Effektiviserer med nytt høylager

BAMA, Norges ledende leverandør av frukt og grønt, har inngått en kontrakt med Swisslog i forbindelse med byggingen av ny hovedterminal på Nyland Syd i Oslo. Leveransen vil bestå av et WarehouseRunner høylager, som skal stå klart våren 2014.

Løsningen vil bestå av åtte automatiske Swisslog Vectura-stablingskraner som er integrert med et høylager-reolsystem for drøyt 3.000 paller i kjølt område og tilsvarende drøyt 1.000 paller i svalt område. Illustrasjon: Swisslog

Formålet med det nye bygget til BAMA er å etablere en effektiv terminal med moderne og miljøvennlig teknologi for feskvarehåndtering, der økt kapasitet for lagring av varer på pall og redusert truckkjøring i lagerdriften vil være viktige bidrag for å håndtere fremtidig vekst.

Kjell Rogne, prosjektleder for logistikkløsningene ved den nye terminalen, forteller at valget av Swisslog som leverandør til automasjonsdel for håndtering av paller ble tatt ut fra en helhetsvurdering.

- Løsning, pris og etablert serviceapparat var utslagsgivende i konkurransen om kontrakten, sier Rogne.

- Løsningen som er optimert for BAMAs forretningskrav er et såkalt WarehouseRunner høylager, en utprøvd standardløsning i Swisslogs portefølje, forteller Tom Jarle Dehkes, salgs- og markedssjef for Swisslog i Norden. - Vi ser frem til et langsiktig og inspirerende samarbeid med Norges ledende leverandør av frukt og grønt, legger han til.

Løsningen vil bestå av åtte automatiske Swisslog Vectura-stablingskraner som er integrert med et høylager-reolsystem for drøyt 3.000 paller i kjølt område og tilsvarende drøyt 1.000 paller i svalt område. I tillegg vil det bli installert banesystemet ProMove samt Swisslogs WarehouseManager MFCS-system for styring og kontroll av anleggets totale vareflyt. BAMA har også underskrevet en heldekkende service- og supportkontrakt med Swisslog, som blant annet omfatter en vaktavtale med beredskap fra dedikerte spesialister (software- og serviceteknikere) 24 timer i døgnet.

------------

Ny Hybrid AGV

Swisslog har lansert en ny Hybrid AGV (Automated Guided Vehicle) for både automatisk og manuell håndtering.

Hybrid AGV er basert på en tradisjonell elektrisk gaffeltruck som er kombinert med Swisslogs eget kontrollsystem HybridBox. Dette gjør at brukeren selv kan velge mellom manuell eller automatisk håndtering av gaffeltrucken. I tillegg skal kostnaden være redusert med 25 til 30 prosent på løsningen i forhold til tradisjonelle AGVer.

Hybrid AGV-konseptet kan realiseres med nye eller brukte elektriske gaffeltrucker. Trucker fra nesten alle merker som finnes på markedet i dag kan forvandles til en Hybrid AGV. Den er designet for maksimum fart på 1,2 m/s og kan transportere gods med vekt opp til 1.500 kilo. Den er utstyrt med laserbasert navigasjon og bruker WLAN-kommunikasjon. Integrerte sikkerhetsskannere, utprøvd varselssystem og et automatisk stopp-system, skal sikre at den førerløse transporten av varer både er både sikker og pålitelig.

Fleksibel funksjonalitet

Hybrid AGV har mange bruksområder, men en typisk bruk vil være inngående varemottak og utgående varelevering, veien mellom forskjellige lagringsområder, eller forbindelsen mellom lagrings- og produksjonsområder. Skulle man ønske å skifte mellom manuell og automatisk håndtering, så gjøres det direkte på trucken.

Implementeringen av en Hybrid AGV krever få ressurser fra bedriften og systemet er klart til bruk innen et par dager. Swisslog bidrar med service og support gjennom hele prosjektet - fra verifisering av krav, installasjon på kundens premisser, til pågående vedlikehold og support.

 ------------

Optimal arealeffektivitet med AutoStore

Ocado, en av Storbritanninas ledende netthandelsdistributører, har inngått en avtale med Swisslog om leveranse av det norskutviklede AutoStore - et kompakt, fleksibelt og plassbesparende materialhåndteringssystem for lagring og plukk.

Ocado har hatt en eksplosiv vekst etter etableringen i år 2000, og har i dag over 30.000 produktlinjer og hatt leveranser til over 70 prosent av Storbritannias husholdninger. Selskapet trengte en plassoptimal og effektiv løsning som kunne integreres med deres eksisterende systemer og valgte AutoStore i sterk konkurranse fra andre løsninger.

AutoStore installeres i et nybygg og integreres med Ocados eksisterende driftsbygg. Løsningen består av 31 roboter, fire ergonomiske plukkstasjoner og to påfyllingsstasjoner som vil gi en bedre arealeffektivitet, høyere kapasitet samt gi alle plukkerne tilgang til alle artikler på alle plukkstasjonene. På grunn av det modulære designet, så kan Swisslogs AutoStore lett utvides med både roboter og kasser etter bedriftens vekst, og installasjon kan foregå mens systemet er i full drift.

Noen av fordelene som AutoStore tilbyr er effektivisering av lager og optimalisering av ordreprosessering når det gjelder enhetsvarer og små kartonger i et veldig kompakt område. Systemet tilfører høy lagringstetthet og er arealoptimal. Dette er muliggjort ved å plassere roboter på toppen av en aluminiums-grid, som automatisk lagrer og henter kassene på en plassbesparende måte. Løsningen kan lagre 60 prosent flere varer på samme areal sammenlignet med tradisjonelle automatiske lagerløsninger.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!