda, Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Eide (Møre), Trondheim og Bodø.

Herfra tilbys salg og ettermarkedstjenester på Toyota motvektstrucker og BTs internprogram i tillegg til omfattende kursvirksomhet. TMHNOs truckførerskole har ni instruktører ute i regionene og er landets største på dette området. Årlig utstedes det ca. 4.000 truckførerbevis i tillegg til at det gjennomføres flere oppfriskningskurs og HMS-kurs.

Rullende verksteder

Alle serviceteknikerne er utdannet gjennom Toyotas internasjonale Step-system og er høyt kvalifisert. Selv om det finnes verksteder i regionene foretas over 90 prosent av service- og vedlikeholdsarbeidet ute hos kundene. Selskapet disponerer 156 servicebiler og i gjennomsnitt blir det gjennomført 75.000 serviceoppdrag i året. Bilene er aldri langt unna kundene og hvis det skulle skje noe uforutsett vil serviceteknikeren som regel være å plass langt raskere enn den garanterte responstiden på fire timer. De har i mange år vært utstyrt med en PDA som gjør rapporteringen av blant annet sakkyndig kontroll rask og enkel. Nå vil de også bli utstyrt med en iPad som skal erstatte de 50 kiloene med ringpermer, manualer og håndbøker som finnes i hver eneste servicebil. På den måten vil det tekniske underlaget også alltid være oppdatert.

Stadig flere leieavtaler

TMHNO opplever at stadig flere av kundene velger å leie truckene fremfor å kjøpe dem. Tor Marius Dahl anslår at rundt 45 prosent av truckene de leverer går i en eller annen form for leieavtale. På den måten oppnår kundene forutsigbarhet og unngår samtidig kapitalbinding. Leieparken teller nå 4.600 trucker, inklusive 600 som går i korttidsleie, og er den største i landet.

Som landets største truckleverandør sier det seg selv at selskapet jevnlig får inn et stort antall brukte trucker både fra innbytte og fra langtidsleieparken. Får man inn et fremmedmerke som en innbyttetruck er de tet klart bevis på at man kaprer markedsandeler. Ulempen er at de kan være litt mer utfordrende å bli kvitt dem igjen.

Ettermarkedsdirektør Erlend Stegavik tilføyer imidlertid raskt at brukte Toyotaer er kjempepopulære.

- De kan vi selge om igjen både to, tre og sågar fire ganger. Det er utvilsomt et sterkt signal om kvaliteten, sier han.

-----------

Toyota Material Handling Norway AS (TMNHO) er gjennom Toyota Material Handling Europe et heleid datterselskap av Toyota Industries Corporation (TICO). Det ble etablert av Sakichi Toyoda i 1926 og omtales som "the mother company" i Toyotasammenheng. Det hele startet med vevemaskiner. Selskapets første bil ble produsert i 1935 og den første trucken kom i 1956. TICO har ca. 47.000 ansatte og omsatte siste fiskalår for ca. 94 milliarder kroner. Av dette står bildivisjonen for drøye halvparten og materialhåndteringsdivisjonen for ca. 37 prosent. Resten av omsetningen er fordelt på logistikk, tekstilmaskiner og annet.

Her i landet etablerte Sigbjørn Rishaug sitt selskap Rishaug Maskin i 1971 og startet som forhandler av Toyota trucker. Selskapet ble norsk importør i 1973 og fikk raskt en dominerende posisjon i norsk truckbransje. I 1984 ble virksomheten utvidet med interntrucker fra svenske Atlet. Ti år senere kjøpte Rishaug også importen av Toyota trucker til det danske markedet. I 2001 selger Rishaug Gruppen sin truckvirksomhet til Toyota og det norske selskapet skifter navn til Toyota Truck Norge. Bare få måneder senere dør Sigbjørn Rishaug, 70 år gammel.

BT har vært i Norge helt siden 1954. I 1989 kjøpte BT Industries det norske importselskapet Transportteknikk som skiftet navn til BT Transportteknikk og senere til BT Norge.

I år 2000 blir BT kjøpt av Toyota og i 2005 fusjonerer de to produsentene. Som en følge av dette fusjonerer Toyota Truck Norge og BT Norge i 2007 og danner Toyota Material Handling Norway AS. Selskapet har i dag ca. 300 ansatte, omsetter for rundt 850 millioner kroner og har ca 470 millioner i netto egenkapital.

- Et nytt og etterlengtet produkt, fastslår Kjell Einar Totsås, produktsjef i Toyota Material Handling Norway AS. Spesielt setter han pris på hvor kompakt den nye serien er blitt. Denne 2-tonns Traigo 80 er eksempelvis nær 5 cm kortere enn en tilsvarende Traigo 48.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

2013_ma1305_2B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!