18 lagerautomater og dynamiske soner løste e-handelsutfordringene

Ved åpne for salg også gjennom e-handel måtte danske Abena, med mer enn 22.000 forskjellige produkter, omstille seg til å håndtere flere mindre bestillinger på pleieprodukter og fortsatt kunne levere rask og god kvalitet til kunder. Det ble løst med 18 lagerautomater og dynamiske soner hvor alle ansatte arbeider fra alle automater til alle plukkvogner samtidig.

Kardex Remstars leveranse til Abena har bestått av 18 vertikale heisautomater av typen Shuttle XP som er 7,70 meter høye og 3,05 meter brede og som totalt har 990 hyller, 510 plukktraller fra KBS med "pick-to-light" og strekkodelesere, laserpeker som viser riktig produkt og Power Pick Global Software med Kardex Dynamic Zones og grensesnitt for SattStore WMS (Consafe).

Henning Ivarson

For noen år siden stod eierne av det familieeide danske selskapet Abena overfor en viktig strategisk beslutning. I takt med økt privatisering, var selskapets salg av personlige pleieprodukter kommet under press, og man risikere å miste betydelige inntekter dersom man ikke gjorde noe.

Abena tok raskt grep og utviklet en ny forretningsmodell som åpnet opp for salg gjennom e-handel til mindre offentlige og private organisasjoner i tillegg til at også privatpersoner kunne kjøpe Abenas pleieprodukter direkte.

Den nye strategien medførte imidlertid at selskapet, som i dag har mer enn 22.000 forskjellige produkter, måtte være i stand til å håndtere flere mindre bestillinger og fortsatt kunne levere rask og god kvalitet til kunder, uavhengig av størrelse.

Løsningen ble en investering i 18 åtte meter høye lagerautomater fra Kardex Remstar. Automatene reduserte lagerarealet fra 1.800 kvadratmeter til bare 177, og man innførte en mer effektiv produkthåndteringsprosess som gjorde at Abena pakker mye raskere og mer effektivt enn før.

Resultatene av Abenas fokus på det private markedet og beslutningen om å investere i lageroptimering som en vekstkatalysator taler for seg selv; etter omleggingen har forretningsområdet vokst med over 200 prosent.

Dynamiske soner

Etter at Abena tok sin strategiske beslutning i 2009 startet en grundig analyse av egne behov og potensielle leverandører. Da selskapet var i ferd med å avslutte en avtale med en leverandør, kom Abena i kontakt med Kardex-Remstars danske Country Manager Nikolaj Bjørn Eriksen som foreslo en helt annen type løsning enn den de hadde sett på. Det fikk Abena til å lytte. Eriksen kom med andre ord sent, men godt på banen.

- Jeg kjente ham fra før, men ikke i Kardex regi, forteller Abenas tekniske lagersjef, Jørn Petersen. - Da han kom til oss med en vesentlig annen løsning enn den vi hadde sett på, og i tillegg var skråsikker på at hans løsning ville være mye bedre og mer fremtidssikker, så måtte jeg gi ham sjansen til å bevise det, sier Petersen.

Hva Eriksen og Kardex Remstar anbefalte Abena var å tenke langsiktig og satse på en mer effektiv og fleksibel løsning som også ville sikre en fremtidig vekst.

Resultatet ble dynamiske soner, hvor alle ansatte har fordelen av å kunne arbeide fra alle automater til alle plukkvogner samtidig. Systemet tilpasser seg en gitt aktivitet, men har samtidig svært høy kapasitet når det er behov for det.

Alle lagermedarbeidere i sonen har altså tilgang til å plukke til alle plukkvogner fra alle automater. Gjennom et slikt teamwork oppstår det ingen flaskehalser ved plukking. I tillegg har Abena valgt benytte Kardex´ laserpointløsning som lyser opp hvilket produkt som skal plukkes og på den måten minimerer risikoen for feilplukk. Jørn Petersen forteller at arbeidsflyten både er rask, enkel og effektiv.

- Med Kardex dynamiske soner kombinert med laserpeker og våre informasjonsskjermer har vi oppnådd en dynamisk, effektiv og fleksibel ordrehåndtering, og på de siste 18.000 linjer har vi hatt en plukksikkerhet på 99,97 prosent, forteller han.

Rask montering og kort ROI

Installasjonen av lagerautomatene tok bare halvannen måned, og integrasjonen mellom Abena og Kardex´ IT-systemer startet opp allerede da kontrakten ble inngått gjennom en rekke felles workshops slik at de to systemene var fullt kompatible før automatene ble montert. På den måten kunne Abena allerede fire måneder etter at de hadde inngått i kontakt med Kardex gå live med de første ni automatene. De siste ni ble satt i drift på tampen av fjoråret i tråd med at salgsveksten for pleieprodukter nådde nye høyder.

- Det er ingen tvil om at investeringene i Kardex-systemene har vært lønnsomme. Vi regnet med en ROI på tre år, men slik det ser ut nå blir den kanskje enda kortere, sier Petersen.

Det reduserte lagerarealet, benyttes nå til andre virksomhetsområder som er i vekst. Det betyr at selskapet også har fått en gevinst gjennom økt lagerareal uten å måtte utvide bygningsmassen som ville ha vært vesentlig mer kostbart.

Medarbeiderinvolvering

En viktig del av Abena vellykkede driftsomlegging skal tilskrives selskapets bevisste strategi om medarbeiderinvolvering.

Straks valget av leverandør ble tatt satte Jørn Petersen sammen et team av lagermedarbeidere som skulle være en del av prosjektgruppen. Deres oppgave var dels å sikre at systemet ville passe til Abena arbeidsformer på lageret og dels for å være sikker på at personalet ville være i stand til å drive og administrere Kardex-systemet og programvaren fra dag én. Teamet deltok både i de innledende workshops rundt IT-integrasjon, på treningene av Kardex-systemet og fikk ansvaret for å utdanne andre lageransatte sammen med Kardex´ egne eksperter. Dette resulterte i at alle lagermedarbeiderne tok til seg både de nye systemene og arbeidsflyten med det samme. I ettertid har det også vist seg at man har klart å holde vedlikeholdskostnadene på et minimum fordi selskapet selv har vært i stand til å løse de fleste problemer uten hjelp fra Kardex support team.

Denne "Abenamodellen" har gitt grunn til ettertanke for den danske Kardex-sjefen:

- Jeg har jobbet med lagerautomater i 13 år, men jeg har aldri opplevd en så smidig implementering som hos Abena. Måten de involverer sine ansatte på er beundringsverdig, og det er noe som jeg har bragt tilbake til Kardex som "best practice-modell som vi bør arbeide videre med. Resultatene taler for seg selv, fastslår Nikolaj Bjørn Eriksen.

I tillegg til den smidige implementeringen forteller Jørn Petersen at medarbeiderinvolveringen også har betydd mye rent arbeidsmiljømessig.

- En av de store fordelene med lagerautomater er at de bidrar til å redusere den fysiske belastningen på våre ansatte gjennom å reduserer ubehagelig vridninger og løft. Ved å få våre ansatte tidlig med i prosessen ble de raskt superbrukere av Kardex-systemene og betjene dem optimalt.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!